Digitalt rymdskepp / POV-Ray test

Startat av EpsilonEta, 01 Juni 2015 kl. 23:06

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Jag har testat bygga ett rymdskepp i LDD till Andromeda's GATE (och kanske Bortom Sol om vi tillåter digitala byggen)

Det här är nytt för mig. Inte bara rendering utan också bygga estetiskt. Jag är inte helt nöjd med grebblingen så alla tips är välkomna.
Förslag och tips angående renderingen mottages också med tacksamhet.
Jag körde med "Don't bevel transparent parts" och en kvalitetsnivå under refraktion. På min dator renderar den på några sekunder men det tar någon minut att ladda in alla delarna. Kör jag på en kvalitetsnivå högre tar det över en timme p.g.a. de transparenta bitarna.

lägger med LDD filen också om någon är intereserad (färgerna är lite annorlunda men i denna har jag grupper. Någon som vet hur man byter till extended utan att tappa grupperna?)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lingonfil

Antagligen grebbling. Greebling på englesiska.

o0ger

Bra jobbat! Jag tycker att det är skitkul att bygga i LDD.

Greebling är svårt. Det är nåt man får testa sig fram till tror jag. Öva öva.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Tack

Citat från: lingonfil skrivet 01 Juni 2015 kl. 23:49
Antagligen grebbling. Greebling på englesiska.
Ja, grebbling (eller är det greebling, konstig engelsksvenska. Gribling? :) )

Citat från: o0ger skrivet 01 Juni 2015 kl. 23:52
Bra jobbat! Jag tycker att det är skitkul att bygga i LDD.

Greebling är svårt. Det är nåt man får testa sig fram till tror jag. Öva öva.
Jo, övning är bra men att titta på- eller lära sig av andra funkar också ;)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Magnus den store

Aaah, greebling såklart. Ja, det är skitsvårt. Det är bara att provbygga och riva till du hittar något du är nöjd med. Jag skulle gå lös med greebling på sidorna i färgen dbg. Bra bitar hittar du i BL-kategorierna:

Plate, Modified
Bar
Minifig, Utensil
Minifig, Weapon
Dish
Fence
Technic, Gear
Wheel
Tile, Modified
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Peter S

Snyggt! Fronten och baken är jättebra redan men mittpartiet problematiskt. Jag får inte ihop varför det ser ut som det gör. Vad har de tvärgående röda partierna för syfte? Ska de tillåta partiella luckor? Visa luckorna isåfall. Ska de hålla i utrustning? Visa utrustningen då. Osv, osv. Greebling är inte nödvändig för sin egen skull enligt mig.

EpsilonEta

Citat från: Peter S skrivet 02 Juni 2015 kl. 08:41
Snyggt! Fronten och baken är jättebra redan men mittpartiet problematiskt. Jag får inte ihop varför det ser ut som det gör. Vad har de tvärgående röda partierna för syfte? Ska de tillåta partiella luckor? Visa luckorna isåfall. Ska de hålla i utrustning? Visa utrustningen då. Osv, osv. Greebling är inte nödvändig för sin egen skull enligt mig.

Jag började med en idé med de tvärgående röda balkarna främst för att det skulle vara snyggt. De är antagligen "brandväggar" typ som de vattentäta skotten på fartyg. Kanske kan man även separera skeppet i skarvarna och lägga till andra moduler eller landa modulerna separat. Eftersom de sticker upp en plate blir det ca 10 meter vilket skulle fungera som "landningsställ"
(jag glömde säga att det är ett kilometerlångt koloniskepp)

Inget av dessa går dock att illustrera så förhoppningsvis är de snygga.

Nextuz

Jag fick känslan med de röda partierna är moduler, skeppet är alltså moduluppbyggt.
Just till denna valdes 3moduler extra utrymme förutom frontens lastutrymme och bakdelens bostadsutrymmeoch kraft enhet, en annan beställare väljer kanske 4 extra moduler.

Vid 5 moduler och över behövs det dock extra kraft sidoraketer för att behålla stabeliteten. :P

Jag hade valt ett 2 modulers, för manövrerbarhet och hastighet ;)

AndersI

Citat från: Nextuz skrivet 03 Juni 2015 kl. 12:16
Jag fick känslan med de röda partierna är moduler, skeppet är alltså moduluppbyggt.

Exakt samma sak fick jag för mig - bra koncept; om man faktiskt bygger den är det ju praktiskt att ha en naturlig uppdelning i mindre delar.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

EpsilonEta

Det ska vara ett koloniskepp så det ska inte svänga så mycket :)
Borde nog vara mycket längre men då skulle resan ta längre tid / mer bränsle (och skulle inte bli lika snygg)

Här är den slutliga bilden

Arrival by Erik Hagsved, on Flickr
Planeten är gjord av hoevelkamp från deviant art. Jag justerade färgerna lite.
Stjärnorna från PSD Graphics

Sockerbit

Snyggt skepp, vore kul att se det i riktigt lego  :)

Nextuz

Citat från: EpsilonEta skrivet 03 Juni 2015 kl. 13:54
Det ska vara ett koloniskepp så det ska inte svänga så mycket :)
Borde nog vara mycket längre men då skulle resan ta längre tid / mer bränsle (och skulle inte bli lika snygg)

Här är den slutliga bilden

Arrival by Erik Hagsved, on Flickr
Planeten är gjord av hoevelkamp från deviant art. Jag justerade färgerna lite.
Stjärnorna från PSD Graphics

Jaa, just denna används för koloni ja... Då är det ju en naturmodul oxå inblandat :P
Jag ville ha mitt anpassat för snabb frakt mellan planeter :D