Tävling: Staden vi byggde

Startat av Skafte, 08 September 2014 kl. 14:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Record

Jag skall passa på att tjuva en post här och citera den gode Dalmasen, jag får ståpäls! av alla fina bidrag som lagts upp här, otroligt vilken hög klass det är på byggena rakt igenom, inte svårt att bygga en stad med er som byggmästare, än en gång bra gjort alla!!
Friskt satsat, hälften vunnet..

Wineyard

Studentnationerna är studenternas andra (för många första) hem. Här kan man plugga, fika, umgås, se på teater, gå på fest och dränka sina sorger - en fritidsgård för studenter.

Nedan ser vi en scen med full aktivitet. Någon gång under 1900-talets första hälft kanske det såg ut så här i Uppsalas studentliv:

Balkong (från vänster)
En av nationens högt stående medlemmar red på häst upp till balsalen - men hästar går tydligen inte nedför trappor och nu försöker de lösa problemet genom att frakta ned hästen via balkongen (myt/ legend/ sann historia från en av Uppsalas nationer)

Två studenter löser en dispyt genom mensurfäktning (verkligt inslag i studentvärlden, dock sällsynt i Sverige, vanligare i Tyskland)

Gatuplan (från vänster)
Två studenter har druckit för mycket. Lagens långa arm gör sig påmind.

En gammal doktor rastar sin hund och frågar sig om det egentligen var bättre förr? Under Sokrates tid?

På trappen står två marskalkar och välkomnar nationens gäster.

Ölet flödar på nationen och pubvärden måste ständigt motta ölleveranser (en av nationerna är bryggeriet Falcons största kund i Sverige)

Kärleksbekymmer. Ibland är bevis på kärlek föga det man önskar.

Framsida:

Gata:

Baksida:

Detta bygge påbörjades som en mod av Green Grocer - men senare blev jag mer inspirerad av en faktisk studentnation i Uppsala och resultatet rörde sig långt från GG.
(PS. Ursäkta för de bedrövliga bilderna)

Tunguska

Bestämde mig för att skildra de mer nedgångna kvarteren i LEGO City ...

Mina LEGO-byggen på flickr.

ByggareDan

Tjusiga hus allihopa, nu väntar vi bara på Myko's bygge som vi tjuvsåg i wip. på Stockholms minimeet.

Norrlands nationshus måste ju nästan visas upp för allmänheten på dess hemmaplan.
Gillar att du fått med och fånga in den partykänslan och den gamla glada det var bättre förr känslan.
Sen var väl inte myterna/idiotin bättre under 70talet då jag vet att under ett nyårsfirande i mitten av 70talet när Lasse Svensson (Sirius, Svenssons krogar) var DJ och man helt sonika sköt iväg nyårsraketerna ut genom ett fönster på baksidan.

/ByggareDan

AndersI

Eftersom andra har gjort det gör jag det med: Helt fantastiska byggen alla! Man blir ödmjuk...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Peter S

Citat från: Wineyard skrivet 30 Oktober 2014 kl. 22:08
Studentnationerna är studenternas andra (för många första) hem. Här kan man plugga, fika, umgås, se på teater, gå på fest och dränka sina sorger - en fritidsgård för studenter.

Nedan ser vi en scen med full aktivitet. Någon gång under 1900-talets första hälft kanske det såg ut så här i Uppsalas studentliv:

Balkong (från vänster)
En av nationens högt stående medlemmar red på häst upp till balsalen - men hästar går tydligen inte nedför trappor och nu försöker de lösa problemet genom att frakta ned hästen via balkongen (myt/ legend/ sann historia från en av Uppsalas nationer)

Två studenter löser en dispyt genom mensurfäktning (verkligt inslag i studentvärlden, dock sällsynt i Sverige, vanligare i Tyskland)

Gatuplan (från vänster)
Två studenter har druckit för mycket. Lagens långa arm gör sig påmind.

En gammal doktor rastar sin hund och frågar sig om det egentligen var bättre förr? Under Sokrates tid?

På trappen står två marskalkar och välkomnar nationens gäster.

