Tävling: Staden vi byggde

Startat av Skafte, 08 September 2014 kl. 14:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Tunguska

Citat från: andreaseldh skrivet 17 Oktober 2014 kl. 01:05
Ska det inte vara anonymt?

Nej, det var bara i AFOL vs. AFOL som det var hemlighetsmakeri om jag förstått saken rätt.
Mina LEGO-byggen på flickr.

Skafte

Citat från: andreaseldh skrivet 17 Oktober 2014 kl. 01:05
Ska det inte vara anonymt?

Nej, kolla förstaposten! Lägg upp bilderna i den här tråden - blir svårt att få anonymt!  :)

Sommartävlingen är anonym.

BeardedNerd

Välkommen till Fancy Suites! När stadens förfallna (men omtyckta) rådhus revs var det många som blev upprörda, särskilt när det visade sig att marken istället skulle användas till att bygga lyxlägenheter till stadens allra mest förmögna. Nu, sex år senare, har de flesta vant sig vid den skrytiga byggnaden som dominerar centrum.

Någon som inte har hunnit vänja sig vid snabba omvälvningar är Mr Goldsworth, tidigare ägare av Grand Emporium. Efter en konkurs (där den gamla lyxbutiken omvandlades till en modern arkadhall) förlorade Goldsworth både sin gyllene kostym och sitt boende. Ironiskt nog lever han nu på gatan, bara några meter utanför sin gamla lägenhet. Polisen brukar behandla honom med visst överseende, förutom när det vankas fina gäster.

Goldsworths gamla våning på bottenvåningen i huset hyser nu replokaler för det senaste stjärnskottet i musikvärlden, hårdrocksbandet Max Turbo. Max Turbo började som Where's My Pants men fick betydligt större framgångar när de bytte namn. Bandet består av den excentriske sångaren Max Venus, gitarristen Rick Lightning, basisten och backupsångerskan Nina Cerise och den bindgalne trummisen Shane McAllen, som tillsammans med sin studiotekniker (som ingen kommer ihåg namnet på) är fullt upptagna med att spela in nästa album. Tur att väggarna är välisolerade! Eftersom ingen är intresserad av annat än musik är resten av lägenheten ett myller av gammal musikutrustning, pizzakartonger och annat skräp.

På andra våningen bor Christina "Kicki" Lee, som lever gott efter att ha skilt sig dyrt. Kicki har ensam vårdnad om parets barn men är ALLDELES för upptagen av TV-gympa för att hålla på med sånt. Kicki är också förtjust i allt det senaste inom inredning och har ett toppmodernt kök där hon gärna lagar hälsosamma shakes eller gör i ordning fondue åt sina vänner Cardio Carrie och Sharon Shoehorn. Här finns också en hundvalp som får om möjligt ännu mindre omsorg än babyn.

De översta två våningarna är en etagelägenhet som ägs av rallystjärnan Jake Wheels. Genom sina vinster och investeringar är Jake numera rikast i stan och kunde lägga beslag på den allra mest attraktiva boytan, som inkluderar en uteterrass med bubbelpool. Där håller han praktiskt taget oavbrutet fester för sina vackra, rika vänner. Jake kan däremot inte riktigt njuta av livet, eftersom han förföljs av paparazzis som är fast beslutna att avslöja vem han delar sitt senaste förhållande med.

Fancy Suites ritade jag på en post-it-lapp en kväll på Arlanda. En huvudtanke var den inglasade hallen, med en hiss som går upp till de olika lägenheterna. Först skulle hissen vara inglasad även den, men de genomskinliga 2*5-panelerna visade sig vara ohyggligt dyra. Vinklarna tog förstås information från Green Grocer, men har lite andra proportioner. Bottenvåningen och hall/hisskonstruktionen är ett stycke medan de respektive våningarna går att lyfta av separat som vilket modulhus som helst. Ett grundkrav för huset var att det skulle rymmas på mina topphyllor, till skillnad från Town Hall. Det lyckades, med någon enstaka plates marginal.

Huset är i huvudsak byggt av delar från Town Hall och Family House, med en massa specialbeställda inredningsdetaljer och dekorerade tiles, och påfyllning av en massa bitar som gick åt under bygget. Jag blev inspirerad av flera av de senaste samlarfigurerna så jag var rätt mån om att få tag på dem så snart som möjligt, särskilt hårdrockaren som behövdes till Rick Lightning. Åttiotalstemat kom av flera orsaker. Dels hade jag tidigare planerat en åttiotalslägenhet i det som blev Trendy Arcade, och dels behövde jag något att göra med alla dessa grälla pastellfärger från diverse Friends-set. Dessutom kunde jag passa på att bygga vidare på min berättelse kring arkadhallen.

humlan

Fråga:

Om jag vill ha lite belysning inne i mitt bygge, kan jag använda vilka lampor som helst eller ska även den vara av märke Lego?
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

o0ger

Citat från: humlan skrivet 18 Oktober 2014 kl. 17:30
Fråga:

Om jag vill ha lite belysning inne i mitt bygge, kan jag använda vilka lampor som helst eller ska även den vara av märke Lego?

