[MOD] Mordatre´s modifierade motorcyklar. Nu med bobber

Startat av mordatre, 15 Oktober 2015 kl. 16:50

Föregående ämne - Nästa ämne

mordatre

Jag har fortfarande inte riktigt tid och råd att återuppta hojåkandet, men att bygga dem i lego fungerar ju alltid som substitut.   8)
Jag är inte så mycket för Technic överlag men jag bestämde mig att i alla fall köpa på mig några av motorcyklarna som ges ut.  Motorcyklarna nedan kallar jag modifierade då jag inte byggt dem från grunden utan baserat dem på Lego´s officiella modeller. Inte bara av lathet och min misstro mot mina Technicfärdigheter utan för att de ska ställas ut just som MOD´s. Ett steg in i Legovärlden behöver ju inte vara att köpa 2 miljoner gammelgrå bitar och börja bygga en borg som aldrig blir klar, utan ett litet set baserat på något "vuxet" som man kan pilla med för att kanske efterlikna det man har i garaget. Med detta sagt har jag såklart låtit vissa ologiska element vara kvar, som t.ex. tvärställd v-Twin i en cross. Enda customdelarna är regnummerklistermärkena.
Jag har valt att inte sno från andra byggare så jag har försökt att komma på bra egna lösningar till det mesta.

Först ut är den hoj jag byggde först. En offroadmaskin baserad på . Såklart för den tankarna till KTM´s tyngre maskiner (som min bror kör). Gatulegal såklart.

offroad01 by mordatre, on Flickr

offroad02 by mordatre, on Flickr

Näst ut är en ren crossmaskin, också baserad på . Mina personliga favoritfärger på en cross. Grön/vit med röda handtag.  :)

dirtbike01 by mordatre, on Flickr

dirtbike03 by mordatre, on Flickr

Nu har vi en hoj som jag gärna velat ha själv i garaget. En svart gaturacer. Baserad på men designern hade snålat på väldigt mycket i det setet. Varken bromsskivor eller fotpinnar hade den och ett ganska tunnt ramverk. Det krävdes ganska många nya bitar för att bli av med allt rött och babyblått (varför babyblått?, den färgen är bland de ovanligaste på en hoj av en anledning  >:(   ).  Nu i svart med guldiga fälgar och lite trevligare kåpor känns den lite som Kawasakis Ninjor.

streetbike01 by mordatre, on Flickr

streetbike02 by mordatre, on Flickr

Sist ut för denna gång är såklart Legodesignernas favorit-B-modell. En klassisk chopper. Tänkte först basera den på 42036 B-modell, men den var bland det dummaste jag sett. V4 motor, inga fotpinnar och kass drivlina. Så jag valde att beställa delar och basera den på set B-modell. Set 8051 är nog för övrigt den technic mc´n som håller högst standard med råge. B-modellen är verkligen grymt designad och det märks att designern faktiskt ville basera den på en riktig hoj. Problemet var bara att få på ett värdigt bakdäck på hojen. Är inte helt nöjd hur det blev men jag ville få den färdig och inte göra ett examensarbete i design av det. Tumblerns framdäck hade suttit fint men de var lite väl dyra.  8)

chopper02 by mordatre, on Flickr

chopper03 by mordatre, on Flickr

chopper01 by mordatre, on Flickr
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

littlespleen

Fantastiska allihop, men den gröna crossen är min favorit.
Du har lyckats få till en helrätt look, stänkskärmen bak är klockren!

Nybohov Creation Ltd.

Min kunskap om motorcyklar är högst begränsad, men jag ser att det är snygga!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Anders67

Läckert, gillar framförallt den brutalt svarta med brett bakdäck. Måste ta tag i det också någon gång - ser så kul ut att bygga hojar!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Stigge72

AndersI

Jag får säga som Nybohovsbyggarna - min områdeskunskap är begränsad, men jag känner igen en snygg modell när jag ser den!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Lews

Mycket snygga allihop men den sista är utan tvekan min favorit!  :D

minus

Snyggt!

De ger en schyst känsla av fart och tyngd.

mordatre

Tackar och roligt att ni gillar dem. Har tänkt bygga en trial och en naken landsvägshoj också men just nu är jag lite trött på dem då de  ovan har tagit ganska mycket tid och och pengar. Hoppas hitta en till på rea under vintern. Technicmotorcyklar blir ganska dyra på eftermarknaden när de gått ur produktion.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

footos

Härliga byggen!

Choppern väcker starka ha begär. Det var min favorit.

o0ger

Mycket snygga hojar och bra fotat. Jag gillar de bilderna bäst där det är svårt att avgöra storleken på dem. Bakgrunden är suddig så man kan inte avgöra hur långt bort den är. Det är en riktigt läcker illusion som gör att modellerna ser helt äkta ut.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janimakaj

Riktigt snygga! Crossens och den feta chopper är riktigt snygga! Choppern ser ut sim en riktig faat boy! Gillar de feta bakdäcket.
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Illuwatar

Riktigt snygga allihop - favorit är choppern.  :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

byStfn

Väldigt stiliga! Smart att plåta utomhus också! Förhöjer verklighetskänslan något enormt!