Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] T-Ford

Startat av AndersI, 19 Maj 2015 kl. 00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Joacim

Riktigt riktigt snygg!

Stigge72

Riktigt stiligt.

Var det inte du som hade byggt en T-Ford för några år sedan? Jag minns att den åkte i en ULV-ramp i Eskilstuna för några år sedan... Det tog en stund att fixa till den sen...

AndersI

Jo, viss inspiration från T-Forden var det definitivt, fast den gången var det en lastbil och mer primärt inriktad på att rulla bra...

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

AndersI

Idag var det så soligt och fint, så jag fällde ner suffletten. Sänkte också taket en stud och fick dit lite mer stöd.

Sollan

Väldigt snygg! Du fick till en delad framruta!

AndersI

Ja, jag gick på ByggareDans idé med snöre, men jag trädde snöret inuti en 'hård slang' (vet inte Lego-lingo för den) så att inte antennerna dras ihop till ett timglas. För att snöret inte skulle synas använde jag [puristvarning] sytråd...

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Ras 74

Riktigt snyggt klossat!

Är väl inte så mycket för så gamla bilar.
Men klassiker är klassiker.
Vilka färger var det nu man kunde få välja mellan  ;)
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Nextuz

Citat från: Ras 74 skrivet 28 Maj 2015 kl. 11:08
Riktigt snyggt klossat!

Är väl inte så mycket för så gamla bilar.
Men klassiker är klassiker.
Vilka färger var det nu man kunde få välja mellan  ;)

Röd grön och grå ;)

AndersI

Så, nu har jag fått hem de bitar jag tyckte fattades, förlängt motorhuven och byggt om taket. Det känns som om proportionerna har blivit lite bättre.

Silence101

Ojoj. Den blev RIKTIGT snygg.
Motorhuven blev mycket snyggare nu.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

minus

Snyggt bygge, och det blev ännu bättre efter ombyggnationen.
Det märks att det är ett ganska tungt bygge på att bakaxeln sviktar rejält. Testa att sätta 6538c eller liknande fär att få en lite grövre axel.
Det kan också bli bättre om det går att flytta ut fjädrarna ett steg, fast det kanske inte är likt orginalet.

AndersI

Citat från: minus skrivet 02 Juni 2015 kl. 09:57
Det märks att det är ett ganska tungt bygge på att bakaxeln sviktar rejält. Testa att sätta 6538c eller liknande fär att få en lite grövre axel.

Tyvärr kommer det mesta av svikten från glapp mellan axel och Technic-hål - axeln vilar ju bara i ett enda hål (plus sitter fast i diffen), så det är inte styvheten i axeln som är problemet. Bilen är faktiskt inte så jättetung...

Citat
Det kan också bli bättre om det går att flytta ut fjädrarna ett steg, fast det kanske inte är likt orginalet.

Redan det jag har är olikt originalet - där är det en bladfjäder parallellt med axeln, över diffen. Alltså bara en enda fästpunkt för hela paketet, sen är det två stag framåt/inåt. Hur gör man bäst en rejält krökt bladfjäder med Lego...

Jag har funderat på att skippa fjädrarna, byta ut dem mot studless beam i stället, det skulle i alla fall öka stabiliteten och är egentligen inte mera fel än vad det är nu. Vi får se...

Stigge72

En klar förbättring, och riktigt snyggt (och likt den bild jag har av förlagan i huvudet iallafall)!