Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild] Den som inga pengar har...

Startat av EpsilonEta, 23 maj 2015 kl. 13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Oj, nu börjar det bli lite story i Bortom Sol. I Valkyrias historia har Argus D'Marco ett viktigt jobb att utreda en "olycka" och ett gäng pirater är mitt upp i ett till synes lätt jobb att sälja några slavar. Samtidigt som min karaktär är less på sina jobb och vill ha något mer utmanande. (vi får se hur länge det varar)

Det här kapitlet var redan påbörjat när jag bestämde mig för att göra zonen istället. Jag har fått omarbetat storyn en aning, den gamla anledningen att behöva pengar var att Adrasteia (rymdskeppet) behövde tankas. Zonen storyn blev en mycket bättre anledning.

Kapitel 4: Den som inga pengar har...

Liiz stormar in hos Vlad som ser ganska upptagen ut.

-Rex, bra att du kom. Vi har en massa saker att hämta och leverera. Sjukdomen har försenat allting.
-Nej, jag tänker inte leverera något mer paket. Jag vill ha riktiga jobb.
-Va? Kom igen nu, vi har massor att göra. Du får dubbla betalningen.
-Och det bevisar bara att jag troligen fått för lite för mina tidigare leveranser.
-Nä, nu är du orättvis. Jag ger alltid marknadsmässiga priser
-Ha, säkert. Jag skulle tjäna mer i en budfirma i Samfundet. Jag gör det här för att komma åt större jobb.
-Och jag har sagt att måste jobba upp dig höge först.
-Jag dog nästan av en pytteliten bacill medan jag levererade dina paket!

-Om jag ska riskera livet här så får du se till att skaffa något ordentligt jobb.
-Det finns inga "ordentligt jobb" just nu. Jag kan försöka skaffa något senare.
-Allt du gör är att låva. Hitta något nu eller så åker jag hem eller hittaer någon annan att jobba för.
Vlad tänker lite, Liiz börjar gå därifrån.

-Vänta! Det kan finnas en grej.
Liiz kommer tillbaka. Vlad fortsätter
-Följ med hit bort så kan vi diskutera ostört.
Hon följer med in i ett annat rum och Vlad tittar sig omkring att ingen lyssnar

-Vad sägs om att hämta ett paket?
-VA!?
-Inte som förut. Det här är någon annans paket. Två bossar gör en överlämning, du vet guld mot varor. Allt du behöver göra är att stjäla varan. Jag ger dig tio gånger mer än ett vanligt leveransjobb om du lyckas få tag i paketet och ger det till mig.
-Vad är det för något?
-Vill du ha jobbet eller?
-Jo men...
-Då ställer man inga frågor. Allt du behöver veta är att överlämningen kommer ske på morgonen den 23:e i en övergiven tågstation.
-Det är om fem dagar! Vad ska jag göra tills dess?
-Sluta vara så otålig. Fem dagar är tight och många hade inte tagit jobbet med så kort förvarning. De som skulle ta jobbet hade använt tiden till att kollar in stället och planerar, men du kanske är så fantastisk att du inte behöver det eller ens lyssna färdigt.
-Är det mer?
-Ja, och lyssna noga. Gänget som har varorna kommer anlända via den högra ingången sett från spåret. Här Vlad pekar på ena sidan av ett litet hologram av stationen.

-Det är av yttersta vikt att du tar paketet INNAN överlämningen.   
-Kan jag inte bara stjäla det innan de kommer till stationen?
-Jovisst. Om du vet i vilken hemlig bas de förvarar den behöver du ju bra knalla dit, spöa alla vakter och hämta paketet. Annars får du vänta tills de är på den plats vi vet de kommer vara på och ha en relativt liten trupp för att förhandlingar ska gå smidigt.

-Ok, jag kan gå dit och titta, men det kommer inte ta fem dagar.
-Du kan ju alltid leverera några paket under tiden.
-Nej! Det är slut med det. Nu blir det stora jobb och bra betalt.

Meta
En till del i samma kapitel är på väg. Ska skriva lite till och redigera bilder men nu har det ju nästan blivit standard att släppa story i flera delar.

