Den kran jag jobbat på ett tag, Nya bilder!

Startat av Hassel, 21 April 2010 kl. 11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Hassel

Nu efter mycket jobb och allting har jag äntligen lagt upp nya bilder på den.  :)

I den minsta varianten med tillhörande lyftobjekt (väger ca 1 kg) och min katt.  :)

I den för tillfället största varianten med superlift och en boom med 6 stora sektioner. Den ska ställas ut i Malmö till helgen.

Se fler saker på  http://www.brickshelf.com/gallery/Hazelrah

Shompis

Wow!!  :o

Bland det häftigaste jag har sett! Extremt stor!
Hur lång tid tog det att bygga dessa? Hur många bitar är det på ett ungefär?

Mycket imponerad!

mechamike

Ja den var ju brutalt stor  :o .. vilken lyfthöjd har den?
?

Anders Nolberger

Imponerande! Kan den stora versionen lyfta något utan att gå sönder?

Nextuz

OJ OJ... helt galet =)

Viiilken bjässe...

Hassel

Hehe, tack! Jag gillar att bygga stora saker och har uppenbarligen tålamod för det så.  :)

Antalet bitar har jag tyvärr ingen aning om. Men det är måånga, och också en anledning till att jag troligtvis inte kommer bygga nåt lika stort igen.  ;)

Den är byggd i moduler, för att kunna förvaras och transporteras lätt. Och förutom enstaka saker av metall: rulllagret, en gängad stålstång i centerpunkten samt kroken är allt av lego. Alla gråa hjul har dock fått borrats ur så de kan rotera fritt.

I denna uppsättning drivs den av 10 XL-motorer på 12V via en transformator. En motor i superlift-bommen, tre i maskinrummet och 6 i chassit (2 i varje larvband samt 2 för att rotera överbyggnaden).

Motvikterna på överbyggnaden består av luftgevärskulor och de på den externa plattformen baktill är stålplattor.

Hur mycket den stora versionen klarar att lyfta återstår att se. Såfall måste den först kunna resas till sin fulla höjd först, och det har jag inte haft möjlighet till än. Det ska testas i helgen på mässan i Malmö.

AndersI

Stort! Kommer du till Norrköping 1:a maj och visar upp den?

Den där vikten du lyfter ser bekant ut på något sätt, jag undrar var jag har sett en sådan förut? SRM kanske?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Pekblom

Motvikten?
Hur har du löst det? Är det bly inneslutet i LEGO eller hur har du gjort?

MER  bilder.. den är supper fräck :-)

micke

Den är så läcker, vilket arbete du måste lagt ned!
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

devva

Kan inte bli annat än extremt imponerad.. Fantastiskt bygge.

Hassel

Nu har jag lagt upp lite bilder på motvikterna också:

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=428940

Jag har skaffat http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=630003 och fyllt 2 såna burkar i varje lego-"box", med plastfolie inuti. De väger cirka 640 gram st och vid behov kan man sätta 5 st på varje sida. Ca 6,4 kg totalt. Och metallplattorna på plattformen baktill väger ännu mer än så. Förutom det finns också centralt placerade vikter på varje sida om chassit.

I stort sätt har jag byggt det den så den ska efterlikna en riktigt kran så mycket som möjligt.  :)

CitatStort! Kommer du till Norrköping 1:a maj och visar upp den?

Den där vikten du lyfter ser bekant ut på något sätt, jag undrar var jag har sett en sådan förut? SRM kanske?

Hehe, jag hade gärna gjort det om jag haft möjlighet till det. Men just nu är det bara planerat att visa upp den i Malmö i helgen. Men vi får se i framtiden. ;)

Och det den lyfter på bilden är en rotor till en pump från Alfa Laval.

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

robban

Ska bli nice å se den live.. Helt otrolig!
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk