o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Måndag! Dags för lösningen. Jag har lånat bild från @andreaseldh

65_WIP_01.png

Lösningen består både av SNOT och trapping. Nu är det semestertider så det dröjer innan nästa utmaning kommer.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Fredag igen! Många av er är i Danmark den här helgen. Hoppas ni får en fantastisk upplevelse utan stopp i avloppen eller översvämmade middagar!

Ni andra får en liten utmaning (ni som är i Danmark får såklart också vara med om ni vill). Denna gång är det allas vår @Godtfred som har skapat kluringen!

Grej.png

Bygget har samma färglager hela vägen runt. Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. Lösningen kommer på måndag.

De som klarat det:
- andreaseldh
- Myko
- Eriol
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

• Är bygget 2x3 knoppar?
  • Är den röda sidan slät?
  • Tål det att skakas på utan att falla sönder?

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 25 September 2026 kl. 10:26
  • Är bygget 2x3 knoppar?
  • Är den röda sidan slät?
  • Tål det att skakas på utan att falla sönder?
Ja, ja och ja

o0ger

Behöver ni en ledtråd?

Vilka bitar har måtten 3x2?

robinnilsson403

Det ska bli spännande att se lösningen på denna!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Myko

Fascinerande!

Eriol

Citat från: o0ger skrivet 27 September 2026 kl. 15:52Behöver ni en ledtråd?

Vilka bitar har måtten 3x2?
Jag tänker direkt på allas favoritbit 3176, men det är det ju inte den här gången...

Eriol

Jag kanske fuskade på något sätt eftersom min lakritskonfekt blev ett lager tunnare.

o0ger

Nu är det måndag. Här kommer lösningen.

Tricket är trapping i flera riktningar med 33909 och 73831. andreaseldh visar det väldigt tydligt med sin lösning:

66_andreaseldh.png

Nyfiken på att se din lösning @Eriol  :)

Lähnn

Citat från: o0ger skrivet Igår kl. 09:01Nu är det måndag. Här kommer lösningen.

Tricket är trapping i flera riktningar med 33909 och 73831. andreaseldh visar det väldigt tydligt med sin lösning:

66_andreaseldh.png

Nyfiken på att se din lösning @Eriol  :)
Stiligt!
Grubblade en hel del på denna (t.o.m. i sömnen tydligen 🤪) men fick inte ihop det.
Ska bygga ihop den ikväll.

Som alltid: Tack @o0ger för de roliga utmaningarna!

Eriol

Min lösning är antagligen inte riktigt lika stabil, men om man sätter 1x1-plates diagonalt så "trappar" dom också i alla riktningar. 

Godtfred

Snygg lösning @Eriol Såg fram mot andra varianter att lösa mitt bygge, du levererade!

MrUzagi

Ah. Jag tänkte att det skulle vara symmetriskt runt om, så jag antog att det var en 2x3 plate i första lagret innanför tiles. Så jag försökte hitta en lösning på två plates, och lyckades inget vidare.

Jag försökte med 24307 och 24299. Det funkade i en led, men mindre skaksäkert i de andra två ledderna.

andreaseldh

Min första tanke istället för 73831 var en vanlig 2x3 plate 3021 och 5 mm pneumatikslang-stump i antistudsen. Kanske inte helt legalt ;)