Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mountain Monorail AWD

Startat av üfchen, 19 Augusti 2014 kl. 07:13

Föregående ämne - Nästa ämne

üfchen

Hej, Jag har en monorail konstruerade och byggda med fyrhjulsdrift!

Videolänk:

http://youtu.be/mkcJmJrJNLE

üfchen

Edit: Fixade youtubelänken /Nextuz

MartinAberg

Häftigt.
Lutningen kom som en överraskning!

Peter S

Det var intressant. Kanske kan man använda denna idé till andra projekt också...

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

swestar

Snyggt!
Citat från: Peter S skrivet 19 Augusti 2014 kl. 09:52
Det var intressant. Kanske kan man använda denna idé till andra projekt också...
Hmm... NCS... :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Peter S

Citat från: swestar skrivet 19 Augusti 2014 kl. 11:57
Snyggt!
Citat från: Peter S skrivet 19 Augusti 2014 kl. 09:52
Hmm... NCS... :)
Eller kanske en riktig berg- och dalbana?  :D

AndersI

Citat från: Peter S skrivet 19 Augusti 2014 kl. 13:04

Svårt att frikoppla i nerförsbackar (om man inte kan komma på något smart sätt med kugghjul och spärrhakar)...

Peter S

Citat från: AndersI skrivet 19 Augusti 2014 kl. 13:18
Citat från: Peter S skrivet 19 Augusti 2014 kl. 13:04

Svårt att frikoppla i nerförsbackar (om man inte kan komma på något smart sätt med kugghjul och spärrhakar)...
Eller att drivstången helt enkelt tar slut? Det måste ju ändå till fler hjul för att stabilisera, så de kan ju vara frikopplade...

Pekblom

Minst ett par +förr bygget men sen massor av + för filmen..

AndersI

Citat från: Peter S skrivet 19 Augusti 2014 kl. 23:32
Eller att drivstången helt enkelt tar slut?

?? Förstår inte alls vad du menar. Om 'drivstången' tar slut ramlar väl tåget av den obefintliga rälsen, eller?

Som jag uppfattade tyskan var inga kuggar inblandade i det slutliga drivsteget, utan det är bara däck mot släta Lego-bitar. Bild fångad ur filmen nedan.

För övrigt vet jag inte vad mina släta bitar skulle tycka om den här konstruktionen - det borde väl helst vara ett rullande hjul på ovansidan, och inte som nu Lego skavandes mot Lego?

torso

Citat från: AndersI skrivet 20 Augusti 2014 kl. 08:16
För övrigt vet jag inte vad mina släta bitar skulle tycka om den här konstruktionen - det borde väl helst vara ett rullande hjul på ovansidan, och inte som nu Lego skavandes mot Lego?

Lego skavandes mot lego är väl hur det alltid fungerat? Särskilt i gammalt tekniklego var tiles på teknikklossar mycket vanligt (styrning av fordon i synnerhet). I modernare tekniklego är det lite ovanligare, eftersom de släta balkarna kan glida direkt mot varandra.

Vill du ha ett icke-tekniklego-exempel är väl ganska passande? Den låga stationen glider på tiles.

AndersI

Men det är väl lite skillnad att ha hela tåget hasande på tiles runt hela banan?

MartinAberg

Jag tyckte jag såg ett bärhjul, men uppenbarligen såg jag fel...

torso

Med hjul hamnar nötandet mellan en axel och technichål istället. Tills vi får kullager är det bara att leva med slitaget. Men jag håller med om att jag skulle föredra bärhjul.

AndersI

Citat från: torso skrivet 20 Augusti 2014 kl. 11:01
Med hjul hamnar nötandet mellan en axel och technichål istället.

Det är ju en accepterad rörlig bitkontakt, dessutom är axlarna av annat material än bitarna, så nötningen blir väl framför allt på axeln?

Ganska annorlunda än att hasa runt ett tåg på tiles - jag vet hur dessa tiles kommer att se ut om ett ganska litet tag, jag har haft liknande konstruktion i GBC:er (tiles:en blir snabbt färdiga för skräplådan eftersom de blir väldigt repade).