[MOD/WIP] Tågstation 60050

Startat av Manne, 11 April 2015 kl. 17:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Manne

Hej.

Drar igång min första WIP tråd med en önskan att få lite hjälp av er som delar med er av era kunskaper..

Denna tråd är tanken att få till en rejäl MOD / MOC? av set 60050.. Mitt mål är att stationen i slutändan ska kunna passa in lite mer design mässigt till min gata som nu enbart är berikad med moduverse gata med officiella Modul hus på moduverse plattor..

Jag har påbörjat att stätta ihop en start av en moduverse platta som egentligen är två plattor lång för själva stationen, saknar just nu enbart 16x16 plattorna , men dom är på väg..

Sen har jag byggt ihop en 60050 station och inköpt ytligare en 60050 låda för att bygga på för att få en större variant med både framsida o baksida i bättre tappning då ena sidan av stationen är helt öppen..

Lägger upp två bilder på starten just nu..

Tar emot alla tips o idéer om vad man kan göra för att få denna station att smälta in bättre o få en bättre look.. Är just nu beroende av att köpa set alt Cracklinka då volymen lösa bitar är extremt lågt hela tiden , har väl just nu någon handfull volym med Tan bitar till förfogande men vill ändå komma igång o få till en start så man inser vad mer som kan behövas..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Manne

Nästan hundra visningar.. Inga kommentarer .. Kanske inte helt oväntat..  Själv så var jag uppe till runt halv ett inatt med bygget då min egentid är något begränsad.. , dock kul att kunna bygga.. Har ingen bild på bygget ännu , men lite enkelt sagt så spegel byggde jag själva byggnaden och förlängt den något.. , fixat till så taket går att plocka bort så jag kanske kan lägga till en våning tex..

Shopat på mig två set a 31036 Creator , så det finns lite mer trevliga delar att plocka på..

Mannesalt, on Flickr

Magnus den store

Kan inte säga så mycket eftersom jag inte bygger tåg men det finns några saker som jag inte gillar med setet.

• Taket som sticker ut känns malplacerat. Föredrar ett som går över perrongen. Det är passagerarna som vill ha regnskydd.
  • Luftrummet under perrongen blir finare om det täcks med en stödmur.
  • Saknar grus bland räls och slipers.
  • Täck perrongen med tiles.
  • Gör markbeläggning för synskadade. Det gör det mer verkligt.
    Exempel: http://www.starka.se/produkt/?id=49&kid=2

Glöm inte att länka till setet: .
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

shutter

Jag har tänkt i samma banor. Jag gillar 60050.

Jag har även tänkt slå ihop två av en äldre station.

Tycker du är rätt på det i dina funderingar. Lägg till lite grönska när du ändå håller på och utvecklar stationen.

Fortsätt publicera bilder från arbetets gång. Det gör jag och det generar en eller två kommentarer mellan gångerna, så gör det av rätt anledning. Det vill säga för att du brinner för det.

ByggareDan

Om man bygger en stor jvgstation så är det ju trevligt om det går tåg (räls) på båda sidor typ 2spår framför och ett spår på baksidan (kanske industrispår).
Sen förstår jag att det blir lite klurigt om man bygger en paradgata är ju lättare i en byggd stad att få till det så.
Googla runt jvgstationer i olika länder för att se skillnader/få inspiration när man tycker att man kört fast är ju ett tips.

/ByggareDan

Illuwatar

Min tanke när jag såg din moduverseplatta är att det kan behövas stöd i mitten av varje fyrkant. Dessa 16x16 plates sviktar en del annars när man bygger uppepå. Stöden kan tas bort när väl bygget är klart om man vill.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Manne

Här händer det lite.. Tackar för alla tips , man blir inspirerad av ert stöd..

Jag lägger upp ett gäng bilder så ser ni vart jag är idag på bygget, åter igen alla tips mottages.

Magnus den store, alla tips är klockrena, absolut något som ska göras.. Tveklöst..

Shutter, jag gillar absolut 60050 settet, dock anser jag att taket är på fel håll, :) den andra varianten av tågstation är också grym som dubbel, men gärna i en lugnare färg än gult... Tan eller Drak Tan hade varit mer passande kan jag tycka.. O det kommer fler bilder strax..

