Den gula LEGO-lastbilen på 90-talet?

Startat av Risgrynsgrot, 05 Augusti 2015 kl. 08:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Risgrynsgrot

Hej! Kommer ni ihåg den där gula LEGO-lastbilen som körde runt och parkerade på olika ställen i landet där man kunde gå in i släpet där de hade riktigt coola displayer inklusive stämningshöjande bakgrundsmusik? Aquazone var med, antagligen också något space.

Hör gärna minnen av andra som kommer ihåg, jag var inte  gammal när det begav sig men jag kommer ändå ihåg det! Bilder är också intressanta även om jag antar att det nog är ganska svårt att hitta.  ;D

MartinAberg

Har tyvärr inga egna bilder, men hittade lite info om dragaren via google.

I inlägg 8 så konstateras det att lastbilen som tråden handlar om är den som LEGO tidigare körde runt med...
Tydligen väldigt modifierad!

EDIT: Länken kan vara bra att ha med...
http://hankstruckforum.com/htforum/index.php?topic=23784.0

robinnilsson403

Jag minns att jag såg den i Sunne. Året orkar jag inte kolla upp nu, men Star Wars legot var nytt.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

AndersI

När jag såg den i Eskilstuna (minns inte året, bör ha varit runt -95 för jag har precis för mig att båda grabbarna var med, kan inte leta bland fysiska diabilder just nu) fanns det en STOR StarWars-display. Det var säkert en massa annat också, men den är det enda jag kommer ihåg.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Selander

Jepp jag var in med sonen (troligen i Uppsala eller Gävle?) och vi köpte även en special byggsats, en liten gul lastbil i amerikansk stil. Den gick inte att köpa någon annanstans tror jag.

mssm

Citat från: Selander skrivet 05 Augusti 2015 kl. 17:36
Jepp jag var in med sonen (troligen i Uppsala eller Gävle?) och vi köpte även en special byggsats, en liten gul lastbil i amerikansk stil. Den gick inte att köpa någon annanstans tror jag.

LEGO Truck Show!
Den var på besök i Uppsala, bland annat. Kan det ha varit ? :)

andli

Samma reg nummer på dem i alla fall...

Undra om danskarna har samma öppna register som vi, så man kan lista ut vad som hänt med dragaren nu :)

edit: De verkar byta regnummer med ägaren på lastbilen...
https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=vis_koeretoej_side&_nfls=false

Men bilen verkar gått från att vara legogul, till att vara reklampelare för Arla (vit) för att hamna hos Ebbe K Jensen och bli blå...
Han ägde den 2008 i alla fall, och då hette den TN 97 922
http://www.ebbek.dk/NL12start.htm

Enligt registret ovan är regnumret idag "Totalskadet køretøj" och senaste ändringen var 2009-05-01.
Första registreringen där säger 96-03-19.
Verkar vara byggd på volvo special vehicles i Umeå

Finns en hel del bilder på den i blått...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

lingonfil

- Jo du förstår när jag var yngre då fanns inte internet. Så då var man tvungen att köra runt med lastbilar för att nå ut till alla människor. Det fanns en bokbuss för att låna böcker och så fanns det en lastbil man kunde gå in i för att kolla på Legobyggen.
- Nej, pappa nu hittar du allt på!
- Nej, jag lovar det är sant.

Pekblom

Citat från: lingonfil skrivet 06 Augusti 2015 kl. 00:10
- Jo du förstår när jag var yngre då fanns inte internet. Så då var man tvungen att köra runt med lastbilar för att nå ut till alla människor. Det fanns en bokbuss för att låna böcker och så fanns det en lastbil man kunde gå in i för att kolla på Legobyggen.
- Nej, pappa nu hittar du allt på!
- Nej, jag lovar det är sant.
Sonen: okej... Låna böcker... Du menar ljudböcker  på usbminnen men från vem då? ;-)

AndersI

Citat från: lingonfil skrivet 06 Augusti 2015 kl. 00:10
- Jo du förstår när jag var yngre då fanns inte internet. Så då var man tvungen att köra runt med lastbilar för att nå ut till alla människor.

:) :)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Selander

Citat från: mssm skrivet 05 Augusti 2015 kl. 22:02
Citat från: Selander skrivet 05 Augusti 2015 kl. 17:36

LEGO Truck Show!
Den var på besök i Uppsala, bland annat. Kan det ha varit ? :)

Yes. Den är det ! Kanske den blivit lite ovanlig.....?

MartinAberg

Citat från: andli skrivet 05 Augusti 2015 kl. 23:08
Samma reg nummer på dem i alla fall...

Undra om danskarna har samma öppna register som vi, så man kan lista ut vad som hänt med dragaren nu :)

edit: De verkar byta regnummer med ägaren på lastbilen...
https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=vis_koeretoej_side&_nfls=false

Men bilen verkar gått från att vara legogul, till att vara reklampelare för Arla (vit) för att hamna hos Ebbe K Jensen och bli blå...
Han ägde den 2008 i alla fall, och då hette den TN 97 922
http://www.ebbek.dk/NL12start.htm

Enligt registret ovan är regnumret idag "Totalskadet køretøj" och senaste ändringen var 2009-05-01.
Första registreringen där säger 96-03-19.
Verkar vara byggd på volvo special vehicles i Umeå

Finns en hel del bilder på den i blått...

Bidrar med mitt tidigare inlägg så kan folk läsa lite till ;)

Citat från: MartinAberg skrivet 05 Augusti 2015 kl. 10:16
Har tyvärr inga egna bilder, men hittade lite info om dragaren via google.

I inlägg 8 så konstateras det att lastbilen som tråden handlar om är den som LEGO tidigare körde runt med...
Tydligen väldigt modifierad!

EDIT: Länken kan vara bra att ha med...
http://hankstruckforum.com/htforum/index.php?topic=23784.0

swedish_kitsune

Jag minns när den kom förbi Sollentuna, vid Stinsen köpcentrum.
Jag tror det var 97 eller 98 och jag fick . Minns att både jag och fosterföräldrarna blev besvikna på att det bara var trucken som var byggsats och inte hade själva trailern.

Det var skithäftigt att knata runt inne i trailern den dagen, var helt i extas när jag kom hem :)
Har den varit aktiv dem senate åren i Sverige, kanske skulle ta en titt isåfall.