Slänga kartonger och instruktioner: helgerån eller nödvändighet?

Startat av BeardedNerd, 18 December 2015 kl. 15:46

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

För ett par månader sedan gjorde jag en rensning i förrådet. Efter ganska exakt tre år som AFOL har jag redan fyllt allt tillgängligt utrymme med tomkartonger. De originalkartonger jag hade kvar sedan barndomen är förstås kvar - jag har sorterat ut de gamla seten i plastpåsar i kartonger där de finns. Men det mesta nya är nu slängt. De kartonger som bevisligen har samlarvärde (modulhus och Ideas) har jag kvar, men de gigantiska kartongerna har jag plattat ihop så de tar en femtedel av utrymmet. Tydligen betalar folk redan flera hundra för Town Hall-kartongen, så det känns väldigt korkat att slänga såna.

Men hur gör man med instruktioner? Hittills har jag sparat allt, inklusive grejer som jag har köpt enbart för delarna. Men snart behövs en rensning där också, tror jag. Jag har fyra tidsskriftssamlare fullproppade och massvis av manualer jag inte ens har sorterat undan. Kanske lite större avgränsning än med kartongerna, åtminstone allt som är ihopbyggt bör jag väl ha kvar instruktionerna till om jag vill plocka ner det och sedan bygga ihop igen. Men en massa pyttemanualer för 100-kronorsset... bara att slänga? Eller, dödssynd?

Risgrynsgrot

Jag gör som dig, sparar kartonger till exklusiva set och slänger resten. Manualer sparar jag till större set, mindre set (t ex battlepacks) brukar ju bara ha något framtvingat nödbygge så dom manualerna slänger jag med.

EpsilonEta

Vi hade ju en liknande diskusion i "vad gör ni med era kartonger" och där var en bra ide att istället för att slänga, donera till lokalt dagis/förskola. De tar nog järna över några brickseparators också om man nu har några sådana över ::)
För övrigt har jag aldrig sparat kartonger. Utom till UCS och några stora som är praktiska att ha bitar i. Hittils har jag sparat alla mina ritningar, utom dubletter.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sockerbit

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Berrabus

Jag har sparat dom senaste lådorna men instruktionerna behåller jag för framtida bruk. Ni som ändå slänger era instruktioner, skulle ni mot portoersättning och en extra peng kunna skicka dom till mig istället då jag av någon underlig anledning vill samla på dom! 

Mikael Sol

Kartongerna går till återvinning. Instruktionerna sparar jag i lådor.

Dock använder jag ofta nätet när jag ska bygga upp sets igen för jag har ingen direkt ordning på instruktionerna.

Emma

Visst kartongerna är värda pengar.  Men jag tänker, NÄR kommer jag sälja dessa kartonger. Och till VEM? Det känns som att det inte kommer hända att kartongerna omvandlas till pengar, och jag har inget behov av att kunna säga "den här kartongen är värd 300 spänn". Så därför slänger jag kartonger. Jag har sparat alla bruksanvisningar, även dubbletter. Vet inte varför jag sparar dubbletterna, har bara inte kommit mig för att slänga.
Region Mitten

Ashman

Citat från: Emma skrivet 14 Januari 2016 kl. 23:34
Visst kartongerna är värda pengar.  Men jag tänker, NÄR kommer jag sälja dessa kartonger. Och till VEM? Det känns som att det inte kommer hända att kartongerna omvandlas till pengar, och jag har inget behov av att kunna säga "den här kartongen är värd 300 spänn". Så därför slänger jag kartonger. Jag har sparat alla bruksanvisningar, även dubbletter. Vet inte varför jag sparar dubbletterna, har bara inte kommit mig för att slänga.

Exakt så tänker jag också för så länge de inte omsätts i pengar så är de bara en lagerkostnad. Har sparat Model team-kartonger, 70-talstechnic och sen klarade jag inte av att slänga Haunted House så den lever än, dock tillplattad.

Carl T

Jag öppnar kartongerna snyggt (skär upp de limmade) och sparar dem tillplattade i en låda på vinden. Har man mindre utrymme förstår jag att det är bättre att kasta dem. Den enda jag skulle tro jag får användning för igen är de som tillhör stora/exklusiva set, om jag någon gång skulle sälja något.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.