Renderings-server i molnet?

Startat av o0ger, 24 Januari 2015 kl. 14:56

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Hej!

Nån som har  funderat på något billigt sätt att köpa en server i molnet (Azure, Amazon tex) och använda för att rendera LDD-filer i Pov-Ray?

Jag tänker både på de som kör MAC, men också om man vill ha ett projekt som renderar en vecka fast man inte vill sno all CPU från sin egen dator.

Idéer?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Verkar inte som att någon har så mycket idéer om detta.

Jag har satt upp en Windows 2012 R2 i Amazon EC2. Håller på att rendera lite på den nu. Ska se om det går fortare än att göra det på min egen dator.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nextuz

Häftigt... vad kostar sådant?

o0ger

Citat från: Nextuz skrivet 28 Januari 2015 kl. 13:10

Allt ifrån hur mycket som helst till gratis. http://aws.amazon.com/ec2/pricing/

Jag håller mig till gratis just nu. Det går inte snabbt, men det funkar. Så det skulle eventuellt kunna vara ett alternativ för dem som kör MAC tex. Eftersom LDD to POV-ray Converter inte finns till MAC.

Jag tror också att det funkar så att man får "det som blir över" i serverfarmen. Så ibland kan det gå lite snabbare, och ibland as-segt. Men om man är beredd att betala lite för dedikerad CPU osv så kan man nog få det att gå lite bättre.

Nextuz

Ahh.. okej =)
Vilken bild renderar du?.. och hur stor?

Citat från: o0ger skrivet 28 Januari 2015 kl. 15:53
Citat från: Nextuz skrivet 28 Januari 2015 kl. 13:10

Allt ifrån hur mycket som helst till gratis. http://aws.amazon.com/ec2/pricing/

Jag håller mig till gratis just nu. Det går inte snabbt, men det funkar. Så det skulle eventuellt kunna vara ett alternativ för dem som kör MAC tex. Eftersom LDD to POV-ray Converter inte finns till MAC.

Jag tror också att det funkar så att man får "det som blir över" i serverfarmen. Så ibland kan det gå lite snabbare, och ibland as-segt. Men om man är beredd att betala lite för dedikerad CPU osv så kan man nog få det att gå lite bättre.

tellblom

Vad är det för kraft du behöver?

o0ger

Jag behöver ingen kraft. Det handlar bara om att testa om det var ett alternativ. Det finns två anledningar som jag ser det:

- LDD to Povray Converter finns inte till MAC. Jag har själv ingen MAC, men jag har sett att det är flera på forumet som undrar över  om det finns till MAC och blir lite besvikna när de förstår att det inte finns.

- Jag har ingen stationär dator. Jag kan inte hålla på att rendera grejer när jag jobbar på den. Av den anledningen skulle det vara smidigt att ha en server som renderar åt en när man är på jobbet.

Mina initiala tester har inte varit så lovande.

Jag testade att rendera den bifogade filen på min dator. 1024*768, Radiosity enabled. Det tog 4 timmar och 8 minuter. Samma fil har nu renderat i 27 timmar och 48 minuter på min moln-server och den är på 55%.

Så, min slutsats är att det funkar, men är inte supersnabbt. Men det kan funka för de som inte har något annat alternativ. Värt att nämna är att jag kör gratis-varianten också. Om man är beredd att betala lite så kan man nog få en snabbare server.

tellblom

Tänkte jag kunde testa, vi äger ju en hostinghall och har säkert några proppar och minne över .....

Superkalle

Spännande test.

Och även intressant att du lyckades få LDD2PovRay att installera på molnservern, eftersom ju programmet installerar den där lilla drivaren för det krypterade virtuella filsystemet. Jag trodde bara det skulle funka att installera på en fysisk PC.

En annan sak: Nu är ju LDD2PovRay freeware, så det är ju lugnt, men av nyfikenhet - vad händer om man tar en betalprogramvara och lägger upp i molnet - får andra lov att köra på den då utan att betala licens. Är bara nyfiken, för det känns lite som otrampad mark.

o0ger

Det var inga problem att installera drivrutinen.

Det är ju jag som "äger" servern och det är bara jag som kan logga in på den. Den är inte tillgänglig för någon annan.

Superkalle

Citat från: o0ger skrivet 29 Januari 2015 kl. 20:41
Det är ju jag som "äger" servern och det är bara jag som kan logga in på den. Den är inte tillgänglig för någon annan.
Jo, men det är OK, och det är jag med på och inga problem.
Min fråga var mer ställd i största allmänhet, för jag var bara nyfiken på fenomenet att installera programvara i molnet, och sedan låta andra använda den, och vad det får för konsekvenser. Men jag kanske skulle sparka igång en egen tråd, istället för att kidnappa din :)

o0ger

aha, okej.

Om du gör det så blir det du som ansvarar för den "tjänsten" och då blir det ditt ansvar att se till att den är korrekt licensierad.

o0ger

Alltså, jag blir lite sugen på att kräma på lite mer CPU på min server.

Jag har som sagt gratis-varianten av server och den heter t2-micro

"T2 instances provide a baseline level of CPU performance with the ability to burst above the baseline.The baseline and ability to burst are governed by CPU Credits. The t2.micro receives CPU Credits continuously at a rate of 6 CPU Credits per hour."

Verkar inte helt snabbt.

Om man går upp några hack så kan man få det här:

Family Type : c4.large
vCPUs: 2
Memory (GiB): 3.75
Compute optimized

"Compute optimized instances have a higher ratio of vCPUs to memory than other families, and the lowest cost per vCPU among all Amazon EC2 instance types. We recommend compute optimized instances for running CPU-bound scale out applications. Examples of such applications include high traffic front end fleets, on-demand batch processing, distributed analytics, web servers, batch processing, and high performance science and engineering applications."

Och det kostar $0,199 i timmen.

Man betalar alltså bara när man använder den. När man är klar stänger man av servern. Översatt till svenska så blir det ungefär 1kr och 65 öre i timmen. (med nuvarande kurs)

Kan LDDt2POVRAY Converter använda flera CPUer? Hur mycket minne är rekommenderat?

Nextuz

Citat från: o0ger skrivet 29 Januari 2015 kl. 22:01

Kan LDDt2POVRAY Converter använda flera CPUer? Hur mycket minne är rekommenderat?

Vänta nu.. LDD2Povray äter nästan inga resurser alls... Det är ju renderingen i Povray som tar tid...
Så det är Povrays användande som du lär kika på =)

o0ger

Ja, jag menade ju Povray såklart :)