Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Facebook

Startat av Petersbror, 22 November 2015 kl. 10:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Jag har skrivit lite i den gruppen - mest för att försöka locka folk hit.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Lordflintstone

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 10 Februari 2016 kl. 12:53

+1
Försökt nämna Swebrick så mycket som möjligt.

Emma

Citat från: Lordflintstone skrivet 10 Februari 2016 kl. 14:43

+1

Behöver svenska afols LOCKAS till Swebrick? Vi är väl den enda svenska lugen, så det är ju inget att fundera över ifall man är vuxen legofantast bosatt i sverige... Eller..?
Region Mitten

Stigge72

Citat från: Emma skrivet 10 Februari 2016 kl. 19:37

+1

Behöver svenska afols LOCKAS till Swebrick? Vi är väl den enda svenska lugen, så det är ju inget att fundera över ifall man är vuxen legofantast bosatt i sverige... Eller..?
Skulle väl vara om man inte hört talas om Swebrick än. Teoretiskt kan det sitta folk där ute, som fortfarande tror att de är ensamma, om inte i världen, så i sverige.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Stigge72 skrivet 10 Februari 2016 kl. 20:29

+1

Skulle väl vara om man inte hört talas om Swebrick än. Teoretiskt kan det sitta folk där ute, som fortfarande tror att de är ensamma, om inte i världen, så i sverige.

Jag tror att många vuxna legobyggare inte ser sig som AFOL (eller ens vet vad det betyder), så att söka upp en grupp för AFOL:s är inte självklart. Jag kände inte till Swebrick eller Bricklink innan jag åkte till utställningen i Norrköping 2014. Hade jag upptäckt Swebrick på annat sätt är jag rätt säker på att det hade varit genom någon lego-grupp på Facebook.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andli

Skönt att höra att det är fler än jag som trodde det var så det funkade...
Jag själv trillade över Swebrick när jag googlade nån gång, och registrerade mig av någon anledning, jag trodde det var så man gjorde på internet. Googlade och hittade saker...

Jag har dock insett att det inte alls är så naturligt för alla! I en annan hobby jag är helt ny inom är det hopplöst att hitta kurser, om man inte råkar vara med i de rätta grupperna på Facebook, eller känna rätt personer IRL....

Sen har jag ju tankar om att ett forcerat växande kanske inte är optimalt heller, men motargumentet att visa att det är många vuxna som bygger lego och därför vågar fler komma ut ur garderoben kan jag köpa..

Facebook har jag insett att jag använder lite som en nyhets teleprinter, det rullar förbi saker, som tex viltspårkurser... Berömmer kanske någons foto, men tror aldrig jag diskuterat något. Det är ju hopplöst att hitta tillbaka och följa diskussionen.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Wolcker

Citat från: andli skrivet 10 Februari 2016 kl. 21:08

Jag själv trillade över Swebrick när jag googlade nån gång, och registrerade mig av någon anledning, jag trodde det var så man gjorde på internet. Googlade och hittade saker...

Jag har dock insett att det inte alls är så naturligt för alla! I en annan hobby jag är helt ny inom är det hopplöst att hitta kurser, om man inte råkar vara med i de rätta grupperna på Facebook, eller känna rätt personer IRL....

Sen har jag ju tankar om att ett forcerat växande kanske inte är optimalt heller, men motargumentet att visa att det är många vuxna som bygger lego och därför vågar fler komma ut ur garderoben kan jag köpa..

Facebook har jag insett att jag använder lite som en nyhets teleprinter, det rullar förbi saker, som tex viltspårkurser... Berömmer kanske någons foto, men tror aldrig jag diskuterat något. Det är ju hopplöst att hitta tillbaka och följa diskussionen.

Jag visste inte Swebrick fanns innan jag såg Halmstadeventet på facebook. Man trodde man var ensamn i rymden att samla på LEGO Star Wars =/
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Nextuz

Citat från: Wolcker skrivet 11 Februari 2016 kl. 20:44
Citat från: andli skrivet 10 Februari 2016 kl. 21:08

Jag visste inte Swebrick fanns innan jag såg Halmstadeventet på facebook. Man trodde man var ensamn i rymden att samla på LEGO Star Wars =/

I rymden kan ingen höra dig bygga :D

Lordflintstone

Som jag skrev innan så har inte FB något djup och är opraktiskt, men den är mer social på något sätt.
Jag själv var mistänksam mot forum efter ha trillat in någon gång på flashbak.
Kände till Swebrick men när jag tittade in snabbt kändes det mer som ett uppslagsverk som inte "levde". Skall tillägga att jag inte är född med en dator och började lära mig var on knappen var för 15 år sen.

Petersbror

Kul att läsa om hur alla ställer sig till Facebook. Jag var själv anti väldigt länge.

Tror som någon här skrivit att det finns många legointressearade där ute, men majoriteten kommer förmodligen inte ta det så långt som vi Swebrickare gjort. Jag tycker Swebrick är kanon, här finns allt men jag ser det inte som lättillgängligt, vad jag menar är att med dagens informationssamhälle och att allt ska var lättillgängligt och snabbt så behöver Swebrick ta nästa steg för att öka medvetenheten hos nya och blivande AFOLs.

Tanken med min FB sida är snabbhet och enkelhet, att bara ta upp telefonen och få lite tips på nyheter, bra kampanjer och enkelt hjälpa andra som har frågor m.m

Övrigt måste jag säga att sidan håller hög kvalité och den har tre administratörer och alla är Swebrickare. Se den som ett komplement till denna webbsida och som några redan gjort - en möjlighet

Mvh
Niklas 

Med vänliga hälsningar,
Niklas (Petersbror)

Nextuz

En svensk sida för oss vuxna som hittat tillbaka?  :o

Känns inte de lite som att efterapa Swebricks slogan?

insurrection

Bra för hobbyn med fler plattformar, klart det kommer vara annorlunda från detta forum men det är ju inte dåligt per se, även om jag också föredrar forum personligen.

Pehr

Finns rätt mycket bilder från Halmstad i denna gruppen. ^_^

o0ger

Klossriket finns ju också. Vet inte exakt vad skillnaden är. Förutom att inlägg i Klossriket är publika. Jag tycker mest att det är jobbigt med två grupper.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lordflintstone

Citat från: o0ger skrivet 08 Mars 2016 kl. 21:53
Klossriket finns ju också. Vet inte exakt vad skillnaden är. Förutom att inlägg i Klossriket är publika. Jag tycker mest att det är jobbigt med två grupper.
Klossriket är inte kontrollerat av oss.