[MOC] Röd stuga med vita knutar, version 2

Startat av erik1107, 23 December 2014 kl. 15:54

Föregående ämne - Nästa ämne

erik1107

Version 2:

Version 1:
Hej!
Här kommer lite bilder på mitt första egna bygge! Det är fortfarande en WIP och alla synpunkter mottages tacksamt! (Ursäkta den dåliga bildkvalitén, jag har bara mobilkameran).

Miljö:
"Miljön" är enbart byggd för att ge någon slags hint om vilka färger och bitar som kan vara möjliga, jag har istort sett inte tänkt något alls kring miljö än men i stora drag ser jag en stenmur, ett utedass, en brunn, kanske en vedbod, en gärdsgård på ena sidan med hästar eller kor och en stor mörk skog i bakgrunden. Jag skulle vilja få till någon slags gräsaktig känsla istället för bladväxter, studs eller tiles (vilket platsen med alla blomstjälkar 3741 är ett första försök till).

Storlek:
Jag började med att bygga den i minsta möjliga version för att få till byggtekniken och få en första känsla för den.

Jag tycker själv att den ser ganska okej ut i storleken men den är alldeles för liten för att kunna inreda på något bra sätt och jag tror den blir mycket bättre om den är lite större.

Den kan enkelt skalas upp och det är nästa steg. T.ex. med flera rader av panel på varje sida om fönstrena. Men jag funderar även på att byta 1x6 tiles till 1x8 tiles som panel.

Färg:
Jag är lite missnöjd med färgen, men nybörjare som jag är så tänkte jag först inte ens på att mörkröda finns (fanns inte när jag senast byggde lego för sisådär 20 år sedan :) ). Jag har köpt ett fåtal dark red tiles för att testa. Jag tror att det blir bättre, vad tror ni?
Jag är dock lite rädd att det blir för mörk känsla. Dark red tiles är ju inte heller de billigaste så jag vill känna mig säker på att det verkligen blir bättre innan jag slår till på BL.

Tak:
Hur taket ska se ut har jag inte heller bestämt och det är en punkt där jag velar mellan många olika lösningar som alla känns ganska bra utan att någon sticker ut som bäst. Vad skulle ni säga?

Jag utgick först ifrån att jag ville ha ett studless tak (vad säger man på svenska? "plupplöst"?) men började med att bygga ett tak med studs helt enkelt som första version. När det var klart upptäckte jag till min förvåning att jag finner det estetiskt tilltalande. Jag trodde det skulle se "ofärdigt" och för "leksaksaktigt" ut, men nu tycker jag att det har en viss charm.

Jag har dock experimenterat med några olika lösningar med tiles för att få till svart plåttak eller tegelpannor (har upptäckt att det även finns ljusoranga tiles som man kan blanda in).

Jag har testat lite med 2x1 och 2x2 slopes (dvs. 3039) i orange men jag tycker det blir lite för klumpigt. Det finns ju såklart flera olika slags slopes men dessa har jag inte tänkt så mycket kring.

Jag har ju även sett andra lösningar på tak, t.ex. i och vissa MOCs har snygga lösningar av vanliga runda 1x1-plates i långa rader, men jag har ännu inte testat eller tänkt så mycket kring dessa två lösningar.

Skorstenen tycker jag har ganska bra utseende, men jag har inte slutgiltigt tänkt igenom färger, höjd och placering. Och sedan ska jag väl lägga till någon slags rök också.

/Erik

Nextuz

Riktigt riktigt snyggt :)

Den mörkröda påminner mer om falu rödfärg, men det finns ju även hus numera som är mer röda =)

Taket ja.. jag gillar när de är stud på tak =)  Kanske testa med färgerna du har i tiles där :)

o0ger

Mycket fin liten stuga. Du har lyckats bra med taket och vindskivorna tycker jag.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Selander

Trevligt projekt, och DkRed skulle nog bli snyggt  ;D

Jag har byggt en del typiskt svenska hus och tycker också att tak med studs ger en fin karaktär. Min favoritfärg är DkOrange, du kan kolla in några byggen på min Flickr sida om du vill se några bilder som inspiration (?). Men av ekonomiska skäl har jag gjort flera tak i DkBluishGray.

https://flic.kr/p/c3Hrid

Nextuz

Citat från: Selander skrivet 23 December 2014 kl. 18:52
Men av ekonomiska skäl har jag gjort flera tak i DkBluishGray.