ByggareDan , denna rundan blir det enbart en station för stadens befolkning.. När budgeten bygger på så kan det ändras, ska ha det i tankarna..

Illuwater , har också insett detta, försökte få någon bit extra under , men lider alltid av en plast brist :)

O nu lite bilder.. Totala längden av bygget har precis passerat 3 32x32 plattor, så vill få till en delning mellan station o perrong i slutändan.

Mannesalt, on Flickr

Manne

Har en BL order på väg hem för vidare bygge..

Har funderat på detta med moduverse o själva perrongen.. Om jag håller perrongen på en kant av moduverseplattan o tågspåret på andra plattan så blir avståndet (glappet) mellan tåg o perrong orimligt stort.. Om man skulle vilja bygga över en del av perrongen till att vara på spår plattan istället, handlar om 2 - 3 studs som skulle göra att det hela ser bättre ut...någon som har en bra snygg lösning som inte sväljer extrema mängder Bitar ?

Mannesalt, on Flickr

shutter

Du kan alltid göra en fals i perrongen så spår-moduversen kan gå under!

Manne

Citat från: shutter skrivet 14 April 2015 kl. 19:58
Du kan alltid göra en fals i perrongen så spår-moduversen kan gå under!

Ska man då lägga en rad Tiles , så falsen försvinner , tror det är snyggast med en tät perrong vägg ner mot spåret.. Eller tänker jag fel i vad du menar ?

Mannesalt, on Flickr

ByggareDan

Kom ihåg att det kan bli skillnad när tåget står inne på perrongen beroende på om du har ett "standard"tåg eller egetbyggt som är bredare.

Så kom ihåg att anpassa glappet (mellan perrong o räls) kanske även perrongens höjd beroende på vilket/vilka tåg du vill ska stå där (som uppvisning)

Om du väljer att inte ha något tåg alls inne på perrongen så blir det ju snyggare med så litet glapp som möjligt.

/ByggareDan

Manne

Citat från: ByggareDan skrivet 14 April 2015 kl. 20:40
Kom ihåg att det kan bli skillnad när tåget står inne på perrongen beroende på om du har ett "standard"tåg eller egetbyggt som är bredare.

Så kom ihåg att anpassa glappet (mellan perrong o räls) kanske även perrongens höjd beroende på vilket/vilka tåg du vill ska stå där (som uppvisning)

Om du väljer att inte ha något tåg alls inne på perrongen så blir det ju snyggare med så litet glapp som möjligt.

/ByggareDan

Direkta tanken är en brick upp.. Då stationen är låg, o ballasten gör det änuvärre , så åtminstone en brick upp.. Antal studs in på spårplattan är det värre med.. Men minst två.. Men skulle tro att två ger ett stort glapp ändå.. Har just nu bara set tåg,, tex horizon xpress.. Dvs 6 studs tåg..

Mannesalt, on Flickr

Ozp

Du behöver ju inte ha 32 breda moduverseplattor. Man kan ju bygga spårplattan t.ex. 30 djup och stationsplattan 34 studs djup. Fördelen med moduverse jämfört med basplattor.

Manne

Citat från: Ozp skrivet 15 April 2015 kl. 08:19
Du behöver ju inte ha 32 breda moduverseplattor. Man kan ju bygga spårplattan t.ex. 30 djup och stationsplattan 34 studs djup. Fördelen med moduverse jämfört med basplattor.

Det ska jag komma ihåg till en annan gång.. Lever ju i konstant bitbrist :) fyller dock på i den takten jag orkar betala för mig :):):)..

Mannesalt, on Flickr

Manne

Fick hem lite BL bitar igår..

Har fyllt på med lite blandat i dricka kylen.. Blev nästan fullt :)

La ett gäng Tiles i mittendelen av stationen , samt började på en lösning för perrongen..

Skulle gärna vilja ha era åsikter om tilsen.. Har inte några volymer Tiles, så det måste beställas i princip..

Den sista bilden med två randiga Tiles'en , hade det funkat som någon typ av blind spår, som då skulle gått längs med hela i princip , eller någon med en bättre idé ?!

Mannesalt, on Flickr