Tradera är obrukbart. Vad ska vi göra?

Startat av SushiPizza, 15 September 2015 kl. 23:18

Föregående ämne - Nästa ämne

MartinAberg

Citat från: littlespleen skrivet 16 September 2015 kl. 10:36
Säljer mer än köper på tradera, som sagt tidigare så tar Tradera ut 10 % i provision.
Det är på tok för högt och tvingar nog en del av som har företag kopplat att lägga påslag på frakten för att maximera vinsten.
Själv säljer jag av sånt som jag inte har användning av längre och tycker tradera är bra, sätter man ut prylarna för 1 kr så blir man av med sitt lego utan problem :)

sälj något för 40:-
inköp 35:-
provision till tradera 4:-
vinst 1 :-

Detta tycker jag är Traderas sak att ändra på.
De har dessutom intäkter utav all jobbig reklam.

Ang. Kina kloner så kan vi bara anmäla och anmäla.
Anmäler när jag ser dem, men ibland är det svårt som sagt att säkert veta.
Håller med om att 10% är en rätt galen provision, minsta kostnaden är ju dessutom 3:-, vilket gör annonser för 5:- nästan meningslösa för säljare.
Dock positivt att osåltavgiften slopades för några år sedan!

andli

Är det verkligen positivt? Är inte det mycket till anledningen till det vi ser nu?
Man kan ju då ösa upp auktioner utan kostnad. Inget krav på att försöka göra sin auktion attraktiv...

3% av reservationspriset eller utgångspriset, beroende på vilket som är högst... Hade rensat bra i listorna tror jag, själv lägger jjag alltid 1kr som start..

Edit: det är bara de 100 första auktionerna per månad som är gratis om man inte har en butik. 10% är för privatpersoner företag har en annan prislista som ibland är lägre...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

malmen

Citat från: SushiPizza skrivet 16 September 2015 kl. 23:10
En sak jag undrar är hur stor marknaden för fejk-lego verkligen är. Till och med ungar kan ofta snabbt märka skillnad i och med att kvalitén och passformen är dålig. Det känns bara som något oventande föräldrar, eller mor- och farföräldrar råkar komma over i tron om att deras barn(barn) kan matcha det med sitt lego. Ett fåtal kanske inte bryr sig och bara ser det som en action-figur, men då finns det bättre alternativ.

Jag har fått en hel del skumma plastvapen, smågubbar, även en större gubbe av okänt ursprung i blandade högar, men det är väl vad man får vänta sig på tradera och blocket. Det är ingen produkt jag söker mig till ofta men som sagt kan man ibland plocka på sig otroliga mängder för ynka 20-50kr.

Ja ibland ser man megablocks på tradera utan några som helst indikeringar på att de förstått att det inte är lego. De skriver tex "LEGO TANK i kartong" och inget mer i annonsen, och det betyder direkt anmälning från mig.
Det här är ju lite ett problem som uppstår när ett varumärke blir synonymt med en produkt. För många är LEGO ett samlingsnamn för byggklossar i plast. Norden är väl någorlunda fredat från det, även om det förekommer och verkar öka, men i t.ex USA så är ju allt du kan bygga i hop i plast 'legos'. Typ.

Peter S

Sent omsider kommer även mitt inlägg i denna tråd. Jag tycker det är alldeles uppenbart egentligen. Om Tradera är obrukbart är det bara att låta bli att använda det. Jag har själv köpt massor där genom tiderna men har i princip slutat pga prisläget och osäkerheten. Och därtill svårigheten att hitta det man letar efter. Som tur är finns det en alternativ marknad just för LEGO, så man klarar sig bra ändå. Om du vill fynda slitna bitar rekommenderar jag loppisar och second hand. Men även där är prisläget upptrissat. Kolla bara dagens "fynd"... 30 spänn för 14 bitar. OK, om man delar upp hjulbiten på Mittbit, hjul och däck blir det 18 bitar, vilket gör att bitpriset blir under 2:-/bit.  :o Vem har trissat upp priserna? I DNs lista över grejer man skulle ta med sig till försäljning på loppis låg LEGO på topp 10.

o0ger

Hej!

Jag har inget konstruktivt att säga. Jag har aldrig köpt LEGO på Tradera och skulle aldrig få för mig att göra det heller. Jag är ingen samlare. Jag är inte intresserad av minifigs. Jag köper nytt LEGO i set ibland, men mest köper jag på Bricklink.