Betongpannor eller kanske plåttak som färgflagnat så att zinket är framme o har blitt oxiderat :P

ByggareDan

Fin liten stuga du byggt ihop. Själv har jag använt ståplattan till CMF som tak på min skogenstuga då får man en kant mitt på takpannan som man sätter tiles över, blir som rtt plåttak.

/ByggareDan

erik1107

Tack alla :)

Jag gillade ditt hus Selander! Gav en del inspiration, men den låga upplösningen gör att det är svårt att se vilka bitar du använt på flera ställen. Du får gärna pm:a mer högupplöst bild om du har och vill! Vad är det t.ex. för bitar på taknocken och knutarna? Dk. orange plates var en bra idé! Ska fundera på det.

Jag vet vilken bit du menar ByggareDan, den som är 3x4, men vet inte riktigt hur du menade. Hur sätter du dina tiles? Och vilken storlek på tiles? Menar du att du sätter pluppraden vertikalt med en lång tile över så att taket blir randigt på den ledden?

Selander

Jag har byggt mina hus enligt följande principer:
Väggar: 4216/88393 eller 98283.
Knut: 3005/2453.
Överst på väggaveln: Slopes 3040 eller 4286 beroende på önskad takvinkel.
Tak: Vanliga plates som fästs nära nocken med hinges, t ex 3937c01.
Taket går 1 stud utanför slopes:en och undertill sätts plate 1xN (t ex vit) som ska föreställa vindskiva.
Nock: i gapet mellan takhalvorna läggs nock av 3062b. Dessa sitter inte fast utan ligger "löst" ovanpå.

Väggarna är byggda "normalt studs up", så det är en förhållandevis enkel och robust konstruktion.

PM:a mig om du skulle behöva mer info.

erik1107

Tack! Tänkte inte på att man kunde få panelkänsla av 4216/88393 eller 98283.

Jag bestämde från början att jag ville bygga med tiles så jag ska försöka ro det i land. Men det blir rätt komplicerat att få det snyggt på nära håll för spåret längt ner på tiles gör att det blir en liten springa om man kör med 1 stud i höjdskillnad mellan panelerna. Så jag kör med lamphållare (4070) för att få en snygg skillnad. Men det gör att det blir svårare att få till det kring fönster och knutar.

Jag är inte nöjd med mina knutar och jobbar på att göra dem lite snyggare och har bestämt att det blir mörkrött och större storlek i nästa version.

Har just beställt en ny last på BL så nu är det bara att vänta :)

Selander

Som knut med tiles tycker jag du kan testa att bygga knuten av vita 3005 och 87087 + plates 1x1 där det behövs för att få rätt avstånd. Och sen sätta vita tiles som  fästs i 87087:orna. Dessa ska förstås omväxlande sitta med 90graders förskjutning så du kan sätta vita tiles på var sida om varje knut.

erik1107

Mmm, håller på att laborera med det, just nu tror jag att det blir bäst med den idén.

shutter

Gillar vindskivorna. Bra tänkt att börja i liten skala. Roligare att utöka efter hand!

ByggareDan

Citat från: erik1107 skrivet 23 December 2014 kl. 20:41
Tack alla :)

Jag vet vilken bit du menar ByggareDan, den som är 3x4, men vet inte riktigt hur du menade. Hur sätter du dina tiles? Och vilken storlek på tiles? Menar du att du sätter pluppraden vertikalt med en lång tile över så att taket blir randigt på den ledden?

Har inte varit hemma så bara vart in här på Swebrick sporadiskt men nu är jag hemma och jag har satt minifigsstället (3x4 plate) uppifrån och ned och använt tiles som är ett breda, skickar med ett halvrisigt foto som är taget med mobil, är svårt att fota svart blänker ju mycket men borde ju ändå gå att se principen.

/ByggareDan

erik1107

Det taket ser ju också snyggt ut. Har fortfarande inte kunnat bestämma vilket tak jag vill ha så det får vara helsvart med studs även i nästa version.

Stigge72

Citat från: erik1107 skrivet 26 December 2014 kl. 02:13
Jag bestämde från början att jag ville bygga med tiles så jag ska försöka ro det i land. Men det blir rätt komplicerat att få det snyggt på nära håll för spåret längt ner på tiles gör att det blir en liten springa om man kör med 1 stud i höjdskillnad mellan panelerna. Så jag kör med lamphållare (4070) för att få en snygg skillnad. Men det gör att det blir svårare att få till det kring fönster och knutar.
Om du varvar 87087 och 4070 (eventuellt med en 3024), så får du bara en halv plates höjdskillnad.