[Freebuild] D'Marcos "Monster"

Startat av humlan, 23 Maj 2015 kl. 16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Argus gillar att meka och bygga saker, så när en kontakt kom över en äldre motor från en skyttel så var planen klar. Resultatet blev en "rymdchopper", en hemmabyggd hoverbike som i princip är en gigantisk motor med en förare som släpar bakom.

Choppern saknar g-kraftshävare och livsuppehållande system, så även om den klarar både atmosfär och rymdfärd så krävs det att piloten har egen g-dräkt med syre för mera avancerad flygning.

Argus är mycket nöjd med sitt bygge, även om den lokala ordningsmakten kanske inte riktigt uppskattar den helt. Dels för att den är helt oregistrerad, men också för att den är aningens... högljudd.

Längd: 5,5 meter
Bredd: 2 meter
Höjd:  2 meter, exklusive förare
Toppfart: Vansinnigt hög!
Räckvidd: ca 1500LS, kortare vid atmosfärisk körning.

Meta: Jag här länge varit sugen på att bygga en Harry Davidsson speederbike, denna V8-i-rymden är nog ungefär det jag ville göra. Calmcacils Hoverbike satte fart på mig så jag äntligen fick den byggd :P

Edit: Glömde ändra storlek på bilderna inna jag publicerade...
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

EpsilonEta

Snyggt, men jag skulle rekomendera Argus att jobba lite till :)
I rymden är den säkert bra så länge som dräcktens lifesuport räcker och höga ljud är inga problem.
I atmosfär däremot ser den inte helt airodynamisk ut så jag skulle inte vilja köra allt för fort :)

När Argus är klar kan han tävla mot Nainas "hemabyggen". Hon gillar snabba saker och de låter också en del, när de bryter ljudvallen ;)
Ska bara se till att få klart dem.

Slutligen en liten komentar om prestandan. Det är bra att du har något som förklarar vad som är starkare än andra men toppfart är helt meningslös i rymden. Det är acceleration som behövs.
Kan ju fortfarande vara så att många pratar om fart eftersom skeppet med högst acceleration avverkar ett givet avstånd snabbast men med tillräcklig tid och bränsle kan man nå vilken fart man vill. Bara en sån här nördig grej jag reagerar på. Kanske får vi hitta på ett system för gradering av prestanda?
Och LS (ljus sekunder?) Tycker jag är en konstig enhet, föredrar AU (astronomisk enhet, avstondet Solen jorden) dessutom är nog lifesupport det som begränsar räckviden.

Orsäkta nördanalysen, det är ett snyggt bygge.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Calmcacil

Det ryktas att man för länge sedan på Jorden satte en förare på en hjulförsedd pall bakom ett springande djur och sedan tävlade i vem som var snabbast. Nuförtiden sätter vi en person i avancerad rymddräkt bakom ett hästkraftsmonster till motor och tävlar i rymden för att slippa tjafs som luftmotstånd.
Självklart spelar dräktens högtalare upp simulerade motorljud på maxvolym medans man kör i rymden. Man måste ju bibehålla känslan  ;)

Häftigt bygge, för tankarna till dagens raketbilar som är ungefär en jetmotor på hjul. Inga onödiga krusiduller.