[Utmaning: Rymdskepp] Halmstead P.O.D. Mk VII

Startat av Teabox, 12 Oktober 2014 kl. 17:01

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Citat från: Teabox skrivet 13 Oktober 2014 kl. 14:32
Citat från: Gideon skrivet 13 Oktober 2014 kl. 14:21
Citat från: Teabox skrivet 12 Oktober 2014 kl. 17:01
Längd: 8,36 meter

Bredd: 6,24 meter
Hur gjordes denna uträkning förresten? Har du följt någon standard för hur stor en minifig/stud är?

Tänkte att Trev Bos är ca 1,9 meter lång och ifrån det räknade ut att en stud är 0,38 meter.

Exakta dimensioner på skeppet är inget jag bryr mig om egentligen. Angav det enbart för att utmaningen kräver att längd anges. :)

Nu är ju en minifig inte helt i skala med sig själv så man får räkna lite som man vill.
Själv använder jag 3 stud = 1 meter (en stud är 0,33 meter) för att det är lätt att räkna med. (får se om jag gör någon mer avancerad analys senare)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 13 Oktober 2014 kl. 15:20
Nu är ju en minifig inte helt i skala med sig själv så man får räkna lite som man vill.
Själv använder jag 3 stud = 1 meter (en stud är 0,33 meter) för att det är lätt att räkna med. (får se om jag gör någon mer avancerad analys senare)
Låter som en ganska bra överslagsräkning, har för mig att jag sett att en del i Amärikat använder 1 stud = 1 foot vilket ju inte blir så stor skillnad.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Myko

Snyggt bygge TB! Jag kanske tycker att det ser lite för mycket flygplan och för lite rymdskepp ut, men det är en mycket liten invändning.

Jag brukar tänka 4 studs = 1 meter, men det mest för att udda tal är jobbiga.

Kvarnbacka

Jag räknade nog också med 3 stud per meter. Mätte min farkost med hjälp av en 8x24 basplatta.

Tillägg: 1 ft per stud låter ju förstås väldigt rimligt, eftersom en minifigurs fot är 1 stud lång (och bred)  :)

Teabox

Om vi säger att 3 studs = 1 meter, så blir skeppet lite mindre. 7,26 m långt och 5,28 m brett. Rätt vettiga dimensioner det också.