Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild] Havoc

Startat av humlan, 25 Juni 2015 kl. 16:17

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Här kommer fortsättningen på "Nedräkning..."

Första bilden är digital, eftersom jag gjorde den när jag började lära mig LDD. Får bli mitt inlägg i debatten huruvida digital byggen ska få tillåtas  8) (Tävlingar är en annan sak dock)

Jag har byggt klart allting för de övriga scenerna, men har inte fotat ännu. Så jag kommer fylla på lite eftersom de närmaste dagarna.

---

Havoc del I

Det maskerade meddelandet från Riglus har inte nått ut till media och inget svar har utgått från palatset. De händelser som här återges utspelar sig tre dagar efter att tidsfristen löpt ut.

Akt ett: Rymdhamnens kontrolltorn

- Vad är det Andersson?
- Jag får konstiga signaler från sektor B12.
- Konstiga?
- De kommer och går, jag kan inte få en fix på signalkällan. Jag har kört full diagnostik, alla system fungerar som de ska. Men vad det än är, ser det ut som det är på väg mot oss.
- Skicka ut en inspektionsskyttel för närmare kontroll.
- Ska ske!
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

EpsilonEta

Jaaaa! Nu börjar det hända något igen!
Min story är försenad för att jag jobbar på ett stort hus i LDD.
Rådet bestämde nämligen att digitala byggen var ok i freebuilds men vi tycks inte ha meddelat det :-[ (ser till att göra det nu)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Tuben

Trevligt med mer Bortom Sol :) Det blir spännande att se vad det kan vara för konstiga ljud :)
Gud älskar både dig och mig och vill leva med oss, Bibeln Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16 http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+3%3A16

EpsilonEta

Citat från: Tuben skrivet 25 Juni 2015 kl. 18:16
Trevligt med mer Bortom Sol :) Det blir spännande att se vad det kan vara för konstiga ljud :)
Jag tror jag vet vad det är ;)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Citat från: EpsilonEta skrivet 25 Juni 2015 kl. 17:43
Jaaaa! Nu börjar det hända något igen!
Min story är försenad för att jag jobbar på ett stort hus i LDD.
Rådet bestämde nämligen att digitala byggen var ok i freebuilds men vi tycks inte ha meddelat det :-[ (ser till att göra det nu)

Jag har funderat på att bygga en scen till i LDD, mest för att göra det enkelt och slippa montera pinnar/stag som sen måste 'shoppas bort. Få se hur jag gör, kräver att jag bygger en massa i LDD som nu finns IRL.

EpsilonEta

Ja, med LDD kan du ju rendera utan stöd. Med rätt inställningar (utan skugga, transparent bakgrund) är det bara att slå ihop renderingen med en backgrundsbild. Det är vad jag gjorde med Arrival

o0ger

Ser ut som att du har kommit igång ordentligt med LDD. Jag brukar oftast bygga mina byggen både IRL och i LDD samtidigt. Det är mycket enklare att "skissa" i LDD tycker jag. Testa olika lösningar osv.

Just nu håller jag dock på med en grej som har en massa bitar som inte finns i LDD och jobbiga vinklar som inte är helt lätt att återskapa i LDD.

Om du har börjat fundera på att rendera med Pov-Ray så är ett tips att undvika transparenta bitar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Citat från: o0ger skrivet 26 Juni 2015 kl. 09:40
Ser ut som att du har kommit igång ordentligt med LDD. Jag brukar oftast bygga mina byggen både IRL och i LDD samtidigt. Det är mycket enklare att "skissa" i LDD tycker jag. Testa olika lösningar osv.
Jag har nån sorts hat-kärlek till LDD, men för vissa funderingar funkar den bra. Har svårt att hitta bitar i den, men det kommer nog med övning.

Citat från: o0ger skrivet 26 Juni 2015 kl. 09:40
Om du har börjat fundera på att rendera med Pov-Ray så är ett tips att undvika transparenta bitar.
Varför? Pov-Ray är imho ett måste om man ska publicera färdiga byggen.

o0ger

Om du har en snabb dator kanske det inte spelar någon roll. Men det tar säkert minst 10 gånger längre tid att rendera med transparenta bitar och radiosity för mig. För att Pov-Ray är just en raytracer och när en ljusstråle färdas genom en transparent plastbit så ändras ljusets brytningsindex, färg(ibland) osv. Det blir mycket mer komplicerat helt plötsligt.