Det måste vara lego
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Mizar

Här har vi stadens hjärta där det är liv och rörelse dag som natt med avgångar flera gånger i timmen! Detta är Resecentrumet där tågen kommer och går på perronger i två nivåer. Annars kan man välja något utav de andra färdmedel som erbjuds så som buss och taxi. Det finns glass och korvförsäljning på gatuplan och en trevlig terass på plan två där man kan dricka sitt kaffe eller läsa tidningen. Här har man bra utsikt över stadens huvud gata. Detta är en träffpunkt både för gammal och ung! Det är nära till både shoppinggallerian och biograf. Ute på gatan är det nästan alltid fullt med folk.

Den gamla stationsbyggnaden har anor från tidigt 1900 tal men har till stor del renoverats genom åren. Taket har fått stora fönsterpartier för ett bättre insläpp utav solljuset. Från början så låg det en biljettkassa vid huvudingången. Numera så sköts all biljett försäljning via automaterna på perrongerna. Metron stannar till för att plocka upp nya resenärer samtidigt som det andra tåget glider iväg i kvällssolen, fyllt med glada människor.

Övervakningen står säkerhetschefen Sten för. Han och hans manskap både patrullerar perrongerna samt via övervakningskameror ser till att inget händer resenärerna. Biljett kontrollanterna ser till att alla kommer av och på tågen, så dessa kan hålla tidtabellen.

Ute på gatan har precis taxin stannat och fotomodellen Bella kliver av för att ta tåget till flygplatsen. På bänken sitter en äldre man och läser kvällstidningen i väntan på frun som inte kan slita sig från klädesbutikerna. Familjen Blomberg har nyligen lyckats natta lillan i vagnen och blivit klara med dagens tur i centrum. Nu är det hög tid att ta metron hem efter en hektisk dag. Pizza budet Rolf är på väg med pizzor till brandstationen där det sitter några hungriga brandmän och väntar. Det har varit en bra dag för glass och korv försäljningen. Bertil och Molly i kiosken har fullt upp då biografens första visning snart har insläpp och en korv innan filmen är ju inte fel. Samtidigt som det är flera som vill ha glass.

City Stationen är byggd som ett modulhus i tre sektioner och innehållande ca 5000 bitar.

boba johan

I somras var jag och min fru på utflykt till Köpehamn och bestämde oss för att titta närmare på en stadsdel där vi aldrig varit för ut nämligen Nörrebro. Vi hamnade ganska snabbt på Blågårdsgade som är känt för både det ena och det andra. Efter en vandring längs gatan hamnade vi på ett ok ställe för att käka lunch. Utsikten var "Props Coffee shop" och jag satt och studerade huset och insåg att det var ett väldigt vackert hus som försökte dölja sig där. Jag sa till min fru att det där huset skulle man bygga i Lego. Jag tog några bilder med mobilen och i somras påbörjades arbetet. Lustigt nog annonserades denna tävling ungefär när det var klart.
Jag kan klart rekommendera ett besök på Blågårdsgade och Nörrebro när ni är i Köpenhamn, en annan sida av Köpenhamn än Ströget.
Huset är en halva av det hus som Props ligger i. På utsidan ser ni Preben och Preben som tar en kopp och "en lille en"

o0ger

Välkommen till Imperial Hotel!

Det är ett sånt där gammalt hus som ofta bara blir stående och ingen bryr sig om. Tyvärr, för det är säkert över hundra år och väldigt fint. Men för några år sedan köpte hotellkedjan Imperial Hotel upp huset och renoverade det. Nu ser det nästan nytt ut och upplever på nytt sina glansdagar.

Anna och Britt jobbar i lobbyn idag. Britt tar just emot ännu en typisk affärsman som bor en natt och försvinner tidigt dagen efter. Anna var precis på väg att hämta en tom kopp på soffbordet men sen fick hon se den där gubben igen, han som samlar burkar varje dag utanför hotellet. Kan han inte bara gå sin väg? Anna försöker med några ilskna blickar men det funkar inte.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreas E

Utebliven leverans.

På trappan sitter förmannen och är ledsen. Han får inga leveranser. Nybygget står helt still.
Hans sista arbetare lämnar just sidohuset.