Liiz är inte allt för klipsk. Hon skulle tjäna mer pengar på att köra 10 leveranser (5 med dubbelt betalt) än att vänta på ett stort jobb. Det vore dessutom betydligt säkrare att att leverera paket men sedan hon var sjuk förstår hon att hon kan dö när som helst och riskerar då hellre livet på svåra jobb än att dö av någon dum anledning. Som sagt, inte det smartaste resonemanget.

För övrigt var jag halvvägs igenom att bygga en hand att peka med när jag kom på att jag redan har en gul hand. Den var dessutom mindre och snyggare än den jag höll på att bygga så Sunstreaker fick låna ut sin högerhand ett litet tag :)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Som vanligt finurliga detaljer i bygget  8) Gillar lådorna och i synnerhet järnvägsstationen....

Jag ser att du tillåter en sak som en bugg i min hjärna förbjuder mig från att visa, du visar kanten på bygget i fotona. Vilket funkar bra, men jag har svårt att ha med nåt som bryter illusionen, vilket ställer till det för mig när jag ska bygga och fota :P
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

lingonfil

Gillar hologramet!

Om ändå 32002 kom i svart....

EpsilonEta

Citat från: humlan skrivet 23 maj 2015 kl. 14:33
Som vanligt finurliga detaljer i bygget  8) Gillar lådorna och i synnerhet järnvägsstationen....

Jag ser att du tillåter en sak som en bugg i min hjärna förbjuder mig från att visa, du visar kanten på bygget i fotona. Vilket funkar bra, men jag har svårt att ha med nåt som bryter illusionen, vilket ställer till det för mig när jag ska bygga och fota :P
Det här gången har jag faktiskt jobbat en del på att inte visa skarven på bygget (fick bygga om och förlänga ett mikrobygge som kommer i nästa del).
I tidigare bygge har jag inte brytt mig alls. Jag tänker på Gideons GoH byggen som ofta har ram. Fast de är ju en lite frusen scen, du och jag skriver ju mer en story med kulisser så det blir lite som att se studion på filmen men jag tänker inte låta det gå till överdrift. Man kan peta hur mycket som helst på detaljer men då kommer man ingen vart.

Citat från: lingonfil skrivet 23 maj 2015 kl. 15:05
Gillar hologramet!

Om ändå 32002 kom i svart....
Tack, photoshop for the win!

Menar du 32002 till vapnet? Man får ta det som finns. tycker det är ganska snyggt med två färger.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Calmcacil

Älskar när han tar in henne i ett annat rum och sen frågar om hon vill lämna ett paket :D
Handen var också väldigt snygg, jag gillar hur inzoomad den bilden blir.
Om Liiz kan "dö när som helst", vad sägs om att hon gästspelar hos mig en bit?  ;)
Jag ska bara få ut min nästa del men den är på väg och kommer snartTM

EpsilonEta

Citat från: Calmcacil skrivet 24 maj 2015 kl. 14:47
Handen var också väldigt snygg, jag gillar hur inzoomad den bilden blir.
Tack, jag fick idén av Cakemans "Återkomsten" http://www.swebrick.se/index.php?topic=7148.0

Citat
Om Liiz kan "dö när som helst", vad sägs om att hon gästspelar hos mig en bit?  ;)
Jag ställer gärna upp på gästspel, det gäller alla spelare, skicka PM så kan vi diskutera hur det skulle fungera. Det blir lättare om några kapitel.
Liiz kommer däremot INTE spela tärning om huruvida hon dör eller inte 8) Vill du mörda minifigs får du göra det med dina egna :)

Tuben

Haha, skoj att Liiz är så oerhört otålig x) Men Vlad verkar som en lurig snubbe? :O
Gud älskar både dig och mig och vill leva med oss, Bibeln Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16 http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+3%3A16

EpsilonEta

Tack för att du läst (och gillat) den.
Ja, jag tyckte en spontan (och otålig) tonåring var en intressant karaktär att skriva om.
Men vad får dig att tro att Vlad är en girig liten slämhög? Han driver ju bara en helt laglig *host host* verksamhet och lurade skickade henne till en trevlig gubbe i första kapitlet. :D

