[Freebuild] Nedräkning till krig

Startat av humlan, 12 November 2014 kl. 19:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Tuben

Gruvindustrin fungerar verkligen dåligt där!
Var detta det skepp som kaptenen i kuvösen körde, som Argus D'Marco var grovt irriterad på? :)
Gud älskar både dig och mig och vill leva med oss, Bibeln Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16 http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+3%3A16

humlan

Citat från: Tuben skrivet 11 Maj 2015 kl. 10:04
Var detta det skepp som kaptenen i kuvösen körde, som Argus D'Marco var grovt irriterad på? :)

Nej, denna händelse skedde flera år innan.

(Men på berättarspråk kallas det för "plantering"....)  8)
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

EpsilonEta

Gruvindustrin fungerar verkligen dåligt där!

Nej, det här är "Nedräkning till [det] krig" som Argus D'Marco senare blir hjälte i.
Ää, Humlan han före

(jag vet att jag sagt att jag ska sluta så det här är en parentes. Jag tänkte på tiden mellan händelserna och kom på att Valkyria antagligen inte har 30 dagar per månad. Jag tolkar det som att inte bara texten utan datum är översatt för våran bekvämlighet. Om nu inte det står folk i gathörnen och säljer papperstidningar och skriker "extra extra" )
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Jag har inte full koll på historisk tid för Bortom Sol, ska jag ärligt erkänna. Datum i tidningarna är helt enkelt för att vi normisar ska få en referensram.

Det skulle dock vara fullt möjligt att jag, med lite hjälp, tog fram exakt tid för händelserna. Sen är det lätt att uppdatera själva tidningsbilderna. Jag har ändå planer på att uppdatera förstaposten med alla händelseposter, så att hela historien blir lättare att läsa.

EpsilonEta

Om inte du gärna vill nörda ner dig i hur lång ett år är på valkyria (och därigenom avstånd till stjärnan) så räcker dina substitut-datum gott.
När du sammanfattar allt i första posten eller på wikin kan du ju använda Samfundets officiella kalender (som så klart inte fanns eller var känd när inbördeskriget faktiskt inträffade)
Simpelt så räknar man antal Jordår före eller efter krigets slut. Detaljerade datum skrivs som tiondelar av jordår.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Detta har inte skett, allt nedan är bara fejk, foliehatt och falsk propaganda! /Officiellt uttalande från Palatset.

RS Vidar tilll Riglus II, kom in Riglus II
Riglus II här, allt väl?
Jadå, vill bara meddela att vi kommer in lite tidigare är planerat. Ankomst -1.53 timmar.
Noterat, ni är välkomna.

Vidar till kontrolltornet, vi är inkopplade och förseglade. Påbörja lastning.
Lastning påbörjas.

Tornet till borrenhet 3, kom in borrenhet 3.
Vad gör de här, de ska ju vara vid Zeta?
Tornet till trean, kom in trean.
MEN SVARA DÅRÅ!

DÖD ÅT VALKYRIA!

Tuben

Ett attentat alltså :O Det blir spännande att se hur palatset reagerar om oroligheterna eskalerar :)
Gud älskar både dig och mig och vill leva med oss, Bibeln Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16 http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+3%3A16

Tuben

Citat från: humlan skrivet 11 Maj 2015 kl. 12:20

Nej, denna händelse skedde flera år innan.

(Men på berättarspråk kallas det för "plantering"....)  8)

Okay, I see :)

EpsilonEta

Citat från: humlan skrivet 11 Maj 2015 kl. 16:00

Tornet till borrenhet 3, kom in borrenhet 3.
Vad gör de här, de ska ju vara vid Zeta?
Tornet till trean, kom in trean.
MEN SVARA DÅRÅ!

DÖD ÅT VALKYRIA!

Jag håller med Palatset, det här måste vara båg och konspirationsteorier.

Inte en chans att något slags gruvfordon skulle kunna skjuta ner ens ett transportskepp (utan modifikationer ::) )
Det var uppenbarligen en lastningsolycka (för lite vakuum i asteroidbältet :) eller kanske lastrummet. Ja vi kör på det)

humlan

Argus får ett uppdrag

Argus D'Marco är kallad till Amiral Leijonhufuds kontor på Valkyrias rymdhamn.

