Pamflett från LEGO 70-tal. Äkta eller falsk?

Startat av marpe, 24 November 2014 kl. 09:18

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Läste en diskussion om en LEGO har gjort följande fina Pamflett på 70-talet eller inte.
http://io9.com/these-lego-instructions-from-1974-are-awesome-and-yes-1662169567?utm_campaign=socialflow_io9_facebook&utm_source=io9_facebook&utm_medium=socialflow

Är det någon som har instruktionshäftet eller motsvarande?
Nyfiken.

:::::::

Ser inte ut som något 70-tals typsnitt.
Sen ser väl radbrytningen väldigt suspekt ut.
Lego loggan är från rätt årtal.

marpe

Frågade vår vän legohistorikern Gary Istok. Han tror att den är äkta. (Nedan) Men på det där internet så skulle nog en ny bild eller kortfilm värderas högre.  :)

Någon samlare?  :)

På min korta fråga om den är äkta eller fejk svarar Gary Istok så här.

Hi Marpe.... someone showed this to me yesterday.... and here's what I told them....
1) The term "dolls house" is uniquely British... we use "doll house" in the USA.
2) The document number 97xxx does date to about 1973.
3) British LEGO was based in Wrexham Wales.
4) LEGO brochures at that time were commonly produced in Germany, even those for Britain, USA and Canada.
5) The typeface does match that era in the early 1970s.
6) The LEGO logo is the 1973-1997 LEGO logo.
7) You would never find this type of message (boys play with dolls house) in a LEGO catalog where boys might read this, but it could be found in a Parents Guide type message.
8) The Homemaker Sets were introduced in 1971, so this type of message would indirectly talk about these new sets.
9) You can tell that there is writing on the back of this page. It would be common to see thru this type of paper in LEGO catalogs and documents of that era. This is something that a forgery would probably not have.

So yes... this has all the makings of a real LEGO page distributed by British LEGO Ltd. of Wrexham Wales, and printed in Germany.

Cheers,
Gary Istok

Studley Heinsbergen

Jag vill ju gärna tro att det här är äkta. Fint i samma anda som den här: http://i.imgur.com/xwAsW56.jpg

Peter S

Först tyckte jag den var onödigt rakt på sak, men med tanke på att set 231 hospital avbildar en lekande gosse på kartongen så tror jag det kunde vara nödvändigt. Visserligen var 68-rörelsen inte långt borta, men deras barn lekte nog inte med Lego ändå. Det här riktade sig till den konservativa massan.

Larry Lars

Citat från: Peter S skrivet 25 November 2014 kl. 07:42
Först tyckte jag den var onödigt rakt på sak, men med tanke på att set 231 hospital avbildar en lekande gosse på kartongen så tror jag det kunde vara nödvändigt.

Sedan tror jag vi måste försöka komma ihåg hur svårt det är att i efterhand tolka en kulturell kontext. Jämställdheten har gått framåt sedan 1973, men det har sannolikt också bidragit till en motrörelse i form av än mer könsstereotypa leksaker. Detta meddelande skulle kunna tolkas som att detta var en tid då de vuxna fortfarande var ojämställda, och där det inte var ett dugg konstigt att som en "läpparnas bekännelse" påpeka vikten av balans när det gällde barnens lek.

Barnens lek var nog ännu inte lika högt politiserad i frågan så därför kanske meddelandet inte bör läsas som något särskilt banbrytande eller ens uppseendeväckande vid tidpunkten.

Edit: Nu har texten TS länkade till uppdaterats med äkthetsbesked från företaget.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

jennie

Jag har en svensk brochyr med detta budskap från tidigt 70-tal som jag vet är äkta.

mechamike

Misstänker att mina föräldrar fått den där lappen av Lego , för jag hade sjukt mycket Homemaker set och på tok för lite classic space som barn..  :-\  Som tur är har jag kompenserat för detta nu ::)

Skämt åsido.. den där lappen verkar helt äkta och så där härligt Danskt rakt på sak utan krusiduller.
Lego borde trycka nya lappar med samma text och lägga till en text typ, lika aktuellt 1970-something som idag..
?