Klossköping (skolmaterial för barn mellan 6-10 år)

Startat av Erik, 12 Januari 2015 kl. 14:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Erik

I våras tog jag fram och testade ett koncept för att lära barn om översvämningar med hjälp av LEGO. Vi (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) testade modellen på First LEGO League, i några skolor samt visade upp det för ett par kommuner och vid några internationella besök. Det visade sig vara ett både roligt och effektivt sätt att kombinera samhällsnytta med LEGO som går hem hos både barn och vuxna :)

Nu ska konceptet (som döpts till Klossköping) slutföras med lärarhandledning och några enklare byggbeskrivningar (du har PM Anders!). Längre fram i vår ska man kunna ladda ner materialet fritt från vår hemsida för att använda i undervisningen. Man kan läsa mer om konceptet på Klimatanpassningsportalen:

http://klimatanpassning.se/atgarder/exempel-pa-anpassning/klosskoping-oversvammas-pedagogiskt-exempel-1.82274

Memmla

Anders67

Ja va bra, tycker iden är bra och många barn kommer nog förstå hur detta funkar på ett roligt sätt!
Det kan nog funka för vuxna också  :D
Erik jag svarar på PMet idag eller imorgon!

Stoffe

Underbar knorr på artikeln  :)
Kanske inte meningen men jag ser det som torr myndighetshumor, gillart!

CitatFramtagandet av Klossköping har kostat cirka 3000 kronor, vilket främst inkluderar material då kompetensen för att bygga en modellstad redan fanns inom myndigheten.

MattiasKr

Citat från: Stoffe skrivet 12 Januari 2015 kl. 20:00
Underbar knorr på artikeln  :)
Kanske inte meningen men jag ser det som torr myndighetshumor, gillart!

CitatFramtagandet av Klossköping har kostat cirka 3000 kronor, vilket främst inkluderar material då kompetensen för att bygga en modellstad redan fanns inom myndigheten.

Den reagerade jag också på =)

Erik

Haha, jag tror det är SMHI som skrivit texten men de är ju också en myndighet  :)