-Argus D'Marco inställer sig, Amiral!
-Det har kommit till min kännedom att ni har utför otillåtna modifikationer på en av Hennes Majestäts Flottas poddar!
*host* -Urm, ja Amiral..?
-Tala om för mig exakt vilka modifikationer ni utfört, NU!
-Ja Amiral! Jag har låtit uppgradera motorpaktet till Mark III, modifierat vinggondolerna så att de rymmer drivmedlet samt byggt om ordinarie bränsleförråd till en sovplats.
-Sovplats! Fyndigt D'Marco, fyndigt. Hur mycket längre räckvidd samt har den kapacitet för planetnära flygning?
-Ja Amiral, räckvidden är dubblerad samt den kan starta från planetoider med upp till 0.54G.
-Bra, jag har ett uppdrag till dig D'Marco. Det är topphemligt, mycket farligt och du är frivillig.
-Ja, Amiral.

-Ni kommer ta ert skepp på en rutinpatrull som tar er förbi Riglus II, där kommer ni ta er pod och smita iväg från skeppet. Det är av största vikt att ingen ombord ser er lämna. Ni skall därefter bege er till olycksplatsen på Riglus II för att utför en egen inspektion. Ni får inte lämna poden, ni får inte spela in någonting och ni får inte under någon omständighet låta någon veta att ni utför denna inspektion, är det förstått?
-Ja, Admiral, men....?
-Men, D'Marco?
-Varför denna sekretess för en olycka?
-Detta uppdrag kommer direkt från palatset, ni ska utreda vad som orsakade denna "olycka". Om ni mot all förmodan skulle upptäckas på Riglus II som kommer Amiralitetet förneka att denna konversation har skett.
-Ja, Amiral!

-Om ni sköter era kort rätt, D'MArco, så är den där Kapanum-klass korvetten ert nästa befäl.
-Ja, Amiral!!

humlan

Meta:

Detta är lite småkul, jag vet på ett ungefär vart jag är på väg, men jag har inte koll på alla detaljer. Utan de kommer allt eftersom jag jag bygger och skriver.

Det gör att jag inte kan ändra mig, utan byggt är byggt!

Jag kan inte nu se exakt hur många episoder det krävs för att gå i mål, men jag har några event som jag vet ska ske.  8)

EpsilonEta

Hurra! Minifigs och dialog. Nu blir jag sugen att bygga klart mitt nästa kapitel.

En liten fråga bara
Citat från: humlan skrivet 13 Maj 2015 kl. 01:38
Det är topphemligt, mycket farligt och du är frivillig.
Ska det vara "om du är frivillig"? eller har Leijonhufuds missuppfattat betydelsen av "frivillig" :)

humlan

Citat från: EpsilonEta skrivet 13 Maj 2015 kl. 07:32
Hurra! Minifigs och dialog. Nu blir jag sugen att bygga klart mitt nästa kapitel.
Har kollat in dina tidigare postningar, för att se över format, och inser att du har använt pratminus, vilket jag utelämnat.

Funderar på om jag borde ha det för att göra texten mera lättläst, hade jag skrivit en bok hade jag nog haft det, men då har man ett annat flöde på texten i övrigt. Nu blir det här en bildnovell typ, vilket gör att mycket av beskrivande text blir bilden istället. Får nog ta och googla lite på bildnoveller och hämta inspiration :P

En liten fråga bara
Citat från: humlan skrivet 13 Maj 2015 kl. 01:38
Det är topphemligt, mycket farligt och du är frivillig.
Ska det vara "om du är frivillig"? eller har Leijonhufuds missuppfattat betydelsen av "frivillig" :)

Nej, inget om där inte......  8)

EpsilonEta

Citat från: humlan skrivet 13 Maj 2015 kl. 12:54
Har kollat in dina tidigare postningar, för att se över format, och inser att du har använt pratminus, vilket jag utelämnat.

Funderar på om jag borde ha det för att göra texten mera lättläst, hade jag skrivit en bok hade jag nog haft det, men då har man ett annat flöde på texten i övrigt. Nu blir det här en bildnovell typ, vilket gör att mycket av beskrivande text blir bilden istället. Får nog ta och googla lite på bildnoveller och hämta inspiration :P

Mina storys har (hittills) mest haft dialoger. Då funkar talstreck bra och berättarröst i kursivt. När jag börjar använda fler karaktärer kanske jag får inleda med namnet på den som pratar.
Som du säger, i en bok skriver man mycket beskrivande text och använder ofta citattecken vid tal, ofta följt av "sa personen argt". Alltså mer beskrivande text.

humlan

Vi får utveckla en fungerande teknik tillsammans :P

En variant, som kräver mycket mera foto, skulle vara att köra med pratbubblor som i serier.