o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Superkalle

Jo, men så är det ju förstås. "Stud clearance" :). Studen är 1,8 mm hög nominellt, och med lite tolerans max ca 1,85. Radien på studen är ca 0,3 mm. Med lite trigonometri så får man att vinkeln kan vara nääääästan 45, men nära skjuter ingen hare. Därför har "kanten" den tjocklek den har - så tjock som möjligt så att underkanten på lutningen precis smeker en stud utan att bli för vass och tunn.

Intressant är att biten du refererar till Larry (2x3 inverted slope) har samma kanttjocklek, fast den skulle kunna vara tjockare; biten har ju ett urtag i underkant, och då skulle man lika gärna kunna valt en flackare vinkel. Så var det faktiskt också en gång i tiden. Gamla 3747 hade tjockare kant än den nuvarande versionen. Men här har TLG (vad jag vet) valt att harmonisera så att alla inverterade slopes har samma utseende. Dock har man inte gjort det på gamla klossar som inte går i produktion längre, som t ex 2464 som finns i LDD (se bif. bild).

AndersI

Citat från: Superkalle skrivet 08 December 2015 kl. 11:45Så var det faktiskt också en gång i tiden. Gamla 3747 hade tjockare kant än den nuvarande versionen. Men här har TLG (vad jag vet) valt att harmonisera så att alla inverterade slopes har samma utsende.

Nu blir jag förvirrad! Med Slope Inverted 45 (3660) är det ju tvärtom!? Mina äldsta sådana har tunn kant (och mindre hål i topp-studen) medan nyare har tjockare kant (och ett hål i studen som rymmer en bar). Se bilder nedan...

För övrigt vet jag inte om det är slitage eller design, men den nya biten har betydligt 'vassare' kanter (mindre radie) än de gamla. Det är förmodligen design, för jag hittar ingen nyare med dessa rundare kanter, även om de är i uppenbart slitet skick.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Citat från: Superkalle skrivet 08 December 2015 kl. 11:45
Jo, men så är det ju förstås. "Stud clearance"...

Tack Superkalle för att du delar med dig av din visdom! Jag kan inte lova att alla helgutmaningar framöver är lika spektakulära och lockar fram Superkalle ur skuggorna :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Superkalle

Citat från: AndersI skrivet 08 December 2015 kl. 12:03
Nu blir jag förvirrad! Med Slope Inverted 45 (3660) är det ju tvärtom!? Mina äldsta sådana har tunn kant (och mindre hål i topp-studen) medan nyare har tjockare kant (och ett hål i studen som rymmer en bar). Se bilder nedan...
Ja, det ser ut att vara en aningens skillnad. Kanske att man i de riktigt gamla tiderna inte hade kantens höjd måttsatt explicit (dvs var inte ett målmått i produktion) så det kunde skilja en aning mellan gjutformarnas utgåvor? Kanske var det också så att man så småningom fick bättre koll på toleranserna, och då kunde "fälla ner" vinkeln en aning till så att kanten därmed blev lite tjockare? Jag vet faktiskt inte. Notera dock att skillnaden i kantjocklek från gamla till nya 2x3 inverted slope jag menade är mycket mer markerad (som syns i LDD-bilden), skiljer uppemot 0,5 mm.

Citat från: AndersI skrivet 08 December 2015 kl. 12:03
För övrigt vet jag inte om det är slitage eller design, men den nya biten har betydligt 'vassare' kanter (mindre radie) än de gamla. Det är förmodligen design, för jag hittar ingen nyare med dessa rundare kanter, även om de är i uppenbart slitet skick.
Kan säkert vara så att man hade annan princip för avrundningsradier på de riktigt gamla klossarna.

Superkalle

Citat från: o0ger skrivet 08 December 2015 kl. 12:19
Tack Superkalle för att du delar med dig av din visdom! Jag kan inte lova att alla helgutmaningar framöver är lika spektakulära och lockar fram Superkalle ur skuggorna :)
Tack själv för intressant tråd :)

AndersI

Citat från: Superkalle skrivet 08 December 2015 kl. 13:21Kanske...

Vid närmare betraktande (mera specifikt helgens byggknep) så syns det tydligt att med de nya bitarna har vinkeln kommit in i 'systemet', medan med de gamla är det bara nästan...

(Jag provade flera olika par, så det är inte bara variation från bit till bit)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

o0gers Helgutmaning nr 5

Dags för en ny utmaning! Lite enklare den här gången. Mer som ett pussel. Istället blir det två utmaningar samtidigt:

Vänstra bygget: Det är 6 st jumperplates (eller annan valfri 1x2 plate eller tile) som sitter runt om. Undersidan är slät.
Högra bygget: De 4 jumperplates som sitter på långsidorna sitter 1/2 plate ut. Undersidan är slät.

Utmaningen är alltså att ni måste klara båda. Det räcker inte med bara den ena.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forum-alias om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder.

Svaret avslöjas på måndag. Trevlig helg och lycka till!

De som klarat det:

- Myko
- MattiasKr
- EpsilonEta
- Nilseman
- Dark_Link
- Janho
- Roger Brickjet
- Magnus den store
- Emma
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

...och ja, alla bitar måste sitta fast.

Den svarta 2x4 slopen ska sitta fast med minst två studs.

o0ger

Ytterligare förtydligande:

Vad betyder "undersidan är slät"?

Det betyder att det inte är några hål eller studs. Inget annat. Det kan alltså vara skarvar och så. Varför skriver jag inte det från början då? kan man undra? Ja, det kan ibland vara svårt att beskriva exakt hur bygget ska vara utan att avslöja exakt hur det är byggt. Jag vill bara avslöja precis så lite som krävs. "Undersidan är platt" hade kanske varit bättre. Men det får inte vara några hål heller. Eller sk "antistuds".

Höjden på bygget är 2½ plate plus slope-biten. Det får inte sticka ut nåt på undersidan.

Nilseman

Haha!! Hurra, jag löste den första, Men det var pusslande. Skickar dig ett mail med LDD-fil

MattiasKr

Citat från: Nilseman skrivet 12 December 2015 kl. 00:13
Haha!! Hurra, jag löste den första, Men det var pusslande. Skickar dig ett mail med LDD-fil

Läs uppgiften igen  ;D

Gideon

Hur jag än vrider och vänder på detta så var det inte lätt att få till det så att alla jumpers går att sätta fast...tur (eller otur) att man har hela helgen på sig att fundera :P

Tror att han blir gladare om du skickar bild.
Citat från: o0ger skrivet 11 December 2015 kl. 13:19
Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Nilseman

Citat från: MattiasKr skrivet 12 December 2015 kl. 00:23

Läs uppgiften igen  ;D

Ååååh suck, ja jag såg det nu, Pån igen då bara haha

Gideon

Citat från: Nilseman skrivet 12 December 2015 kl. 02:08
Screenshot från LDD?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Citat från: Gideon skrivet 12 December 2015 kl. 03:02
Citat från: Nilseman skrivet 12 December 2015 kl. 02:08
Screenshot från LDD?
Han menar att man måste lösa båda för att det ska räknas, screenshots hjälper nog inte :)

Tack o0ger för en lätt utmaning (eller så var det bitar som passade mig)
Skickar in båda lösningarna när jag kommer till datorn.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>