Svartkrut

Lillköpings Pizzeria
Det är sen fredagseftermiddag i Lillköping och det är mycket folk i farten i korsningen vid Storgatan och Centrumvägen där stadens populära pizzeria ligger. Det är faktiskt mer livat än det vanligtvis brukar vara en fredag i den lilla staden.
I den tjusiga nyrenoverade lägenheten ovanför pizzerian har fastighetsägarens son Kevin precis flyttat in och han firar med en rejäl grillfest med polarna.  Det verkar dock som att de har fått en objuden gäst som smyger sig på de väldoftande kycklinglåren som tillagas på grillen. Grabbarna har dock inte lagt märke till inkräktaren ännu. En av grabbarna verkar ha tittat för djupt i flaskan och lägger en annan sorts pizza på trottoaren.
Poliskonstapel Andersson möter sin värsta mardröm, Lillköpings rockstar och bråkmakare Rickie som tar en runda på stan med sin söta flickvän Julia, som råkar vara Anderssons dotter. Andersson är så fokuserad på odågan att han inte ser att hans dotter gömmer en vinflaska bakom ryggen på Rickie.
Vid pizzerians stora fönster står en fastighetsskötare och arbetar övertid, utkommenderad av ägaren till pizzerian då några busungar tidigare kastat ägg på fönstret.
Inne på pizzerian är det lugnet före stormen. Inom kort kommer kön att vara lång, men just nu är det bara två kunder inne på pizzerian. Man kan ju undra vad herrn på taket är ute efter.

Anders67

GRAND HOTEL
I bitköping så är stadens nya stjärnskott på besök. Anders "Poker" Persson, BitCrafts skapare har just cachat hem 18 miljader på sitt senaste spel som han har sålt till Bitsoft. Nu hemkommen för fest på stadens hotel med sin fru (de träffades på bittyhof förra sommaren). Grand Hotel som byggdes i början av 1900-talet har alltid varit centrum för stadens fester och högtider. Festvåningen som är ett av landest finaste med guld och kristallkronor, även kallad spegelsalen, ska nu vara skådeplatsen för en fest som staden aldrig sett maken till. Hotelets direktör är där och tar emot samt hans trogna hovmästare. På gatan har några förbipasserande stannat upp och tittar intresserat, stadens enda kvarvarande journalist och numera fotograf är på plats och hoppas på några bra bilder och scoop.

Ovetande om vilket besök som anlänt till hotellet så tar fastighetskötaren hand om hotellets gräsmatta, han är väldigt mån om att den ska vara nyklippt och välvårdad, inga löv eller annat får finnas på den. Han är stolt över att få ha skött om hotellet i över 40 år, han tycker den är speciell med sin olivgröna färg, den mörka graniten och de svarta stål och plåtdetaljerna. De franska balkongerna har han målat många gånger och vindens fönster behöver lagas minst en gång per år, konstigt, nästan som om det vore spöken på vinden som tar sönder dom.

spendabel

Vid slutet av Centralgatan ligger den gamla kullagerfabriken som nu förvandlats till en klubb för stadens lite mindre kända band. Ikväll spelar Gorillaface med sin lokala hit: Ät skit.

Fabriken ligger på fru Gyllenbergs väg hem till sin villa från blomsteraffären och hon har frågat grannen Gustav att eskortera henne förbi den gamla fabriken ikväll. Hon inser inte att trots publikens beteende och utseende inte skulle göra henne någonting illa. Fast det är klart, en flaska genom fönstret skulle ju kunna landa på henne.
Min BrickOwl butik.

AndersI

I det här gamla huset låg en gång (och ganska länge!) "Olsens Skor". När den siste Olsen dog, och ingen ville fortsätta skoaffären såldes huset till en fastighetsmäklare, som genast satte igång en ganska rejäl ombyggnad av bottenvåningen. Jag vet inte om jag uppskattar moderniseringen där, det kunde nog ha gjorts på ett pietetsfullare sätt.

Det ryktas att en glasögonförsäljare har nappat på lokalen i bottenvåningen - vad det ska bli av den gamla bostaden ovanpå är ännu höljt i dunkel.

Förebilden ligger i Helsingör och ser ut så här: http://4.bp.blogspot.com/-xE5eCZiIIeA/UKfRfk3bXmI/AAAAAAAAOSw/4ytjNjS42Wg/s1600/DSCF9310.JPG
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Memmla

Dum fråga kanske, men hur får jag med bilder i mitt inlägg? Försökt bifoga filer men i förhandsgranskningen ser jag inte att de kommer med.

Skafte

Citat från: Memmla skrivet 26 Oktober 2014 kl. 19:09
Dum fråga kanske, men hur får jag med bilder i mitt inlägg? Försökt bifoga filer men i förhandsgranskningen ser jag inte att de kommer med.

De syns inte i förhandsgranskningen! Klicka posta, och sedan kan du ändra ditt inlägg och liksom länka till ditt eget inlägg om du vill ha in bilderna i texten.