[Freebuild] Drottningens Hämd

Startat av humlan, 22 Juli 2015 kl. 21:03

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Akt ett: Argus får ett uppdrag.

- Argus, här innanför dessa väggar kan vi tala fritt.
- Men Ers Majestät, era vakter?
- Du menar Benta och Talvik? De har varit med mig hela mitt liv, de vet redan allt.

- Så här är det Argus, jag har gått med på att möta upprorsmakarna i Riglusbältet, ni kommer vara mitt sändebud.
- Jag? Varför jag, jag är ingen diplomat.
- För att ni är tillräckligt okänd för att ingen ska misstänka att ni är nåt annat än ett sändebud. Men ni är också känd som den som räddade planeten, därför är det rimligt att jag skulle sända just er.
Drottningen fortsätter:
- Du kommer ta din skyttel och möta upp kapten Marcussen som redan är vid Riglus III. Där kommer ni bli mött av ett sändebud från upprorsmakarna. Du kommer att ta med dig....

Medans Drottningen redogör för planen så växer sig Arugs leende större och större.
Drottningen avslutar:

- Om allt går enligt planerna kommer ni bli rikligen belönad, går det fel så kommer jag nödgas säga att du handlade på eget bevåg.
- Ja, Ers Majestät!

Meta: Eftersom jag etablerat att Drottningens Livgarde är klädda i rött, så lät jag ställa två röda minifigs utanför porten. All likhet med Royal Guards från Star Wars är helt slumpmässig och har absolut ingen betydelse...

Detta kommer bli sista delen i berättelsen om inbördes *host* oroligheterna i Riglus-bältet och Argus snabba avancemang inom flottan. Har en del klossande kvar att göra till nästa minifig-scen, så den kommer nån gång... Snart™...
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Kvarnbacka

Intriger var ordet...
Är drottningen ett fan av Sagan om Ringen, eller är statyettens likhet med Gandalf också rent slumpmässig?  :)

humlan

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 23 Juli 2015 kl. 09:12
Är drottningen ett fan av Sagan om Ringen, eller är statyettens likhet med Gandalf också rent slumpmässig?  :)
Nja, det är nog mera olycksfall i arbetet. Tänkte sätta en svart micro-fig, men hittade ingen ledig svart liten radar-disk. Så det fick bli en Gandalf.

humlan

Argus, med passagerare, åker till Riglusbältet för att möta upp med kapten Marcussen ombord på hans Kapanum-klass korvett.

Meta:

Denna bilden är ett foto av Argus skepp, maskerat med chromea-key och sedan är en renderad bild av korvetten inlagd samt fotobakgrunden är sedan inlagd underst. Lite touch-up i Gimp för att ordna oskärpa på korvetten och lite glöd på motorerna.

humlan

Akt två - Möte med oppositionen

Efter en kort tids väntan, så anländer ett ombud för rebellerna.
- Var hälsad, mitt namn är Argus D'Marco, jag är Drottningens personliga ombud.

Argus går fram till ombudet, som ser lite tveksam ut. Men Argus är ensammen som utlovat, så han slappnar av lite grand. Argus sträcker ut en hand till hälsning.
- Välkommen!
När ombudet tar Argus i handen så går det en stöt igenom hans kropp och han faller medvetslös ned till marken.

- Bedövningshandsken fungerade perfekt, Doktorn.
- Jag sa ju det!

Ombudet flyttas till en tillfällig medicinsk lokal ombord, där börjar doktorn omedelbart med sitt verk.
Argus tittar på med en nöjd min, "Ingen plåga är stor nog för den som tog Leijonhufuds liv!" tänker Argus.
Under starka smärtor så programmeras ombudets hjärna om, och ett antal specifika instruktioner inplanteras djupt i det undermedvetna.

- Bra jobbat Doktorn, hur länge kommer effekten sitta kvar?
- Inte så länge, men länge nog för vårat behov....

Meta:

Bifogar två extra bilder, en på själva vinjetten och en närbild på hjärntvättningsmaskinen.

Lews

Mycket snyggt! Gillar både mötesrummet och maskinerna i hjärntvättarrummet.

Odidoma

Snygga viggar och en bra berättelse, jag vill ha mera! Jag gillade hur man ser träden genom fönstren i hallen i den första viggen, "enkelt" men effektfullt.

humlan

Akt tre

Sändebudet lämnar förhandlingarna besviken, Drottningen har inte gett vika en tum. Nu finns det ingen återvändo. Tärningen är kastad.

Argus kallar till sig befälhavarna på alla lojala skepp inom Riglus-bältet.
- Lystring, från och med central tid 1400 tar jag över befäl för alla skepp i sektorn.
- På vems aktoritet, varför ska jag lyda en nybefordrad örlogskapten! Svarar Kommendör Marcussen, som har högst rang av de närvarande befälhavarna.

- ERS MAJESTÄT!
Vid åsynen av Drottningens hologram så slänger sig de juniora officerarna sig till marken, Kommendör Marcussen går upp i enskild ställning och gör honnör.

Argus informerar de närvarande befälhavarna.
- Förhandlingarna med upprorsmakarna var som väntat fruktlösa, vi måste göra oss redo för närstående anfall.
Argus fortsätter:
- Via en säker källa så har vi fått tillgång till antal och position av deras skepp.

Plotten visar hur upprorsmakarnas skepp ligger placerade runt Riglis III, de är färre till antal än de skepp som Argus förfogar över.
- Vi är fler än dem, men de har alla störsändare samt en ny sorts plasmaenergistrålkanoner som bränner igenom våra sköldar som en varm kniv genom smör.
- Men vi är bättre utbildade och vi har Drottningen på vår sida! Fortsätter Argus, han vet att i en rättvis strid så skulle upprorsmakarnas skepp sopa mattan med den lilla flotta som han förfogar över. Men Argus har ett ess i rockärmen....

Gideon

Spännande berättelse och bra illustrerat, ser fram emot att följa detta :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

scorfen

Som hjärntvättad officerare i Riglus desperata kamp för rättvisa och jämställda villkor så står jag passivt på sidolinjen i väntan på den spännande fortsättningen..!

humlan

- Marcussen, jag behöver ett tomt lastrum, en datalink samt detta systemprogram installerat i alla skepp!
- Ska bli!

humlan

I lastrummet installerar Argus en avancerad holo-projektor, som kopplas in i skeppets kommunikationssystem. Systemet kopplar upp sig mot alla skepps sensorer och ger Argus en direktlänk till alla befälhavare.

Med full överblick över "scenen" så står Argus som en dirigent och ger order till alla skepp.

Alla spelare är på plats och spelplanen redo, nu börjar nedräkningen till slutet...