Jag håller med Peter S. Sluta handla på Tradera! Det är ju p.g.a. att det är så många som köper LEGO på Tradera som det har blivit så här. Glöm bort Tradera. Sluta leta fynd.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Record

Peter S och 0oger tog orden ur min mun, rubriken säger allt, "Tradera obrukbart" jag har skickat tradera dit pepparn växer, det har länge varit obrukbart, finns ingen anledning i världen att använda det när bricklink finns, har handlat många gånger på BL och blivit missnöjd bara 1 gång, och då löste det sig, har handlat på Blocket och Tradera och har blivit besviken mer än en gång och då har det absolut inte löst sig.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Ashman

Citat från: andli skrivet 17 September 2015 kl. 06:18
Är det verkligen positivt? Är inte det mycket till anledningen till det vi ser nu?
Man kan ju då ösa upp auktioner utan kostnad. Inget krav på att försöka göra sin auktion attraktiv. ...

Det där med ösa upp oattraktiva auktioner gör traderasökningar tidskrävande. Vill man hålla sig uppdaterad vad som säljs av t ex Lego technic får man tröska genom 100-tals små skitauktioner med fem liftarms eller tre kugghjul.

MartinAberg

Citat från: Ashman skrivet 17 September 2015 kl. 18:07
Citat från: andli skrivet 17 September 2015 kl. 06:18
Man kan ju då ösa upp auktioner utan kostnad. Inget krav på att försöka göra sin auktion attraktiv. ...

Det där med ösa upp oattraktiva auktioner gör traderasökningar tidskrävande. Vill man hålla sig uppdaterad vad som säljs av t ex Lego technic får man tröska genom 100-tals små skitauktioner med fem liftarms eller tre kugghjul.
Man har 100 gratis per månad, vilket är toppen för oss som säljer allt möjligt som inte får plats hemma längre!

Jag ser det som så här:

Ska man fynda Lego kolla Blocket.se eller loppis
Ska man sälja Lego välj Tradera.se eller Bricklink

Ashman

Jag tycker man kan fynda på tradera, men det är svårt att söka pga alla pytteauktioner. Screenar man på pris mossar man alla stora aultioner med 1 kr i utrop.

sandpeople

Håller med om att Tradera verkligen har blivit sämre!

Kina-klonerna är lätta att känna igen men tar tid att sortera ut. Störta problemet enligt mig är dock de oseriösa säljarna som inte säljer varan på bilden. Fick senast igår hem en påse med en minifigur och ett fordon ur set 76010.

Annonsen visade bild på oöppnad box och hette Lego "76010 Batman med fakost Nytt". Ingen annan beskrivning i annonsen. Liiiite svårt att förstå utifrån bilden att pingvinen, hans fordon, minions och isberget inte skulle ingå. :(

Köpte ett större Star Wars skepp för några veckor sedan. Det stod uttryckligen att minifigurerna skulle ingå och de fanns med på bilden, men de kom aldrig. Säljaren kunde inte hitta dom och gjorde sig sedan oanträffbar.

Emma

Om en nödvändigtvis ska köpa lego på tradera/blocket. Be säljaren om bättre bilder innan köp. Är det minifigurer, be att få bilder på dem isärplockade. Då är det större chans att se ifall det inte är lego.
Region Mitten

o0ger

Citat från: sandpeople skrivet 19 September 2015 kl. 06:58

Kina-klonerna är lätta att känna igen men tar tid att sortera ut. Störta problemet enligt mig är dock de oseriösa säljarna som inte säljer varan på bilden. Fick senast igår hem en påse med en minifigur och ett fordon ur set 76010.

Annonsen visade bild på oöppnad box och hette Lego "76010 Batman med fakost Nytt". Ingen annan beskrivning i annonsen. Liiiite svårt att förstå utifrån bilden att pingvinen, hans fordon, minions och isberget inte skulle ingå. :(

Men, 76010 är ju från 2014. Det finns ju i butikerna nu. Varför i hela friden köper du det på Tradera? Jag fattar ingenting.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

swedish_kitsune

Jag har haft 2 fall av säljare som blåst mig på tradera.
En skickade med andra bitar i hopp om att jag inte skulle se skillnad och en annan skickade med målade och trasiga bitar.
Sen var dom otrevliga när jag sa att jag ville ha ersättningsbitar.

sandpeople

Citat från: o0ger skrivet 20 September 2015 kl. 08:11
Citat från: sandpeople skrivet 19 September 2015 kl. 06:58

Men, 76010 är ju från 2014. Det finns ju i butikerna nu. Varför i hela friden köper du det på Tradera? Jag fattar ingenting.

Hittade inte den någonstans i butik.