Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Missbruk av Bricks And Pieces?

Startat av BeardedNerd, 24 Juni 2015 kl. 13:46

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Sedan jag blev uppmärksammad på att BAP numera fungerar som en vanlig del av Legos webshop har jag börjat hålla utkik där efter specifika delar i nya set som vore bra att ha utan att behöva köpa hela setet. Men det känns som att det inte riktigt fungerar. Alla nya unika delar är Out Of Stock när jag kollar. Exempelvis tittade jag efter de nya 1x1-bitarna med pelardetalj och de nya valvfönstren från Friends Grand Hotel, och båda är redan slut. Kollar man däremot på Bricklink så finns det säljare som har hundratals, som de knappast har plockat ur kompletta set. Jag kikade också på det nya Elves-slottet som måste ha släppts i dagarna, men även där är den nya frisyren slutsåld, och jag är inte riktigt sugen på att köpa ett 1000-kronorsset för en bit.

Är det här en fråga om traditionell scalping, alltså att återförsäljare köper upp så mycket de bara kan för att sälja dyrare via andra kanaler? Vad kan i så fall göras? Tjänsten är himla bra i teorin, att kunna komplettera en vanlig beställning med lite ovanligare bitar till aningen upptrissade priser, men risken finns att den kommer att bli oanvändbar i praktiken.

shutter

Jag har gjort samma iakttagelse. Vissa attraktiva bitar är alltid slut redan från början. Tidigare fanns en begränsning på max lika många bitar som setet biten kom ifrån innehöll.

mordatre

De friendsbitarna du nämner kollade jag efter samma dag som setet fanns tillgängligt på B&P och de var out of stock redan då. Nu har de olika regionerna kanske olika lager på B&P men det finns även andra sätt att få tag på nya bitar.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

shutter

Verkar ändå konstigt. Jag kollade lite Ninjago när de nya seten kom och då var vitala delar slut efter någon dag men fanns initialt.

Magnus den store

Jag besöker ofta B&P, för att se när vissa set läggs till i inventariet. Många bitar är slutsålda efter bara några timmar. Andra bitar står som slutsålda fast att de inte ens är avsedda att säljas på B&P. Vad jag förstår gäller det vissa exklusiva licensminifigurbitar. Man kan undra varför de ens finns med på B&P:s köpedel? Jag anar att det sker av misstag.

Som jag förstår det så är B&P inte gjort för bulkköp, utan är snarare att se som ett komplement till PaB. Tlc vill nog att vi hellre väljer PaB om det går. Sen är det olika lagerhållning beroende på vilken väg du väljer:
-I want to buy a piece.
-My new set has a missing piece.
-My new set has a broken piece.
-A piece broke while building.

Det första alternativet verkar vara det sämsta och där ska vissa exklusiva licensminifigurbitar saknas.

När jag hittat bitar i BL-butiker, som de inte borde ha, i stora kvantiteter, har jag ibland frågat hur de kommit över delarna. Genomgående har de hänvisat till Legos flaggskeppsbutiker.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

darthmortar

Vad är det för länk till B&P?
Sex små legobitar kan kombineras på 915 miljoner olika sätt. Själv kan jag kombineras på 12 olika sätt.

Magnus den store

SuperMario

LEGO verkar ha tagit bort Bricks and Pieces.. :-(

Numera är det bara "Missing bricks" och "Broken bricks" som det går att välja mellan.
Dessutom är det starkt begränsade möjligheter för större inköp, det verkar finnas ett tak på hur många bitar det går att lägga till i korgen, nämligen lika många som det finns i ett visst set.
Försöker man lägga till fler bitar då kommer det ett felmeddelande upp: "Quantity for the selected part exceeds the quantity in this set".

Väldigt tråkig utveckling!

Majkel

Gahh  :'(  Himla tråkig utveckling. Jag hade dessutom planerat ett inköp snart, väntade bara på lite ledighet och tid att inventera behovet ordentligt #besviken

Gideon

Antar att detta innebär att vi i bulkdiskussionerna återgår till att enbart jämföra med BL...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Ozp

Den var otillgänglig förra året också. Kom tillbaka i slutet av januari.

BeardedNerd

Eftersom tjänsten är manuell så är det troligen inte värt besväret att tillhandahålla över jul (blir bara extremt mycket att jobba ikapp i januari).

Magnus den store

Citat från: Ozp skrivet 15 December 2015 kl. 19:07
Den var otillgänglig förra året också. Kom tillbaka i slutet av januari.

Jo, den lär komma tillbaka efter nyår.

Majkel

Jag känner mig lugnad, men la ändå en bl-beställning  ::)

Peter S

Precis nu när jag nästan kommit över tröskeln för att beställa på B&P... Skulle behöva några chimagula 1x3 plates till vägmarkeringar i PA CB:t.