Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Problem med posten

Startat av mossarp, 30 November 2015 kl. 18:44

Föregående ämne - Nästa ämne

mossarp

Jag beställde lite lego från Lego shop online och hade en avi i brevlådan i torsdags.
Hade inte tid att hämta den förrän i går (söndag).
På mitt utlämningställe sa de att de inte hade försändelsen och när de kollade så var paketet redan utdelat.
Jag ringde då mitt lokala postkontor och de sa att lantbrevbäraren (jag bor på landet) hade lämnat paketet utanför dörren.
Jag har inget paket och har kollat med grannarna som inte heller har mitt paket.
Posten hävdar att det är skickat med en försändelsetyp som inte behövs skrivas på så de får lämna paketet vid dörren.
Kan detta verkligen stämma?

Vem som helt kan ju sno åt sig ett paket som ligger vid en dörr.
(Visserligen kan de ju ta ett paket ur brevlådan också.)
Måste gå vidare med detta på nåt sätt.
Det var ju ändå lego för nästan 1000 spänn.

Nån annan som råkat ut för liknande?


Ozp

Maila lego och be dem reklamera frakten.

Magnus den store

Jo, det har hänt mig några gånger. Borde inte vara tillåtet men att driva en process mot Postnord ger inget. När paket stulits har leverantören ersatt mig.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Peter S

Inte lägger de väl en avi i lådan när de lämnar paketet vid dörren? Det är något skumt här.

Memmla

Nej postnord och lantbrevbäraren här lämnar alltid avi och kräver leg vid utlämning så borde väl vara lika överallt? Enda gången jag fått ett paket utanför dörren var det något annat leveransalternativ, minns dock inte vilket.

mossarp

#5
Ja, jag fattar inte det heller...  :o
Låt oss dock anta for argument sake att han missade och lade avin i lådan och paketet vid dörren.
Varför lämnar man ett paket vid dörren överhuvudtaget?
Jag menar... i stan så skulle de väl aldrig göra det?

Jag har ändå stor låda där det i alla fall går i typ ca två paket (1000 st) med A4 papper trots det får jag många gånger hämta mindre paket (som inte behöver signeras) på ICA.

Sen, dessutom, så tycker jag det är märkligt att Postnord tar över i Sverige då det skickats med DHL från Lego i Tyskland.
Borde inte DHL Sverige köra ut i Sverige?


Ozp

DHL i Sverige erbjuder inte utkörning till privatpersoner.  Därför använder de post nord

mossarp

Citat från: Magnus den store skrivet 30 November 2015 kl. 18:56
Jo, det har hänt mig några gånger. Borde inte vara tillåtet men att driva en process mot Postnord ger inget. När paket stulits har leverantören ersatt mig.

Jo jag vet att det inte lönar sig. De har ju en massa friskrivningsklaosuler. Vet att när vi nån gång på jobbet skickat express med Posten till en kund och det inte kom fram i tid sa de bara:
- Ja det var ju synd. Du kan ju reklamera och få tillbaka expresstillägget om din reklamation blir godkänd.
- Va? Kan det vara så att den inte blir godkänd?
- Ja, om det är saker utom vår kontroll som t ex vägar som blivit avstängda, färjor som inte går och väldigt dåligt väder osv...
- Ja men ni lyckades ju inte leverera den viktiga reservdelen i tid så jag vill ha tillbaka hela summan.
- Nä det går inte. Vi har ju i alla fall levererat den, även om det tog två dagar extra så då får ni betala normal frakt.
>:( :o

mossarp

Citat från: Ozp skrivet 30 November 2015 kl. 19:33
DHL i Sverige erbjuder inte utkörning till privatpersoner.  Därför använder de post nord

Aha...jag trodde de gjorde det för jag har fått saker hem med DHL från Tjeckien och Österrike.
Sen kom vår soffa med DHL men det är kanske ett specialfall...kan kanske inte räknas som post.  ::)

pehter aka ibbe

Citat från: mossarp skrivet 30 November 2015 kl. 19:42
Citat från: Ozp skrivet 30 November 2015 kl. 19:33
DHL i Sverige erbjuder inte utkörning till privatpersoner.  Därför använder de post nord

Aha...jag trodde de gjorde det för jag har fått saker hem med DHL från Tjeckien och Österrike.
Sen kom vår soffa med DHL men det är kanske ett specialfall...kan kanske inte räknas som post.  ::)

Mja, jag har fått bildelar från Tyskland levererade med DHL hem till dörren.
För övrigt så hittar DHL bättre än Postnord som misslyckats att leverera Linas matkasse 3 gånger i rad.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

mossarp

Ja ja...nu har jag författat ett mail till Legos kundtjänst så får vi se om det löser sig.

Tycker dock inte det är rätt att Lego skall stå för Postnords klanterier...

AndersI

Citat från: Ozp skrivet 30 November 2015 kl. 19:33
DHL i Sverige erbjuder inte utkörning till privatpersoner.  Därför använder de post nord

DHL Express levererade i alla fall ett paket från Lego hem till mig - och ställde det bara utanför dörren utan att säga något eftersom jag var på jobbet. Jag bor i villa, återvändsgata visserligen, men jag tycker nog det är mindre smart att bara ställa det så där! Jag hade dessutom svarat "1 - Hämtas på utlämningsstället" på SMS:et de skickade innan utdelning...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

mossarp

Citat från: AndersI skrivet 30 November 2015 kl. 21:09
Citat från: Ozp skrivet 30 November 2015 kl. 19:33
DHL i Sverige erbjuder inte utkörning till privatpersoner.  Därför använder de post nord

DHL Express levererade i alla fall ett paket från Lego hem till mig - och ställde det bara utanför dörren utan att säga något eftersom jag var på jobbet. Jag bor i villa, återvändsgata visserligen, men jag tycker nog det är mindre smart att bara ställa det så där! Jag hade dessutom svarat "1 - Hämtas på utlämningsstället" på SMS:et de skickade innan utdelning...

Det var ju nästan värre än jag...fast du blev ju inte av med ditt tack och lov.

Det finns ju bara tre vägar att gå anser jag:
- Lägga i lådan/inkastet.
- Räcka över det personligen.
- Hämta på utlämningsstället.

Jag fattar bara inte hur de kan tycka att lägga ett paket vid dörren är en smart idé.  :o
Vi kunde ju varit på semester och varit borta länge.
Dessutom kan det ju börja regna och då skyddar inte ytterkartongen särskilt lång tid...

Nu var det ju lego för "bara" 1000:- men tänk om det varit för 3-4000:-!!!

Peter S

De verkar dessutom tycka det är bättre service att köra ut och lämna än att behålla och skicka avi. Jag kan inte minnas en enda gång jag varit hemma när de råkat åka förbi...

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 30 November 2015 kl. 21:09
Citat från: Ozp skrivet 30 November 2015 kl. 19:33
DHL i Sverige erbjuder inte utkörning till privatpersoner.  Därför använder de post nord

DHL Express levererade i alla fall ett paket från Lego hem till mig - och ställde det bara utanför dörren utan att säga något eftersom jag var på jobbet. Jag bor i villa, återvändsgata visserligen, men jag tycker nog det är mindre smart att bara ställa det så där! Jag hade dessutom svarat "1 - Hämtas på utlämningsstället" på SMS:et de skickade innan utdelning...
Jag hade också en lego-leverans via DHL express nyligen, och svarade 1 på SMS:et.
Som tur var bor jag i lägenhet, så chauffören ringde och frågade om portkod.
Jag berättade att jag valt att hämta det på utlämningsstället, och då fick jag hämta det där tidigast ett par timmar senare.