Motorvagn från 70-talet typ Y6 - Nya bilder i post 23

Startat av Selander, 26 Januari 2015 kl. 14:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Jaha, känner ni igen denna typ av fortskaffningsmedel ?  ;D
Fortfarande WIP, men ska väl snickras klart vad det lider....

Pekblom

Rälsbuss typ y6 eller om det var y7 mins inte helt
Väldigt bild lik är den hur som helst

Nextuz

Joacim

Riktigt stilig, även fast jag inte var med på den tiden så finns hög ikänningsfaktor!

andreas E

Mycket hög igenkänningsfaktor.
Den har man åkt några gånger på BkB. :)

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

AndersI

Mycket snygg, men helt fel rundning i ändarna om det ska vara en Y6 el. dyl. (finns även en TGOJ-variant, men den har nog aldrig haft de där färgerna, och har om möjligt ännu längre krökning). Jag antar att det är av samma skäl som min Y6:a blev kantig - brist på lämpliga bitar.

Edit1: Är den 7 wide, förresten?
Edit2: Nej, den är 8 - nu ser jag hur lampan har hamnat i mitten.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

JonKanon86

Sjyst! I min hemstad kör en ideell förening fortfarande såna vagnar på smalspåret.

T. Bricher

Stiligt! En så kallad dadelask... Minns en skolresa med kanalbåt genom akvedukten i Håverud och hemfärd med exakt en sådan (i alla fall färgmässigt ;)) över akvedukten på järnvägsbron. En klassisk skolresa i Dalsland på 80-talet.

Selander

Tackar för alla positiva kommentarer !
Lego och rundade former har så klart sina begränsningar... så javisst blir det kantigare än förlagan. Färgmässigt valde jag avsiktligt tan (beige) istället för gul, till fönster partiet eftersom originalet har en ganska blekgul nyans.
Bredden är 7-wide, och längden 35studs.

Kul att så många (inkl undertecknad) verkar ha trevliga minnen från den svunna tid när rälsbussar var en vanlig syn i vårt avlånga land.

AndersI

De här rälsbussarna är mitt favorittåg! Har alltid velat ha ett så länge jag haft modelljärnväg (dvs. c:a 55 år), och inte fått/skaffat det förrän jag byggde ett själv i LEGO.

Inte så att de var bekväma att åka med, skumpiga och vinterkalla som de var, men de är ju så charmiga!

7-wide, alltså - jag skulle inte ha gjort Edit2 i min tidigare post :)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Record

Mycket snygg, om jag inte misstar mig så var det en sådan vi åkte i ut till magasinet uppe i Gävle?
Friskt satsat, hälften vunnet..

:::::::

Med tanke på Legos begränsade utbud så är detta ett mästerverk. Hade turen att få åka dessa mellan Västerås och Sala när jag var liten i början på 70-talet.
7-wide är ju perfekt ihop med 8-wide vanliga lok/tåg.

Peter

Mycket mycket snygg!

Men om man talar om typbeteckning så har den ju det typiska Yp-stuket med frontens bullighet. (Jag ägnade några 100 timmar åt att renovera en sådan när jag var ung och dum...)
Men om man ser till att Lego ännu inte har något smalspår så kommer den nog att gå väldigt bra som en Y6/Y7/Y8.
Apropå 7-wide etc så var ju Y6:orna riktigt breda, klart bredare än senare Y1 (men jag orkar inte slå upp måtten nu). Y6 är ju lika breda som en Rc på ett ungefär, men Y1 så fick man alltid ett rejält glapp till plattformen.

Nextuz

Citat från: Peter skrivet 27 Januari 2015 kl. 10:45
Mycket mycket snygg!

Men om man talar om typbeteckning så har den ju det typiska Yp-stuket med frontens bullighet. (Jag ägnade några 100 timmar åt att renovera en sådan när jag var ung och dum...)
Men om man ser till att Lego ännu inte har något smalspår så kommer den nog att gå väldigt bra som en Y6/Y7/Y8.
Apropå 7-wide etc så var ju Y6:orna riktigt breda, klart bredare än senare Y1 (men jag orkar inte slå upp måtten nu). Y6 är ju lika breda som en Rc på ett ungefär, men Y1 så fick man alltid ett rejält glapp till plattformen.

Ja jädra mig, har inte tänkt alls på att Yp har en mycket tvärare rundning :D