Du kan testa lite själv.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Citat från: o0ger skrivet 26 Juni 2015 kl. 11:40
Om du har en snabb dator kanske det inte spelar någon roll. Men det tar säkert minst 10 gånger längre tid att rendera med transparenta bitar och radiosity för mig. För att Pov-Ray är just en raytracer och när en ljusstråle färdas genom en transparent plastbit så ändras ljusets brytningsindex, färg(ibland) osv. Det blir mycket mer komplicerat helt plötsligt.

Du kan testa lite själv.

Ahh, var rädd att det fanns nån bugg eller sånt. Märkt att det går att styra renderingskvaliteten rätt mycket, vilket påverkar tiden avsevärt. Lekte med Imagine och andra liknande tracers förr om åren, så jag är inte helt vilse  8)

o0ger

Om du stänger av radiosity så går det mycket snabbare, men det blir inte lika snyggt.

humlan

(Har nog tänkte lite snett när jag började numreringen, anyways, här är nästa bild)

Akt två

Skytteln Ladoina anländer till sektor B12.

- Ingenting på radarn?
- Bara vaga störningar Kapten, men alla system fungerar som de ska.
- KAPTEN!
- Ja styrman?
- Titta ut!
- VID DROTTNINGENS SKÄGG! Utbrister Kaptenen när han ser asteroiderna!
- Fortfarande ingenting på radarn?
- Nej Kapten! Det verkar som det sitter störsändare på asteroiderna.
- Varför sätter man en störsändare på en aste.... Kaptenen kommer av sig när han inser vad som håller på att ske.
- Ladonia till Tornet, KOM IN TORNET!
- Tornet här, vad har ni hittat?
- En asteroidsvärm på väg mot Valkyria! Eta på mindre än en timme! Och det sitter störsändare på asteroiderna!!
- Varför sätter man en störsändare på en asteo.... Även i kontrolltornet inser man vad som håller på att ske...

humlan

Nästa bild kommer dröja lite, eftersom jag håller på att digitalkonvertera delar för att kunna göra en actionfylld rymdscen  8)

humlan

Akt tre

Tornet beordrar högsta beredskap, alla tillgängliga skepp möter upp asteroidsvärmen i rymden ovanför Valkyria.

Störsändarna gör att det inte går att låsa fast asteroiderna med traktorstrålar, utan de tvingas skjuta sönder dem innan de kommer fram till planeten.

Efter en intensiv eldstrid, så nedkämpas de sista asteroiderna.

Eller...

humlan

Akt 4

Precis när de tror att faran är över, kommer det in en transmission från Rymdhamnen.

- D'Marco, Amiral Leijonhufud här.
- Amiral?
- Asteroidsvärmen var en distraktion. Vi har upptäckt två till på väg mot oss från, men de är på andra sidan planeten. Endast ditt skepp är snabbt nog att kunna möta upp innan det är för sent.
Amiralen vet att Argus är kapten på en korvett av Tabak-klass, liten men väldigt snabb. Han fortsätter:
- Asteroidernas beräknade bana antyder att ena kommer träffa rymdhamnen, andra kommer slå ned någonstans på västra halvklotet. Väldigt nära huvudstaden! Det får inte ske Argus! Högsta prio är den asteroiden, rymdhamnen är oviktig, DU MÅSTE SKYDDA PLANETEN TILL VARJE PRIS!!
- Ska ske Amiral!

Argus informerar besättningen:
- Faran är inte över som vi trodde, en till asteroid är på väg mot Valkyria. Endast vi är snabba nog att kunna stoppa den innan den slår ner och miljoner människor dör.
Han fortsätter:
- Om vi så måste ramma asteroiden så SKA DEN INTE TRÄFFA VALKYRIA! För Drottningen!
- FÖR DROTTNINGEN! Svarar besättningen.

Medan Amiral Leijonhufud betraktar den ankommande asteroiden så hinner han tänka över sitt liv och de beslut som fört honom hit.
- Farväl min Drottning, det har varit en ära att tjäna er! viskar Amiralen för sig själv innan.....

META:

Funderar nu på om jag ska försöka visa nästa dels action-sekvenser analogt eller digitalt. Allting finns byggt med klossar redan, men kräver massa stag och sådant för att hållas på plats. Får fundera på det en stund till  8)