[MOC] - Detective's Office Mini Modular

Startat av o0ger, 06 Mars 2015 kl. 16:10

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

EDIT: Nu har jag byggt det i äkta plast också:

Detective's Office Mini Modular by Oscar Cederwall, on Flickr

Detective's Office Mini Modular by Oscar Cederwall, on Flickr

Jag var inte säker på om jag skulle orka/hinna/vilja göra det här bygget. Men så fick jag lite inspiration för några dagar sedan och då gick det fort. Så här är det i alla fall. I digital version. Byggt i LDD och renderat i Pov-Ray.

Detectives Office - Front by O0ger, on Flickr

Detectives Office - Back by O0ger, on Flickr

Det är alltid svårt att hitta precis rätt del i sådana här små byggen. Man får kompromissa. Vilka detaljer vill man ha med? Vilka kan man ta bort? Jag utgår ju lite från LEGOs eget set med Mini Modulars när jag bygger de här husen, och de har tex aldrig med träd och lyktstolpar. Så därför har inte jag heller det.

Utbudet av vissa färger är ju också en utmaning. Tex i det här bygget är det mycket Medium Dark Flesh. Det finns inte jättemånga tiles, plates och bricks att välja på i den färgen. Detsamma gäller färgen Bright Light Blue. På några ställe i bygget var jag tvungen att kompromissa, så man ser undersidan på nån brick här och där. Varför finns det inte 1x2 inverted tile? ;)

Vi får se om/när jag orkar bygga detta i plast. Det lär nog hända förr eller senare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Odidoma

Riktigt snyggt och hög igenkänningsfaktor! Jag ser fram emot att se den i plast sida vid sida med resten av dina minibyggen.

Peter S

Yes! Där satt den! Undrade lite hur det skulle gå, men var aldrig särskilt orolig...

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Anders67

Snyggt - är det OK att jag gör en bygg instruktion på detta?
Har hela helgen för mig själv  :D ;) ;D :o 8) ::) :P :)
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

AndersI

Citat från: o0ger skrivet 06 Mars 2015 kl. 16:10På några ställe i bygget var jag tvungen att kompromissa, så man ser undersidan på nån brick här och där. Varför finns det inte 1x2 inverted tile? ;)

Jag tycker inte det gör något alls att man ser undersidan - det ger bara mer struktur åt väggen! I LDD ser det ut som en nästan perfekt sidodörr och ett igensatt fönster.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 06 Mars 2015 kl. 17:13

Självklart!

Det finns en lös 1/2-pin i LDD-filen. Den ska sitta i hålet bakom den svarta "dörren" på baksidan. Fast LDD tillåter inte att man gör så. Får se om du lyckas få till det i bygginstruktionen. :P
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

dalle

Citat från: Anders67 skrivet 06 Mars 2015 kl. 17:13
Är det någon som bor i närheten av Anders som kan titta till så att han han inte hittar på något galet i helgen.   ;)
Ännu ett fin mini version i din serie o0ger.

EpsilonEta

Snyggt! Som resten av dina mini modularis.
När jag byggde Legos model funderade jag på att göra egna, tur att du gjort det så jag kan bygga annat :) (dessutom skulle jag inte fått till det lika bra)
Får ta och ladda ner de där ritningarna och dryga ut min officiella gata med dina byggen (har inga stora CC-hus och tänker inte börja sammla nu)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sockerbit

o0ger

Tack för alla kommentarer! Det är kul att ni uppskattar mina mini-hus.

Det var inte så fasligt många udda färger i det här bygget så det kan jag nog slänga ihop ganska snart.

sollemannen

Verkligen bra! Mycket hög igenkänningsfaktor. Har du knåpat ihop alla modulhusen i mini-format?

o0ger

Citat från: sollemannen skrivet 09 Mars 2015 kl. 19:50
Verkligen bra! Mycket hög igenkänningsfaktor. Har du knåpat ihop alla modulhusen i mini-format?
Tack sollemannen! Ja, de finns på min Flickr-sida och här på forumet.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=5438.msg103933#msg103933

http://www.swebrick.se/index.php?topic=6007.msg137559#msg137559

De fem första husen i serien har jag inte gett mig på (än) för de finns redan i ett officiellt set:

Anders67

Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien