Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Fort Kreonyw

Startat av JonKanon86, 20 Januari 2015 kl. 23:23

Föregående ämne - Nästa ämne

JonKanon86

Hej, jag är ny här. Strax innan jul så plockade jag fram mitt gamla barndomslego och byggde ihop några borgar jag fick som barn. Det tog inte lång stund innan det slog mig att det fortfarande var lika roligt att bygga nu som då(ca 16 år sen). Jag blev helt enkelt fast igen. Men jag lät mitt gamla lego vara kvar hos förädrarna, däremot beställde jag nytt och gammalt lego via nätet. Jag visste lego var dyrt men det här kommer bli en vääääldigt dyr hobby har jag insett, men är det kul så spelar det ingen roll.

I alla fall så fastnade jag för borg- och riddartemat(väldigt originellt eller hur?  ::) ).
Så nu har jag påbörjat mitt spontana projekt "Slaget vid Fort Kreonyw". Det ska bli en borg under belägring. Eventuellt kommer det komma till lite småhus inne i borggården men det blir längre fram. Huvudfokus kommer ligga på fortet/borgen, vallgrav och belägrarnas camp.

Eftersom jag inte är en van byggare och fantasin kan ha stagnerat lite, så kommer ändringar att ske allt eftersom jag bygger upp ny erfarenhet och inser mina misstag.

Bilder tagna i lördags och igår måndag.

Började med en del av muren. Till höger syns grunden till vad som kommer bli en port.

Ett torns insida, har breddats lite sen denna bild togs.

Jag provar att ha en grund som är mörkgrå, som ska föreställa den naturliga delen av borgen. Och sen en ljusare grå på övre delen.
Det blåa ska bli en vallgrav. Det svarta är min grund, den kommer inte att synas när det är färdigt. Hade helst byggt på plattor men eftersom jag inte vet hur stort allt blir så är en fri yta rätt behagligt. :)

Tornet är på plats!

Tornet har trappa upp till toppen.

Tips uppskattas även om mycket just nu sker på känsla!
Imorgon ska jag visa hur porten ser ut i nuläget.

Odidoma

Välkommen, roligt att du hittat tillbaka och till Swebrick såklart! Vi har många duktiga Borgbyggare här på forumet som du kan få inspiration/tips av. Kolla in byggen av Dalle, Gideon och De Gothia!

mechamike

Välkomment till Swebrick!

Lego behöver inte bli en så dyr hobby om man intriktar sig på ett tema och en "palett" med färger. (och det finns många andra hobbys som är bra mycket dyrare, och med Lego kan du få tillbaka "insatsen" till stor del om du skulle sluta och sälja ditt Lego.

Har träffat riktigt bra byggare som har en förvånantsvärt liten samling bitar med tanke på vad de åstakommer.

Den borgen som du gett dig på känns som ett väldigt stort (och bit intensivt)(och kostsamt) projekt. Det är lätt att tappa fart när man bygger stort, att ständigt vänta på bitar.  Förstår att det är drömmen att bygga något stor (kolla in Jesperallens borg) men I början skulle jag rekomendra att du kanske stegvis bygger dig upp I storlek, börja med en borg på 8x8, gå vidare till kanske bygga på en 16x16 platta , sedan 32x32. 48,48 innan du ger dig på ditt stora projket, så så sätt hinner du förbättra din teknik och lära dig lite fällor och vilka bitar /teknik /struktur som du känner dig hemma med och hinner bygga upp ett förråd med bitar.
?

