[Utmaning: Rymdskepp] "The Arch III" - koloniskeppet till Hyperion IV

Startat av AndersI, 28 Oktober 2014 kl. 20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Anders I här: Detta är historiska bilder som visar vårt Emigrantskepp, "The Arch III" före avfärden. Hon var hem för många av oss under en lång tid (mest sovande), och resterna av henne bildade stommen i våra första bosättningar.

Hon består (bestod) av fyra stycken 90-meters sfärer för boende, verkstäder, förråd och hydroponi (växthus), en kommandodel där den aktiva besättningen även har sina bostäder, samt en rejäl motorkonsol som skjutsade iväg oss genom rymden.

Storleken på utrymmena gör att hon fungerar även med helt vakna passagerare (generationsskepp), även om den aktuella resan inte genomfördes på det sättet.

Tekniska data

Längd           1140m  (76 studs)
Besättning        40 personer
Passagerare   1000 personer

Hon är utrustad med fem stycken rymdfärjor, som vardera rymmer 210 personer (besättning + passagerare) för i första hand passagerartransporten ner till planetytan, men även för alla lastturer därefter (byggdes enkelt om genom att ta ur alla sätena i passagerarutrymmet). Därmed kunde hon evakueras i en enda transportomgång, och därefter börja lastas ur, för att till sist plockas ner i delar och bilda grundstommen i kolonin.

Den gigantiska motorkonsolen ligger kvar i omloppsbana, den går inte att demontera och det finns ingen möjlighet att landa den. När det väl är dags för oss att utforska omgivande planeter kan vi återanvända den. Hela skeppsbygget är mycket modulariserat, både huvudstrukturen och inredningen.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

EpsilonEta

Snyggt skepp.
Har du någon tanke med namnet "The Arch III"? är det den tredje till Hyperion?

Jag kom nyligen på att jag inte uppdaterat historien som jag sa i Juli men jag har hittat anteckningarna nu och är "snart" klar.
"Emigranterna"/"De första utvandrarna" får göra hur de vill med kolonisering eftersom de blir ifrånsprungna av en modernare metod (innan de ens hinner landa).
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Peter S

Funktionellt och finurligt! Tänkte direkt att det var sammansatt i omloppsbana till skillnad från de mer versatila skeppen som startar och landar i gravitationsfält.

ByggareDan

Smart byggt med moduler så man kan anpassa sitt skepp efter last eller resande.
Sen är det väl lite av en risk att låta motorn ligga kvar i omloppsbana om någon annan tycker dom behöver motorpaketet och så står man där utan motor, kan nog bli lite svår disskution med försäkringsbolaget.

/ByggareDan

AndersI

Citat från: Peter S skrivet 28 Oktober 2014 kl. 22:12Tänkte direkt att det var sammansatt i omloppsbana till skillnad från de mer versatila skeppen som startar och landar i gravitationsfält.

Jo, man skickar nog inte upp kilometerlånga skepp från någon större gravitation. Det skulle dessutom behöva vara mångdubbelt kraftigare då och behöva väldigt mycket mera motor...

EpsilonEta

Citat från: ByggareDan skrivet 28 Oktober 2014 kl. 22:22
Sen är det väl lite av en risk att låta motorn ligga kvar i omloppsbana om någon annan tycker dom behöver motorpaketet och så står man där utan motor, kan nog bli lite svår disskution med försäkringsbolaget.
På den tid som detta skepp skickades iväg var det inget problem. De var de första människorna att lämna solsystemet. (bortsätt från någon expedition till Alfa Centauri)
Framtida koloniskepp landar och motorerna blir reaktorer för att driva all utrustning. (jag får ta och skriva ner det här på wikin. Sen finns det så klart olika modeller)

Citat från: AndersI skrivet 28 Oktober 2014 kl. 22:26
Citat från: Peter S skrivet 28 Oktober 2014 kl. 22:12Tänkte direkt att det var sammansatt i omloppsbana till skillnad från de mer versatila skeppen som startar och landar i gravitationsfält.

Jo, man skickar nog inte upp kilometerlånga skepp från någon större gravitation. Det skulle dessutom behöva vara mångdubbelt kraftigare då och behöva väldigt mycket mera motor...
Man skulle egentligen inte behöva mer motorer, bara man kan generera mer än 1G utan att förbruka mängder av bränsle kan man lyfta långsamt.
Nu tror jag i och för sig också att detta skepp är uppskickat i moduler. Vissa delar kan helt vara byggda i rymden av material från asteroider och månar.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

mechamike

Snyggt! det här andas för  mig klassikt Sci-Fi 60-70 tal..
?

AndersI

Citat från: mechamike skrivet 29 Oktober 2014 kl. 08:14
det här andas för  mig klassikt Sci-Fi 60-70 tal..

Schhh! Tala inte om för de andra hur gammal jag är - 60-70 tal är ju precis mina ungdomsår, just den tiden då jag började läsa SF. Och tittade på månlandningen i direktsändning.

Fast jag misstänker att den här typen av rymdskepp skissades redan på 50-talet (eller ännu tidigare?)

Teabox

Magnus den store

Trevligt, gillar att den är modulbaserad. Är Legomodellen också byggd i moduler?

Hur har du valt skala? En stud = 15 m för enkelhetens skull eller har du låtit någon detalj styra det?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Citat från: Magnus den store skrivet 29 Oktober 2014 kl. 09:20
Hur har du valt skala? En stud = 15 m för enkelhetens skull eller har du låtit någon detalj styra det?

Jag ville gärna komma upp i ett kilometerskepp (och tusen personer), och skalan stämmer ganska bra mot rymdfärjorna (3 studs = 45m, riktiga rymdfärjan = 56m). Även storleken på sfärerna blir ganska rimlig. Tyvärr blir ju detaljerna på motorn lite väl grova, men man kan inte få allt...

Och, nej, Lego-modellen är inte moduluppbyggd, även om den tror att den är det (=faller isär så fort jag petar på den).

Edit: Vid närmare beräkningar verkar det som om det hade räckt med en enda sfär för 1000 personer, jag kanske borde uppgradera till 4500 i totalt antal personer.

EpsilonEta

Citat från: AndersI skrivet 29 Oktober 2014 kl. 09:37
Vid närmare beräkningar verkar det som om det hade räckt med en enda sfär för 1000 personer, jag kanske borde uppgradera till 4500 i totalt antal personer.
Jag tycker 1000 personer är bra. Jag tror huvudsyftet med skeppet var att terraforma planeten vilket kräver mer biomassa än människor.
Det mesta av jobbet gjordes nog av automatisk arbetskraft och människornas jobb var att överse och lösa problem.

Gideon

Riktigt snyggt! Gillar också den modulära designen och känslan att detta är byggt i omloppsbana som en rymdstation innan man ger sig iväg (påminner mig om otaliga Civilization-omgångar då man skjutit upp olika rymdskeppsmoduler...).

Har du funderat på att redigera bakgrunden och lägga in nån snygg bild på jorden som den lämnar bakom sig? :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram