Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[REC] Architecture the visual guide

Startat av shutter, 19 september 2015 kl. 10:13

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter



LEGO Architecture the Visual Guide (Inbunden)
Av Philip Wilkinson, som bland annat också skrivit Great Buildings.
CDON nu för 259 kr, ord pris 290 kr. Antal sidor:232.

Böcker om LEGO har kommit stort senaste åren. Jag har flera av de officiella som alla riktar sig till barn, att jämföra med. bland annat http://www.swebrick.se/index.php?topic=2218.msg33552#msg33552 Harry Potter. Av en gudomlig mening (jag tror så) fick jag ögonen på LEGO Architecture-boken och slog till direkt. Architecture-serien är som byggsatser nytt för mig, men jag har börjat snegla åt det hållet. Så till själva boken. Redan när jag hämtade ut paketet från CDON på mitt utlämningsställe fick jag en positiv känsla då paketet var TUNGT. Boken är stor och omges av ett skyddande fodral i kraftig kartong. Stilen är exklusiv och färgskalan vuxen i svart och silver, boksidorna i högglansigt tryck. Texten är på engelska.

Boken börjar med ett förord av Adam Reed Tucker, som också har samarbetat med författaren om boken. Efter an allmän introduktion kommer det klassiska timeline-uppslaget, dvs vilka modeller som gavs ut när. boken omfattar modeller från 2008-2014. Varje designer presenteras sedan i text och bild liksom den kreativa process som leder fram till färdig modell. Därefter presenteras varje modell ingående i text och bild och även i sprängskiss, något jag aldrig sett tidigare i LEGO-bokform. Därutöver presenteras också originalbyggnaden ingående i text och med vackra bilder. Väldigt allmänbildande helt enkelt.

Sammanfattningsvis en praktbok att ha framme till allmänt nöje även för de som "lever i mörker". Med dessa fina LEGO byggen kan säkert de mest oinvigda vuxna lockas ut ur dark age och börja bygga LEGO igen ;D
Betyg 5 av 5!

Sagt av andra om boken;
Iconic buildings re-imagined in Lego bricks. Lego Architecture: The Visual Guide is a stunning guide to the Lego Architecture series and to the iconic buildings that inspired it. These amazing Lego Architecture sets showcase incredible buildings from around the world. From the Empire State Building and the Guggenheim, to Farnsworth House, Lego Architecture: The Visual Guide reveals amazing exploded images of the Lego Architecture models, showing every Lego brick involved in the build. You'll explore the profiles of the Lego artists and builders who created the Lego Architecture sets in new amazing levels of detail, getting to know everything about their creative processes and their designing and building techniques. You'll also be taken on an in-depth exploration of the real buildings from around the world on which the Lego Architecture series is based and learn why the Lego team chose each inspiring building and how they recreated it in Lego bricks. Lego Architecture: The Visual Guide is perfect for architects, designers and architecture enthusiasts of all ages.


1210bricks

Här blev det köpsug direkt! Trevlig recension!
1210bricks på Instagram

Emma


Ashman

Oj den här måste jag köpa! Jag har själv blivit helt såld på architecture-byggen, köpte och försöker bygga nåt litet var och varannan kväll. Hinner knappt med disk, personlig hygien, technicbyggen eller andra nödvändigheter längre  ;D

En annan bok som släpps vilken dag som helst och som jag tänkte köpa är den här:
http://thebrickarchitect.com/book/

Kul med bokrecension!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Ashman skrivet 20 september 2015 kl. 09:30
---

En annan bok som släpps vilken dag som helst och som jag tänkte köpa är den här:
http://thebrickarchitect.com/book/

---

Den ser lovande ut!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

shutter


1210bricks

Citat från: Ashman skrivet 20 september 2015 kl. 09:30
Oj den här måste jag köpa! Jag har själv blivit helt såld på architecture-byggen, köpte och försöker bygga nåt litet var och varannan kväll. Hinner knappt med disk, personlig hygien, technicbyggen eller andra nödvändigheter längre  ;D

En annan bok som släpps vilken dag som helst och som jag tänkte köpa är den här:
http://thebrickarchitect.com/book/

Kul med bokrecension!

Känner igen mig en hel del där! :) nu är boken beställd och även "the Brick Architect". Kolla gärna in min Instagram för inspiration! :)
1210bricks på Instagram

Godtfred

Varför skapar du inte en tråd och visar dina byggen här på forumet istället/också?

1210bricks

Jag har lagt ut ett par bilder på forumet, men en egen tråd kanske det kan bli! :)
1210bricks på Instagram

Ashman

Citat från: 1210bricks skrivet 21 september 2015 kl. 11:57
Jag har lagt ut ett par bilder på forumet, men en egen tråd kanske det kan bli! :)
Klart du ska ha en egen tråd med dina fina byggen!

1210bricks

Nu har denna tunga bok hamnat i min ägo också. Jag blev inte besviken! Riktigt påkostad pjäs och som sagt tung i alla bemärkelser. Jag suger på den som en god karamell, några sidor om dagen så att den inte tar slut så fort.. :)
1210bricks på Instagram

shutter

Citat från: 1210bricks skrivet 03 oktober 2015 kl. 20:16
Nu har denna tunga bok hamnat i min ägo också. Jag blev inte besviken! Riktigt påkostad pjäs och som sagt tung i alla bemärkelser. Jag suger på den som en god karamell, några sidor om dagen så att den inte tar slut så fort.. :)
Vilken livsnjutare du är ;)

Ashman

Hade också en som trillade in i brevlådan igår. Får se om jag tuggar i mig hela påsen på en gång eller kör livsnjutarstilen med en karamell om dagen :)

1210bricks

Citat från: shutter skrivet 05 oktober 2015 kl. 18:18
Citat från: 1210bricks skrivet 03 oktober 2015 kl. 20:16
Nu har denna tunga bok hamnat i min ägo också. Jag blev inte besviken! Riktigt påkostad pjäs och som sagt tung i alla bemärkelser. Jag suger på den som en god karamell, några sidor om dagen så att den inte tar slut så fort.. :)
Vilken livsnjutare du är ;)

Ja min "the Lego Architect" av Tom Alphin är försenad (dumma cdon) så jag måste få denna att räcka! :)
1210bricks på Instagram


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.