Renderings-server i molnet?

Startat av o0ger, 24 Januari 2015 kl. 14:56

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Jag kunde inte låta bli, jag uppgraderade servern till en c4.large

Nu renderade filen på 2 timmar och 36 minuter. Det kostade mig $0,5 (0,4 plus moms)

Tycker det känns som ett prisvärt alternativ. Man kan ju trycka in ännu mer CPU i sin server, till en högre tim-kostnad. Men bilden kommer ju förmodligen rendera fortare också.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

marpe

Citat från: Superkalle skrivet 29 Januari 2015 kl. 20:04
En annan sak: Nu är ju LDD2PovRay freeware, så det är ju lugnt, men av nyfikenhet - vad händer om man tar en betalprogramvara och lägger upp i molnet - får andra lov att köra på den då utan att betala licens. Är bara nyfiken, för det känns lite som otrampad mark.
@Superkalle. Ang ditt exempel med klassisk betalprogramvara. Kort svar: Nej. Både användaravtal och lagstiftning brukar säkra upp mot sånt där riktigt bra. Man brukar ha breda formuleringar för att fånga in nya former av otillåten användning. Typ "på annat sätt tillgängliggöra" "annan olicensierad användning"

@oOger. Du har hittat small business. Att vara mellanled för renderare.  :) "Bara" att kolla licenser, automatisera och köra igång.

o0ger

Citat från: marpe skrivet 30 Januari 2015 kl. 11:33
@oOger. Du har hittat small business. Att vara mellanled för renderare.  :) "Bara" att kolla licenser, automatisera och köra igång.

"Achievement unlocked!"

Bara så att ingen får för sig nåt nu så kanske vi ska vara tydliga med att Marpe skämtar ovan. Jag tror inte det ät tillåtet att tjäna pengar på en freeware-produkt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

marpe

Precis. Jag borde kanske ha använt en smiley.

andli

Citat från: o0ger skrivet 30 Januari 2015 kl. 11:46
Citat från: marpe skrivet 30 Januari 2015 kl. 11:33

"Achievement unlocked!"

Bara så att ingen får för sig nåt nu så kanske vi ska vara tydliga med att Marpe skämtar ovan. Jag tror inte det ät tillåtet att tjäna pengar på en freeware-produkt.
Vad menar du med freeware produkt (jag har inte kollat under vilken licens programmet ovan är släppt)
Men i allmänhet är det inga problem alls, linux är ju freeware, gimp lika så, och väldigt mycket annat. gcc är ju väldigt populärt att använda för att göra produkter som sen säljs med...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Myko

Att sälja tjänsten att rendera folks LDD-filer kan man ju göra, oavsett programvarans licensmodell.

marpe

Utan att ha kollat på just det här fallet så är väl minst fyra licenser man bör kolla upp för vad som gäller vid kommersiellt bruk?  :)
POV-Ray™
LDD to POV-Ray™ Converter
Amazon EC2
LEGO. "Brick geometry data are the property of the LEGO Group of companies and are subject to copyright."

Vissa av dessa går kanske snabbare än andra att kolla upp. Men man kan inte strunta i att kolla reglerna.

AndersI

Det kan väl inte vara värre att göra bilder åt folk (till rimligt pris) än att sälja bygginstruktioner på MOC:s? Och det senare är ju i full fart på nätet...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Okej, men nu blir det lite OT här. Jag är inte intresserad av att sälja renderingstjänster. Så för min del behöver vi inte reda ut licensreglerna.

Jag är däremot intresserad av att hitta en smidig/billig/enkel lösning för att rendera saker i molnet. Endast för personligt bruk.

Det borde vara intressant för tex MAC-användare som sagt.

o0ger

Uppdatering:

Mina äventyr i Amazon EC2 resulterade i en faktura på $2,24, alltså ca 18,7 SEK. Antar att de inte hade uppdaterat alla sina siffror riktigt när jag kollade sist.

Det jag betalade för var de 9 timmar totalt som servern var igång (det var från att jag startade igång servern på kvällen innan jag gick och lade mig tills morgonen efter då renderingen var klar och jag stängde av servern). Jag hade kunnat optimera denna tiden lite genom att ha bättre koll på när renderingen var klar. (alternativt bygga ett script i EC2 som automatiskt stänger av servern när renderingen är klar).

Finns lite att klura med här för den som är sugen helt klart.

Nextuz

Citat från: o0ger skrivet 18 Februari 2015 kl. 09:12
Uppdatering:

Mina äventyr i Amazon EC2 resulterade i en faktura på $2,24, alltså ca 18,7 SEK. Antar att de inte hade uppdaterat alla sina siffror riktigt när jag kollade sist.

Det jag betalade för var de 9 timmar totalt som servern var igång (det var från att jag startade igång servern på kvällen innan jag gick och lade mig tills morgonen efter då renderingen var klar och jag stängde av servern). Jag hade kunnat optimera denna tiden lite genom att ha bättre koll på när renderingen var klar. (alternativt bygga ett script i EC2 som automatiskt stänger av servern när renderingen är klar).

Finns lite att klura med här för den som är sugen helt klart.

Spännande helt klart :)