Problem med försäljning av lego

Startat av Sirre, 26 Juni 2010 kl. 22:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Sirre

Hej!

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga detta, så det får bli här...

För c:a en vecka sedan sålde jag oöppnat lego i polybag till en person utomlands. Han har nu fått brevet, men säger att polybagen är öppnad och att det saknas bitar.

Antingen så måste det ha hänt något på vägen eller så ljuger köparen, men han har nu öppnat ett ärende via paypal om saken och kräver alla pengarna tillbaka. :(

Har ni något tips på hur jag ska göra? Jag är helt rådvillig då jag inte stått inför en sån här situation förut.  :'(
All hjälp är uppskattad!

Tack!

/Sirre

tellblom

Utan att veta vad det gäller så kan man ju undra om vad för bitar han säger att det saknas? Innehöll påsen ovanliga bitar?  Är det dessa som saknas? Prisläget på påsen avgör lite vad du skall göra.

Kostar de bitarna som påstås saknas lite ersätt kanske de bitarna men se till när du pratat med Paypal att du inte tar på dig skulden utan för att vara juste.

/Martin

micke

hade jag råkat ut för detta så hade jag skickat mail och varit tydlig med att jag skickat oöppnat, se mina omdömmen tidigare. Därefter avvaktat vilken typ av svar och eventuell åtgärd köparen vidtar. Går det sedan till paypal så håller jag med om Tellbloms handlingsplan.

Vad är det för set och vilka bitar påstås saknas?

Lycka till, aldrig roligt när sånt här händer!
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Sirre

Tack för era svar!

Det var en sån där vit Boba Fett man fick med vid lego-köp som jag sålde vidare.

Jag har frågat honom i vilket skick försändelsen kom och vilka bitar som saknas, men han har ännu inte svarat. Men ja, bitarna är ju helt klart ovanliga och svårersättliga.

Jag sålde även den andra jag hade till en annan, och han har fått sin och är 100% nöjd med köpet, vilket borde ju tala till min fördel, men räcker det för att övertyga paypal?

Jag funderar på om det kan vara tullen eller dyl. som har öppnat och tagit bort eller på nåt sätt slarvat bort bitarna, men finns det nåt sätt att kolla upp detta? Har tullen ett register över vilka försändelser de öppnar?

Jag trodde jag skulle slippa såna här problem i och med att jag skickade det spårbart och försäkrat, men icke...  :(

Tack än en gång för er hjälp!

Mirandir

Jag vet att Paypal i typ 99% av sådana här fall tyvärr dömmer till köparens favör.  :( Men att du skickade paketet spårbart och försäkrat tror jag brukar vara ett stort plus för försäljaren.

Och eftersom du försäkrade paketet så bör du kontakta posten ,eller vem man nu kontaktar om detta. För så vitt jag vet gäller väl försäkringen både försvunna och skadade paket, vilket man väl kan anta att det är utifall det saknas bitar.

Om det är tullen som bråkat med paketet beror ju på om du skickat det inom eller utom EU.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Sirre

Åh tusan.  :(

Jag hade tänkt kontakta både posten och tullverket om detta, men eftersom det är söndag idag så får jag vänta med det till imorgon...

Ja, det var skickat ut ur EU, närmare sagt Singapore. Vilket är troligast, att tullen här eller tullen i Singapore kan ha orsakat detta? Eller båda kanske?

Skrytsson

Citat från: Sirre skrivet 26 Juni 2010 kl. 22:35
Hej!

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga detta, så det får bli här...

För c:a en vecka sedan sålde jag oöppnat lego i polybag till en person utomlands. Han har nu fått brevet, men säger att polybagen är öppnad och att det saknas bitar...

Tråkigt när sånt händer. Om Paypal, som Mirandir skriver, i 99 % av alla fall som liknar detta dömer till köparens favör borde ju betyda att det finns alla möjligheter i världen för oärliga köpare att syssla med  systematiska bedrägerier. Omdömessystemen och Paypals säkerhetssystem med "pengarna tillbaka" är ju till för att skydda mot bedragande säljare - men vem skyddar hederliga säljare mot köpare som är bedragare?

micke

Citat från: Sirre skrivet 27 Juni 2010 kl. 15:56
Åh tusan.  :(

Jag hade tänkt kontakta både posten och tullverket om detta, men eftersom det är söndag idag så får jag vänta med det till imorgon...

Ja, det var skickat ut ur EU, närmare sagt Singapore. Vilket är troligast, att tullen här eller tullen i Singapore kan ha orsakat detta? Eller båda kanske?