Gideon

Kul med fler borgbyggare i Swebrick, varmt välkommen!
Gillar att du redan bygger murar med realistisk tjocklek, så avancerat byggde inte jag när jag var på väg ut ur min "dark age"... :)

Citat från: Odidoma skrivet 20 Januari 2015 kl. 23:31
Vi har många duktiga Borgbyggare här på forumet som du kan få inspiration/tips av.
Vi ska inte glömma att Odidoma själv också har byggt ett gäng byggen som är mycket värt att kolla in ;)

Håller med mechamike, det är definitivt inte storleken på samlingen (eller byggen) som är avgörande. Har sett några rikigt grymma byggen från folk med mycket begränsade resurser. Håller också med om att det är värt att börja i en skala man kan hantera med sin befintliga samling/tid och sen möjligtvis successivt bygga större allt eftersom man lär sig nya tekniker och skaffar mer bitar. Jag har faktiskt börjat bygga smått igen, främst på grund av tidsbrist...men det är befriande att ha en begränsning (t ex max 32x32) så man kan gå från idé till färdigt fotat bygge på några dagar och inte månader ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

JonKanon86

Jag ska ta till mig de konstruktiva råden och fundera lite kring storleken. Det låter väldigt klokt.
Tack för feedbacken!

JonKanon86

Bygget fortsätter men kom av mig lite ikväll. En borg måste ju ha en dungeon!

Nån som har bra tips på hur en snygg fackla kan se ut? Jag fick improvisera lite.

Odidoma

Citat från: JonKanon86 skrivet 24 Januari 2015 kl. 01:53
Bygget fortsätter men kom av mig lite ikväll. En borg måste ju ha en dungeon!

Nån som har bra tips på hur en snygg fackla kan se ut? Jag fick improvisera lite.
jag gillar hur du använder panelerna som vägg. Sen tror jag att bygget skulle lyftas om du lag in bruna tiles som golvplankor, skulle bli mer variation i färgerna och något som bryter av det gråa. Annars ett bra bygge och jag ser fram emot fler!

JonKanon86

Tack!
I nuläget har jag inga tiles alls så ja det ser lite "rörigt" ut på golvet. Hela bygget ser inte så slick ut alls men det ska ändras på snart!

JonKanon86

Efter nästan ett halvår med olika förseningar, problem med tumme(min högertumme var inte beredd på ansträngningen...), brist på idéer, finjusteringar, ja efter en hel del så är min borg i stort sett klar. Det är vissa grejer, har inte fått hem de sista tiles som ska va till vallgrav t.ex. men jag tyckte att jag måste lägga upp lite bilder i alla fall. Mobiltelefonen är så kass så blir bara två bilder, ska se till att låna en ordentlig kamera senare för att få till lite mer detaljer.

Efter som det är en belägring så kommer minfigurer att läggas till så småningom. :)
Borgen innehåller två vakttorn, en skattkammare till kungen, ett kapell(röda taket), en barack och träningsplats för garnisonen(hörnet med det mörkgrå snedtaket, en port med två galler, utanför står smedjan från medieval market place eller vart den kommer ifrån. Jag vet inte riktigt om jag ska ha den kvar för den passar inte riktigt in i skalan.
Ja annars har jag inte mycket mer att tillägga för stunden. Hoppas den uppskattas.

Anders67

Ser riktigt fint ut, ta gärna fler bilder, i fler vinklar och närbilder.

swestar

Citat från: Anders67 skrivet 21 Juni 2015 kl. 19:54
Ser riktigt fint ut, ta gärna fler bilder, i fler vinklar och närbilder.
+1 :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Majkel

Jag gillar det här. Trivsamt. Det vore kul med fler bilder, det gör inget om de är tagna med mobilen, det är bygget som är mest intressant inte bilden ;)

shutter

Snyggt. Korsvirkeshuset ser ju fantastiskt ut och gör att själva borgen placeras i ett sammanhang och tidsepok!
Fler bilder och närmre samt lite rakare perspektiv er jag fram emot.

AndersI

Håller med. Kompositionen är riktigt bra, hög trovärdighetsfaktor. Korsvirkeshuset är snyggt, men är det inte lite stort i förhållande till borgen?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Kwagge

Citat från: AndersI skrivet 23 Juni 2015 kl. 16:53
Håller med. Kompositionen är riktigt bra, hög trovärdighetsfaktor. Korsvirkeshuset är snyggt, men är det inte lite stort i förhållande till borgen?

Ang korsvirkes huset som är ett officiellt set så skriver han själv i slutet att han tycker skalan på det är fel jämfört med det andra...