Ölet flödar på nationen och pubvärden måste ständigt motta ölleveranser (en av nationerna är bryggeriet Falcons största kund i Sverige)

Kärleksbekymmer. Ibland är bevis på kärlek föga det man önskar

Detta bygge påbörjades som en mod av Green Grocer - men senare blev jag mer inspirerad av en faktisk studentnation i Uppsala och resultatet rörde sig långt från GG.
(PS. Ursäkta för de bedrövliga bilderna)
Typ norrlands? :-)

Fantastiskt fina allihop.

Lews

Citat från: AndersI skrivet 30 Oktober 2014 kl. 23:55
Eftersom andra har gjort det gör jag det med: Helt fantastiska byggen alla! Man blir ödmjuk...

Verkligen! Det kommer bli otroligt svårt att rösta fram en vinnare.

andreaseldh

Sker den svåra omröstningen på en ny tråd, med snabbrepriser av alla bidrag?

Skafte

Citat från: andreaseldh skrivet 31 Oktober 2014 kl. 00:48
Sker den svåra omröstningen på en ny tråd, med snabbrepriser av alla bidrag?

Ja, med en bild per bidrag!

swestar

Citat från: beguiristain skrivet 30 Oktober 2014 kl. 20:54
Måste bara flika in.... Vad ni är duktiga allihop! Fenomenala byggen! Applåder från mig!
Dito  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

BeardedNerd

Ohygglig konkurrens här, men jag hade inte väntat mig något annat. Väldigt inspirerande...

jalex

Det hade gått dåligt för Ragge Runarssons företag i den mer och mer ödelagda lilla staden. På grund av den rådande lågkonjunkturen hade försäljningen minskat drastistkt och alla hans anställda hade fått sluta. Det var med blandade känslor som han nu stod uppe vid fönstret i kontorsbyggnaden och blickade ut över sitt livsverk som stegvis höll på att förfalla.

Han minns hur han så glatt cyklade till jobbet varje morgon på sin röda cykel. Och han minns den numera trasiga cementblandaren som han skulle använda till att cementera klart gångvägen till den vita stugan.

Snart skulle det dock komma en person som var intresserad av att köpa byggnaden, så då kunde Ragge börja om på ny kula igen!

Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Anna

I staden blev det livliga diskussioner när den kände festfixaren Loggo, köpte det centralt belägna Funkishuset i staden. Farhågorna besannades, Loggo blåste ut hela kåkens inre och gjorde om det till ett Discotek. Så numera är det fest onsdag, fredag och lördagen i Funkishuset. Ikväll är det Halloweenfest, på temat skräck, död, häxor och trollkarlar. (Tydligen hade stadens Bus- och skämtaffär, rea på Harry Potterdräkter, så lägligt) Ken, (den gula gubben med Tyrolhatt), står och väntar i kön. Han har tydligen tagit fel på fest, då han tror att han är på väg till Oktoberfest. Undra om han får komma in? Men vad är det som händer på baksidan av Funkishuset? Aha, det är bara buspojken Ivan som är ute.

(Hoppas att det blev rätt med upplösningen, är varken kompis med inställningarna i bildbehandlingen och kameran just nu. Såg att de blev för storta så jag försöker ändra formatet nu)

Enjoy, hälsning Anna

jennie

Välkomna till Restaurang El Diablo!

I slutet av åttiotalet flyttade Léon och hans fru Alma till Solköping för att - med hisnande framtidsplaner - öppna den första mexikanska restaurangen i stan. Leon var en pionjär inom branchen och inom kort var succén total!

Trots att Léon lade grunden till allt vad fredagsmys & taco-tisdag innebär, började intresset för restaurangen så smått att klinga av. Leon förstod att någon drastiskt måste göras. Efter noga övervägande bestämde de sig för att utvidga verksamheten. Allt för att mätta det ökade behovet av skräpmat i staden. Léon och Alma tog beslutet att inhysa en pizzeria på takterassen av deras anrika restaurang.  Restaurangen har fått ett uppsving tack vare detta modiga beslut och på försäljningssiffrorna kan man se att stadens invånare uppskattar restaurangens nya inriktning.

Kuiper

Eriks mode och stil