Bästa sätt att grunda samlingen på?

Startat av skoogiz, 20 November 2014 kl. 19:19

Föregående ämne - Nästa ämne

skoogiz

Hej!

Jag grävde fram min gamla barndomssamling för ett tag sen men mycket har försvunnit över åren. Är grymt sugen på att börja bygga lite och har spanat in Bortom Sol, Lands of Roawia, GoH och tycker något sånt skulle vara ett utmärkt startblock för att komma igång igen men min samling består mest av röda, blåa, svarta och vita block då de var så de såg ut på 80-talet. Mina intresse sfärer är primärt fantasy och historia men även steampunk och viss sci-fi är av visst intresse. Så min fråga är hur man på bästa sett bygger upp en samling av alla nya fina natur tonade klossar. Finns det några fantasy start set med mycket bra bitar eller är det bättre och mer prisvärt att köpa löst?

Larry Lars

Det bästa sättet att snabbt och billigt få mer bitar att laborera med är nog att hålla koll på rea-lådor med teman som inte är superheta för tillfället. Just nu finns det ju en lågpriskedja som rear ut Ninjago, där vissa bitar passar bra till fantasy. Legospelen som är billiga där är också riktigt bra pris per bit. Hittar du Hobbit-spelet så skall du slå till.

Även om det är ovanligt så ser man ibland askar med blandade färger där det faktiskt förekommer en del intressanta färger ihop med de mer grälla varianterna.

Välkommen till forumet!
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Odidoma

Sen har du även pick a brick på lego.com eller bricklink.com där du kan köpa lösa delar, priserna varierar så gör även frakten och beställer du från USA kan det bli tull om du har otur.

skoogiz

Citat från: Odidoma skrivet 20 November 2014 kl. 21:08
Sen har du även pick a brick på lego.com eller bricklink.com där du kan köpa lösa delar, priserna varierar så gör även frakten och beställer du från USA kan det bli tull om du har otur.

Är det nån licensgrej som gör att det inte går att köpa de olivfärgade delarna från the hobbit seten löst eller vill de helt enkelt att man ska köpa seten?

skoogiz

Citat från: Larry Lars skrivet 20 November 2014 kl. 19:41
Det bästa sättet att snabbt och billigt få mer bitar att laborera med är nog att hålla koll på rea-lådor med teman som inte är superheta för tillfället. Just nu finns det ju en lågpriskedja som rear ut Ninjago, där vissa bitar passar bra till fantasy. Legospelen som är billiga där är också riktigt bra pris per bit. Hittar du Hobbit-spelet så skall du slå till.

Även om det är ovanligt så ser man ibland askar med blandade färger där det faktiskt förekommer en del intressanta färger ihop med de mer grälla varianterna.

Välkommen till forumet!

Tack för tipsen ska hålla ögonen öppna när jag storhandlar och tack det var inte en dag för tidigt att jag snubblade över detta forum :)

Majkel

du har även legos bricks & pieces (https://service.lego.com/sv-se/replacementparts#BasicInfo ,du hittar det via kundtjänst på hemsidan) som har ett större urval än pick a brick, fråga mig inte varför de har delat upp det hela.
Jag själv jobbade upp mitt första förråd via blocketköp, det var bra för mig men du får inte de nyare roligare färgerna på det viset. Du får då mycket lego i dåligt skick men även snabbt en översikt över vilka bitar som finns och det till en relativt billig peng. Nu håller jag på och gradvis sorterar bort det gamla slitna legot men jag ångrar inte för en sekund att jag började på det viset.

Välkommen hit!

o0ger

Det jag gjorde ganska omgående var att köpa några större dyra set med många bitar. Ej licenserade set eftersom de är extra dyra. De stora seten har oftast bäst bitpris.

Jag köpte Grand Emporium och Pet Shop.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Storm_666

Citat från: o0ger skrivet 20 November 2014 kl. 22:19
Det jag gjorde ganska omgående var att köpa några större dyra set med många bitar. Ej licenserade set eftersom de är extra dyra. De stora seten har oftast bäst bitpris.

Jag köpte Grand Emporium och Pet Shop.
Jag gjorde exakt samma sak som o0ger.

Citat från: Majkel skrivet 20 November 2014 kl. 21:36
du har även legos bricks & pieces (https://service.lego.com/sv-se/replacementparts#BasicInfo ,du hittar det via kundtjänst på hemsidan) som har ett större urval än pick a brick, fråga mig inte varför de har delat upp det hela.
Jag själv jobbade upp mitt första förråd via blocketköp, det var bra för mig men du får inte de nyare roligare färgerna på det viset. Du får då mycket lego i dåligt skick men även snabbt en översikt över vilka bitar som finns och det till en relativt billig peng. Nu håller jag på och gradvis sorterar bort det gamla slitna legot men jag ångrar inte för en sekund att jag började på det viset.

Välkommen hit!
Att det är uppdelat är, enligt kvinnan i kundkänst jag pratade med, att de har valt ut vissa delar som till Pick a brick som plockas av maskiner vid beställning och att det blir för dyrt att hålla alla bitar i maskinplock.
I servicedelen finns större utbud då bitarna handplockas av människor vid beställning men då blir bitpriset en aning högre än på Pick a brick.
Hoppas ni förstod detta  ;D

o0ger

Citat från: skoogiz skrivet 20 November 2014 kl. 19:19
Är grymt sugen på att börja bygga lite och har spanat in Bortom Sol, Lands of Roawia, GoH och tycker något sånt skulle vara ett utmärkt startblock för att komma igång igen men min samling består mest av röda, blåa, svarta och vita block då de var så de såg ut på 80-talet.

Kom ihåg!...alla bitar är rymdbitar! Det är bara fantasin som sätter gränser. ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

BeardedNerd

Citat från: skoogiz skrivet 20 November 2014 kl. 21:16
Citat från: Odidoma skrivet 20 November 2014 kl. 21:08

Är det nån licensgrej som gör att det inte går att köpa de olivfärgade delarna från the hobbit seten löst eller vill de helt enkelt att man ska köpa seten?

Går du på Bricklink så hittar du precis alla bitar någonsin, men det är ju från olika privata/halvprivata säljare med begränsat utbud, så du kanske inte hittar allt. Så länge du inte köper ovanliga/dyra bitar så är det dock billigare än att köpa kompletta set.