Några gamla renderingar som ni kanske inte har sett...

Startat av AndersI, 14 Februari 2009 kl. 17:30

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Här är några gamla datorframställda bilder från mig. Alla LEGO-modeller är byggda med BlockCAD, sparade i LDRAW-format, konverterade till POVRay (med L3P) och renderade med POVRay. Inget extra PhotoShoppande gjort.

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Nextuz

Klurigt o fixa till rök osv i Powray =)

De översta var ju så enormt vackert =)

Anders Nolberger

Jag äslkar looken på den första bilden, fångar verkligen hur Lego såg ut för många år sen!

Granen är också riktigt fin, men det kanske är ljussättningen som gör mycket av stämningen där.

AndersI

Citat från: AndersNolberger skrivet 13 Mars 2009 kl. 13:06
fångar verkligen hur Lego såg ut för många år sen!

:-)

Förebilden är den här sidan i min gamla byggbok från 1961 (eller -2):

Frågan är om pojken i mitten är KKK himself, eller inte...

few92

det är fascinerande hur renderingar kan se så verkliga ut
jaha nu e jag medlem på ett svenskt legoforum.....:)

AndersI

Citat från: few92 skrivet 30 April 2009 kl. 17:27
det är fascinerande hur renderingar kan se så verkliga ut
Tack! Förmodligen hade det gått fortare att köpa Legot och bygga husen och använda kamera till den första bilden. Räknar man in tiden för att lära sig använda POVRay, alla justeringar, omtagningar, ändringar av ljussättning etc. ligger det nog snarare över än under hundra timmar i den - utspritt under en ganska lång kalendertid, visserligen...

AndersI

En liten post i den här tråden - delvis för att testa forumet, men delvis för att jag inte har visat den här bilden här på swebrick.

En gammal rendering av en modell jag byggde först IRL - en 'fungerande' ångmaskin. Fler detaljer om ni följer länken:

Ras 74

Har helt missat denna tråd sen tidigare. Den är ju gammal förvisso, och postades långt innan jag började bli aktiv.

Den första bilden är riktigt grym, och även om det inte är riktiga bitar, så är det ju ändå ett mästerverk i konst att
skapa den. Med tiden du lagt ner med så blir det ännu mer imponerande.
Kul att du lagt till de två bitarna på golvet med. Me like!

Är näst intill hundra procent säker på att det är KKK på den bilden du hänvisar till med.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

På den första bilden ser det ju ut som att det är fysiska klossar som använts  :o Coolt.

AndersI

Citat från: Ras74
Kul att du lagt till de två bitarna på golvet med. Me like!
Kul att du noterade dem! Förvånansvärt få som sett bilden har reagerat överhuvud taget på dem. Tanken var att de skulle vara en sorts signatur när jag gjorde fler bilder - men nu blev det inte så mycket fler bilder i det formatet. Kanske är dags att rendera något igen...

Citat från: Skrytsson skrivet 29 December 2011 kl. 14:11
På den första bilden ser det ju ut som att det är fysiska klossar som använts  :o Coolt.

Jo, det var en 'stunds' experimenterande med POVRay - ett 'provtryck' kunde ta 6-7 timmar, så var det bara att ändra någon parameter och köra igen...

Och om jag ska använda den nuvarande versionen av POVRay måste jag ändra en massa, eftersom det som verkligen 'gjorde' den gamla bilden var radiosity som var experimentell på den tiden, och har förändrats rejält (och det har inte blivit av för mig att lära mig det nya).

Stigge72

Spegeln på första bilden gjorde inte processen snabbare heller. ;)

Det skrevs om en gran i en kommentar, men den kan inte jag se. Har den försvunnit eller har jag missat något?
Snyga bilder, hur som helst. :)

AndersI

http://www.blockcad.net/merry.htm

Vet inte hur AndersNolberger hittade den? Kanske fick den utpekad på någon träff...

lindyhep

AndersI

Jo, fast AndersNolbergers kommentar var från 2009, så han måste fått reda på det på annat sätt...

Nextuz

Citat från: stigge72 skrivet 02 Januari 2012 kl. 19:04
Spegeln på första bilden gjorde inte processen snabbare heller. ;)

Det skrevs om en gran i en kommentar, men den kan inte jag se. Har den försvunnit eller har jag missat något?
Snyga bilder, hur som helst. :)

En enkel spegel slöar inte ner nämvärt... då det är en helreflektion.. värre är det med transparenta bitar.. som bara delvis reflekterar och som har flera transparenta bitar bredvid sej.. då börjar vi snacka tungt.. :P

Reflektionen i havet på den andra bilden är ju bra mycket värre.. ;)