Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Micropolis Old Town

Startat av Nybohov Creation Ltd., 11 November 2015 kl. 22:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 12 November 2015 kl. 20:45
Tack för historielektionen. Jag vill ha lite variation i fönstren, men tänkte inte på att paradvåningen är längst ned i så gamla hus. Ska testa att ändra.

Tanken är att alla hus ska stå lite snett och vint och ha vindlande gränder emellan. I ytterkant ska det vara standard, men kanske blir modulen större.

[...]

Jag har letat efter hus i gammal stil, men hittar inga bra. Har någon några tips?

Varsågod, jag har inget micropolisbygge som jag kan minnas men om du inte har för långt till gamla stan tycker jag det är ett bra resmål.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 12 November 2015 kl. 21:25
Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 12 November 2015 kl. 20:45
Tack för historielektionen. Jag vill ha lite variation i fönstren, men tänkte inte på att paradvåningen är längst ned i så gamla hus. Ska testa att ändra.

Tanken är att alla hus ska stå lite snett och vint och ha vindlande gränder emellan. I ytterkant ska det vara standard, men kanske blir modulen större.

[...]

Jag har letat efter hus i gammal stil, men hittar inga bra. Har någon några tips?

Varsågod, jag har inget micropolisbygge som jag kan minnas men om du inte har för långt till gamla stan tycker jag det är ett bra resmål.

Förlagor i verkligheten är det inte brist på - jag cyklar förbi Gamla stan varje dag, men att översätta till Micropolisskala är knepigare.

Har någon testat 3065 Brick 1 x 2 without Bottom Tube som fönster? Nya verkar svårt att hitta, om det inte är Trans förstås, men även om de är lite slitna borde det kanske funka eftersom endast botten skulle synas. Lite SNOT borde få dem på plats.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Har byggt och fotat några nya hus.

Länga som står mitt över torget från Rådhuset sett:

Ett försök att göra ett riktigt smalt hus:

Standardhus:

Variant av standardhus:

Något modernare tullhus (?):

Tanken var att använda vanliga 1 x 1 bricks som fönster:

Jag hade inte tillräckligt av en färg, så det blev lite blandat än så länge.

Houses in Old Town by Jörgen Fagerlund, on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Ozp

Stigge72

Snygga hus. De gröna fönstren på "variant av standardhus" skär sig i mina ögon, men oavsett färg, så tror jag att de skulle se bättre ut med 1x1-plattan ovanför dem i samma färg som väggen snarare än fönster-färgen.

Ser fram emot några kvarter gammal bebyggelse i Pluppsala. (Inte för att det inte har funnits ett och annat gammalt hus förut.)

Nybohov Creation Ltd.

De senaste husen har jag börjat bygga uppifrån, alltså taket först. Det känns som om det är där variationen och utmaningen ligger.

Jag håller med o0gers kommentar på Flickr, att taket är lite stort. Det ser nästan ut som något på en bondgård. Ska testa med de kortare slopsen (men de har jag inte i rätt färg).

Houses in Old Town by Jörgen Fagerlund, on Flickr

Citat från: Stigge72 skrivet 22 November 2015 kl. 21:01
Snygga hus. De gröna fönstren på "variant av standardhus" skär sig i mina ögon, men oavsett färg, så tror jag att de skulle se bättre ut med 1x1-plattan ovanför dem i samma färg som väggen snarare än fönster-färgen.

Ser fram emot några kvarter gammal bebyggelse i Pluppsala. (Inte för att det inte har funnits ett och annat gammalt hus förut.)

Tackar!

Jag har ont om 1x1-plattor i allmänhet och de i "husfärger" i synnerhet. Jag får fiska lite på Bricklink.

Citat från: Ozp skrivet 22 November 2015 kl. 18:57
Riktigt läckra

Tackar!

Magnus den store

Det tar sig. Den där fontänen bör du nog försöka sänka ner om det går. Kanten ser ut att vara dryga våningen hög.

Sockerbit

Riktigt fina hus inom ett trevligt tema.

Peter S

Citat från: Magnus den store skrivet 12 November 2015 kl. 18:26
I äldre bebyggelse (innan hissens intåg) var bottenvåningen den tidens paradvåning, och hade därför ibland större fönster. Vinklade fönster passar därför bättre högre upp i huset.
Nä nu blir jag lite fundersam. Piano nobile har oftast varit en trappa upp, även före hissens intåg. Bottenvåningen innehöll ofta hästdroskans entré eller portvaktsbostaden och annan funktionell verksamhet. Renässansens rusticering omöjliggjorde också paradvåning i botten. Nej, en trappa upp har varit den finaste våningen i alla tider.
Tar gärna en diskussion om detta.

Magnus den store

Citat från: Peter S skrivet 22 November 2015 kl. 23:43
I äldre bebyggelse (innan hissens intåg) var bottenvåningen den tidens paradvåning, och hade därför ibland större fönster. Vinklade fönster passar därför bättre högre upp i huset.
Nä nu blir jag lite fundersam. Piano nobile har oftast varit en trappa upp, även före hissens intåg. Bottenvåningen innehöll ofta hästdroskans entré eller portvaktsbostaden och annan funktionell verksamhet. Renässansens rusticering omöjliggjorde också paradvåning i botten. Nej, en trappa upp har varit den finaste våningen i alla tider.
Hmm, nu blir jag fundersam. Jo, jag har tänkt fel, åtminstone när det gäller palats och hus med representationsvåningar. Tack för rättelsen och jag ber Nybohovsbyggarna om ursäkt för felet.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 22 November 2015 kl. 22:40
Det tar sig. Den där fontänen bör du nog försöka sänka ner om det går. Kanten ser ut att vara dryga våningen hög.

Kanten är två plates hög, räknat från gatstenen. Två plates är 6 feet, dvs runt två meter. Kanske går det att sänka den när jag gjort bottenplattorna färdiga.

Citat från: Magnus den store skrivet 23 November 2015 kl. 05:51
Citat från: Peter S skrivet 22 November 2015 kl. 23:43
Hmm, nu blir jag fundersam. Jo, jag har tänkt fel, åtminstone när det gäller palats och hus med representationsvåningar. Tack för rättelsen och jag ber Nybohovsbyggarna om ursäkt för felet.

Ingen fara.

Citat från: Sockerbit skrivet 22 November 2015 kl. 22:47
Riktigt fina hus inom ett trevligt tema.

Tackar! Hänger du på?

Joacim

Sockerbit

Nybohov Creation Ltd.

Har fortsatt med mina gamla hus. Håller på med det sista, i gammelmörkgrå, och kommer antagligen också att klämma in Brick Bank Mini Modular (MOC by o0ger)

Länga som ska stå nära fontänen vid torget:

Någon form av borg eller kyrka:

Borgens/kyrkans baksida:

Nytt, mindre tak:

Ny färg på fönster (grönt gillades inte av en del):

[WIP] Old Town by Jörgen Fagerlund, on Flickr

o0ger

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 07 December 2015 kl. 13:30
Länga som ska stå nära fontänen vid torget:

Den där längan gillar jag!

En fundering, har du tänkt på att du kan använda diverse stänkskärmar som valv?

Tex:

3787

3788

och kanske t.om. 41854
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!