Calmcacil

Citat från: EpsilonEta skrivet 24 maj 2015 kl. 18:27
Jag ställer gärna upp på gästspel, det gäller alla spelare, skicka PM så kan vi diskutera hur det skulle fungera. Det blir lättare om några kapitel.
Liiz kommer däremot INTE spela tärning om huruvida hon dör eller inte 8) Vill du mörda minifigs får du göra det med dina egna :)
Om jag lockar med farliga uppdrag skulle säkert Liiz gå med på att spela tärning utan att tänka igenom det för mycket  ;)

EpsilonEta

Citat från: Calmcacil skrivet 27 maj 2015 kl. 15:07
Citat från: EpsilonEta skrivet 24 maj 2015 kl. 18:27
Om jag lockar med farliga uppdrag skulle säkert Liiz gå med på att spela tärning utan att tänka igenom det för mycket  ;)
Ja hon ja, men som hennes manager låter jag inte henne ta några jobb som kan orsaka ett plötsligt slut till min noggrant planerade historia 8) :)
(fast lite "ofarliga" sidouppdrag går alltid att klämma in)

EpsilonEta

Ursäktar att fortsättningen dröjde så länge men efter feedback-tråden och godkännande av digitala byggen fick jag för mig att klämma in ett "snabbt" digitalt bygge av (utsidan på) tågstationen Liiz skulle utföra rånet vid. Det har tagit betydligt längre än jag tänkte (dels för att jag även spelar AG nu. Ska försöka få in mer BS istället)

Ok, tanken här var att visa att Bortom Sol inte behöver ha en massa story.  Denna del i kap4 består därför bara av ett hus-bygge. Detta är mitt första egna legohus och har inspirerats av alla de modulhus jag sett här på forumet. (det är inte riktigt klart men jag börjar bli läss på att bygga det. Kanske kommer mer i kap 5)

Fortsättning

Liiz har tagit sig till den övergivna tågstationen för att kolla läget och hitta på en plan.

Det går däremot inte allt för bra och tankarna börjar vandra
Det här var jobbigare och tråkigare än jag trodde. Jag skulle nog ha begärt mer pengar, "marknadsmässiga priser", jo tjena. Fast jag kan ju fortfarande begära mer innan jag lämnar över varan. Undrar hur stor den är förresten. Borde ha frågat det.

Hon går omkring inuti byggnaden men konstaterar att det blir svårt att stjäla något där inne.
Nä, det är för mycket utkiksplatser och många utgångar är blockerade, jag måste anfalla innan de kommer in. Få se, allt jag skulle behöva vore några chockgranater, ta paketet och försvinna iväg bland husen. Ha, det var inte så svårt. 

Meta
Ok, lite story blev det men mest ett hus.
Tågstationen är byggd i tegel för att gruvdrift inte hade kommit igång i stor skala än. Om arkitekturen påminner om någon epok i mänsklighetens historia är det för att kolonisterna använde  referenser / byggtekniker från för i tiden.

Här är mikrobygget från föra delen för att jämföra mot.

Skickar med LDD fil för den stora stationen också om någon vill titta.

Illuwatar

Den stora stationen skulle passa fint i City-CB't (tåg-CB't) och den lilla i Micropolis...  ;)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Joacim

Älskar hologrammet helt underbart fotat! ;D

EpsilonEta

Citat från: Sollan skrivet 09 september 2015 kl. 15:44
Snyggt!
Tack!
Det är mitt första husbygge och jag trodde det skulle gå mycket fortare att bara få upp några väggar som är ganska lika överallt.
Jag tänkte också fylla ut med lite utsmyckning men det blev för jobbigt, jag vill ha en förlaga att följa.

Citat från: Illuwatar skrivet 10 september 2015 kl. 07:57
Den stora stationen skulle passa fint i City-CB't (tåg-CB't) och den lilla i Micropolis...  ;)
Den lilla är riven (och var inte snygg på baksidan)
Den stora kommer jag inte orka bygga i bitar och eftersom jag åker tåg till utställningar skulle den inte kunna följa med.
Tack för att du tyckte de skulle passa!

Citat från: Joacim skrivet 11 september 2015 kl. 06:43
Älskar hologrammet helt underbart fotat! ;D
Det var en del photoshop också ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.