[Utmaning: Rymdbas] - Karoji Space Station

Startat av o0ger, 03 November 2014 kl. 21:34

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Detta är Karoji Space Station - mitt hem. (wikisida)

Karoji var det första skeppet som anlände till systemet Argo. Man hade sedan länge bestämt sig för att den jordliknande planeten Hera skulle vara det slutgiltiga målet. Vid ankomsten började man demontera skeppet och använda delarna till de andra användningsområden som man på förhand hade bestämt. En stor del av skeppet bestod av landningsfarkosten som också skulle agera som ankare för den rymdhiss som man hade med sig. Senare skepp som anlände till Argo fortsatte till gasjätten Juno där stationer för utvinning av gas byggdes.

Detta var nu länge sedan och nu är Karoji ett nav för handel och resor i Argo. Man kan fortfarande känna igen delar av det ursprungliga skeppet Karoji en gång var. Men nu göms det bakom stora solpaneler, kontors- och bostadsmoduler, dockningsstationer, osv. Stora skepp anländer dagligen för omlastning, leveranser och transporter. De stora gruvskeppen kommer ofta från asteroidbältena med last som skickas vidare till närliggande system eller ner till planetens yta. Från ytan går en kontinuerlig ström av gondoler upp och ner för den långa vajern.

Stationen är ca 1.500 meter lång. Men det ändras hela tiden eftersom nya moduler läggs till och flyttas runt stationen. Just nu lever runt 8.000 människor här, men jag har hört vissa säga 10.000, finns ingen som har så bra koll längre.

Karoji är full av liv och rörelse. Det är det perfekta stället för att skapa nya affärskontakter, men även ett perfekt ställe för den som vill försvinna, vilket var anledningen till att jag kom hit.

- Jetsune "Sun" Dorje

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

ByggareDan

Tjusigt skepp, bra fotat med rymdbakgrund.
Har lite svårt att inse/uppskatta storleken på skeppet, tycker att det är lättare att förstå i minifigskala, men det är något för mig att jobba på för att kunna förstå andra skalor.

/ByggareDan

o0ger

Citat från: ByggareDan skrivet 03 November 2014 kl. 21:58
Tjusigt skepp, bra fotat med rymdbakgrund.
Har lite svårt att inse/uppskatta storleken på skeppet, tycker att det är lättare att förstå i minifigskala, men det är något för mig att jobba på för att kunna förstå andra skalor.

/ByggareDan
Tack! Ja, det här med skala är inte lätt. Du får använda din fantasi. Tänk dig att det är mycket större än du tror. Det är en rymdstation! :)

Det långa smala skeppet som syns nere till höger är ett stort fraktskepp med gigantiska containermoduler och komponenter. Stationen är 5 gånger längre än det.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

swestar

Stiligt, men har personligen lite svårt för Modulex( kanske är det puristen i mig som talar).Förstår att det är behändigt när man kommer ner i skala men desto större utmaning att bara använda lego element. Men som sagt snyggt blev det.  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

EpsilonEta

Snygg rymdstation (rymdhiss).
Nu väntar jag med spänning på interiörbilder (i större skala) och lite handling :)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Illuwatar

Riktigt snyggt och kul lek med skalor. Modulex är väl ändå Lego, om än inte i system? Jag har i alla fall inget problem att detta används i en MOC då det skapar intressanta referenser i storlek (och får hjärnan att göra ett extra ärevarv innan man fattar vad man ser).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

swestar

Citat från: Illuwatar skrivet 04 November 2014 kl. 11:09
Riktigt snyggt och kul lek med skalor. Modulex är väl ändå Lego, om än inte i system? Jag har i alla fall inget problem att detta används i en MOC då det skapar intressanta referenser i storlek (och får hjärnan att göra ett extra ärevarv innan man fattar vad man ser).
+1
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Peter S

Mycket tjusigt! Uppfattade inte på skissen att de klara "seglen" var delar av skeppet. Tyckte det såg ut som fartränder eller dimstråk... ;-)
Edit: tittar man noggrannare på skissen så är det alldeles tydligt, med varningslampor och allt! :-(

Gideon

Läcker station och riktigt snygg presentation!
Gillar också hur du använt Modulex, även om det tog en stund innan jag greppade varför nåt "kändes fel" ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Tack ska ni ha!

Ja EpsilonEta, det kommer mer interiör och handling. Det tar bara tid du vet. Och sen vet du ju också att jag är perfektionist så jag håller alltid på med alla mina idéer och byggen för länge. Jag arbetar på att försöka komma över det :)

Tack Giedon! Kul att veta att det finns de som uppskattar Modulex :)