Bekräftat: Lego bryter samarbetet med Shell

Startat av Jonsson, 09 Oktober 2014 kl. 10:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Jonsson

Så kom då nyheten till slut, kanske inte helt oväntat ändå.

http://www.unt.se/ekonomi/lego-bryter-med-shell-3406847.aspx

http://www.theguardian.com/environment/2014/oct/09/lego-ends-shell-partnership-following-greenpeace-campaign?CMP=twt_gu

Frågan är hur det påverkar de kommande seten som var föremål för samarbete, dras de tillbaka eller kommer de saluföras?

Tror ni framtida set kommer påverkas av detta beslut, får vi se en annan inriktning för ex. Lego City eller blir det helt enkelt bara Octan för hela slanten?

Memmla

Spontant tänker jag mest wow, häftigt att en en miljöorganisation faktiskt får igenom något sånt, det är ju ändå ett väldigt långt samarbete och mycket pengar det handlar om.

Hur mycket det kommer påverka i slutändan vet jag inte, men det ger nog ändå Lego ytterligare bra rykte så rent ekonomiskt borde det inte bara vara negativt.

carlmagnuso

Det innebär att det inte blir något nytt avtal när nuvarande avtal upphör, så de set som är planerade kommer att gå ut.

Jag håller med Lego om att det är ruttet av Greenpeace att ge sig på Lego, när det är Shell man är sura på.

http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2418605/lego-boejer-sig-for-greenpeace-og-dropper-shell-som-partner/

mechamike

Dom som förlorar mest på det här är nog Greenpeace.. jag har mest sett negativa kommentarer även på deras sidor kring den kampanjen.. Nu var ju mitt förtroende för Greenpeace redan kanstött sedan tidigare, men deras tilltag gjorde inte saken bättre.
?

Memmla

Citat från: carlmagnuso skrivet 09 Oktober 2014 kl. 12:51
Det innebär att det inte blir något nytt avtal när nuvarande avtal upphör, så de set som är planerade kommer att gå ut.

Jag håller med Lego om att det är ruttet av Greenpeace att ge sig på Lego, när det är Shell man är sura på.

http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2418605/lego-boejer-sig-for-greenpeace-og-dropper-shell-som-partner/

Fast en aktion mot Shell hade ju omöjligt kunnat resultera i ett upphört samarbete mellan de två parterna, vilket var deras syfte med hela aktionen.

Sen kan man ju tycka vad man vill om tillvägagångssättet som mer eller mindre tvingar Lego (för att behålla ett gott rykte) att inte ingå i något nytt avtal, och det kan ju anses fult förstås. Det är ju onekligen bättre att arbeta fram sånt genom att företagen själva ska komma till en slutsats att det kanske inte är bra, än att de bara: "ja ja ni vinner". Om du förstår hur jag tänker lite :)

Nu är jag inte heller någon Greenpeace anhängare direkt, då jag inte riktigt tror på den här typen av tvångsaktioner, även om jag kan hålla med om budskapet.

marpe

Tror inte att LEGO skulle ha inlett ett samarbete med Shell idag. LEGO har en helt annan miljöprofil nu än på 60-talet.  Men när jag själv ser Shellloggan på LEGO minns jag klassiskt 80-talslego och blir lite glad.  :) Tror dock inte att barn och ungdomar idag har samma immiga glasögon som jag.

Samarbetet är utdaterat och jag föredrar att LEGOs miljöprofil är konsekvent.  :) Detta sagt utan att ta ställning för eller emot själva kampanjen.

http://aboutus.lego.com/sv-se/sustainability/environment

Risgrynsgrot

Citat från: marpe skrivet 09 Oktober 2014 kl. 13:37
Tror inte att LEGO skulle ha inlett ett samarbete med Shell idag. LEGO har en helt annan miljöprofil nu än på 60-talet.  Men när jag själv ser Shellloggan på LEGO minns jag klassiskt 80-talslego och blir lite glad.  :) Tror dock inte att barn och ungdomar idag har samma immiga glasögon som jag.

Samarbetet är utdaterat och jag föredrar att LEGOs miljöprofil är konsekvent.  :) Detta sagt utan att ta ställning för eller emot själva kampanjen.

http://aboutus.lego.com/sv-se/sustainability/environment
Håller med dig. Idag så är det väl mer eller mindre bara Shell som tjänar något på dealen, som får ha ett sådant exklusivt och "känt" kvalitétsmärkt varumärke som LEGO i sina mackar.

Undrar om LEGO kommer starta några andra samarbeten i framtiden. Fast nu lär de nog tänka en extra gång.  ;)

Nextuz

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 09 Oktober 2014 kl. 14:04
Undrar om LEGO kommer starta några andra samarbeten i framtiden. Fast nu lär de nog tänka en extra gång.  ;)

Jag har några :P

Legos samarbete med Volvo.. stödjer en industri som tillverkar saker som dra mängder med diesel.. samma lika med Unimogen...
Deras nya set med racingbilar.. usch.. racing skitar ner...
Men fy.. de gör stora lastbilar i city... de drar mängder med bränsle.. huvaligen..
Och för att inte tala om alla stora SUV:ar o jeepar som de släppt och släpper...
JA och flygplan.. HALLÅ... miljöbooovar....

Nej.. lego skulle ägna sig åt o tillverka dessa, o endast dessa:

FAST med mycke smalare hjul... dom där labbarna drar mängder med energi... Hur tänker dom? :O

Magnus den store

Ok, jag tycker vi nöjer oss med det här och så talar vi inte om för Greenpeace hur mycket olja och energi det åtgår för att producera abs-plast.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Superkalle

Fattar inte varför LEGO lade sig ner platt nu. ???
Det hade ju precis börjat lugna ner sig kändes det som.

Nextuz

Citat från: Superkalle skrivet 09 Oktober 2014 kl. 17:47
Fattar inte varför LEGO lade sig ner platt nu. ???
Det hade ju precis börjat lugna ner sig kändes det som.

Jag gissar på att de ville ur det innan pressmeddelandet kom att Shell börjar borra i Alaska...

Superkalle

Citat från: Nextuz skrivet 09 Oktober 2014 kl. 17:59
Jag gissar på att de ville ur det innan pressmeddelandet kom att Shell börjar borra i Alaska...
Jo, så kan det nog vara.....visste inte om det.

lingonfil

Man kan ju tycka att TLG hamnar lite i kläm och att Greenpeace spelar lite ojuste, just såsom VD:n påpekar.

Men samtidigt, om man tittar in i sina hjärtan, tror man att Shell har för vana att spela juste? Bryr sig Shell om någon kommer i kläm? För att komma åt dem så krävs det nog en dos av aktivism, civil olydnad och tveksamma arbetsmetoder.

Det känns naivt om man tror att Greenpeace ska kunna påverka Shell enbart genom samtal Shell.

Trist att TLG hamnar i emellan men världen ser ut som den gör och livet är inte alltid rättvist.

Anders67

LoddeZ

Har inte alls hängt med i denna debatt. Kan någon snabbt och enkelt förklara vad det nu förlegade samarbetet innebar i praktiken?