Om någon tull skulle öppna en försändelse av denna typ tror jag mer att det skulle vara den i Singapore eftersom det handlar om införsel av gods till ett värde som står angivet på försändelsen. Då jag antar att värden är relativt högt jämfört med storleken på försändelsen kan det väcka "misstanke" hos en tullmyndighet att det egentligen innehåller något med ett betydligt högre värde än angivet.
Vidare har jag svårt att en myndighet vid öppnandet av en sådan "liten" försändelse med få bitar skulle slarva bort bitar.
Hur ser köparens övriga omdömmen ut?
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Mirandir

Citat från: Skrytsson skrivet 27 Juni 2010 kl. 18:25

Tråkigt när sånt händer. Om Paypal, som Mirandir skriver, i 99 % av alla fall som liknar detta dömer till köparens favör borde ju betyda att det finns alla möjligheter i världen för oärliga köpare att syssla med  systematiska bedrägerier. Omdömessystemen och Paypals säkerhetssystem med "pengarna tillbaka" är ju till för att skydda mot bedragande säljare - men vem skyddar hederliga säljare mot köpare som är bedragare?

Tyvärr är det så att ju mer sofistikerade systemen blir för att skydda köparen mot bedragare desto mer öppnar det upp för bedrägerier på köparsidan istället. Och vad det verkar som på Bricklinks forum så verkar det som att bedrägerierna allt mer sker på köparsidan i en transaktion.

Sirre

Men åh.. det låter ju inte så lovande. :-[

Jobbigt nog så har köparen 67 omdömen (vilket är fler än mina) och alla är positiva.

Däremot har han nu inte svarat eller kommit med någon ny information på över två dygn, så jag får väl vänta och se vad som händer...
Nu har han svarat. Och det var väl typiskt... det är bara de bitarna som är de exklusiva för just denna figur som har försvunnit. Eller "försvunnit". Huvudet och vapnet kom fram, men ingen annat. Det känns ju lite väl passande för honom...

Ska iallafall ringa posten och tullverket nu för att kolla om de kan komma med någon hjälp.

mechamike

Jag hade en intressent på min Vita boba från Singapore för ett tag sedan som är till salu på bricklink, han hade dock 0 i FB och var nyregistrerad. Efter ett par mail och när jag förkalarade att jag bara skeppade till honom rekomenderat drog han öronen åt sig.

Hans mail som han skickade luktade scammer lång väg.. Kändes som han mest var ute för att sondera terrängen på nått sätt.

Jag litar inte på Bricklinks FB , det går att ta bort negativa alldeles för lätt för säljare och jag har haft  stora säljare som blåst mig. 

:-\
?

Skrytsson

Citat från: mechamike skrivet 01 Juli 2010 kl. 09:55
Jag hade en intressent på min Vita boba från Singapore för ett tag sedan som är till salu på bricklink, han hade dock 0 i FB och var nyregistrerad. Efter ett par mail och när jag förkalarade att jag bara skeppade till honom rekomenderat drog han öronen åt sig.

Hans mail som han skickade luktade scammer lång väg.. Kändes som han mest var ute för att sondera terrängen på nått sätt.

Jag litar inte på Bricklinks FB , det går att ta bort negativa alldeles för lätt för säljare och jag har haft  stora säljare som blåst mig. 

Hur kan säljare ta bort sina negativa omdömmen?

Shompis

Tråkigt! Förklara för posten att paketet som kom fram inte innehöll allt. Då bör rimligen posten ersätta dig i och med att du hade försäkrat den. Sen får du betala tillbaka till köparen även om han verkar vara mycket skum.

Mirandir

Citat från: Skrytsson skrivet 01 Juli 2010 kl. 11:25
Citat från: mechamike skrivet 01 Juli 2010 kl. 09:55

Hur kan säljare ta bort sina negativa omdömmen?

Alla kan ta bort negativa omdömmen. De regler som gäller för att få ta bort negativa omdömmen finns här.

Borttagande av feedback, både egna och de andra lämnat, är ingen automatisk process utan man måste ansöka om detta hos Admin via den här sidan.
Ansökas måste göras inom 6 månader från det att beställningen först gjordes. DVS innan den plockats bort ur systemet.

Sen är det väl inte bara en som anklagat Admin för att inte vara helt opartisk. Det ligger väl dessutom lite i sitens "kultur" att ju högre feedback man har desto mer trovärdig är man.

Sirre

Citat från: Shompis skrivet 01 Juli 2010 kl. 11:57
Tråkigt! Förklara för posten att paketet som kom fram inte innehöll allt. Då bör rimligen posten ersätta dig i och med att du hade försäkrat den. Sen får du betala tillbaka till köparen även om han verkar vara mycket skum.

Det är precis vad jag har gjort. Jag gjorde en reklamation via deras kundtjänst, så de har startat en undersökning av ärendet. Får se hur det går med den saken.

Täcker ersättningen det här problemet så vore det ju skönt, men det vore ju ändå lite surt om det är så att köparen lurar till sig dessa pengar. Men men, man vill ju inte dra på sig onödiga negativa omdömen... :-\