SBrick - blåtandskontroll för Lego Power Functions

Startat av Anders67, 18 Juli 2014 kl. 16:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Eigenbrötler

En liten fråga bara:

Skulle ni använda Megabloks eller Kreo i era byggen? Eller brickarms? brickforge?

Jag tänker att Sbrick, denna inofficiella "kloss" hjälper byggare att uppnå något som byggaren tidigare inte kunnat göra.

Om man då tycker att det är "ok" att använda den för att uppnå sitt "mål"

Då bör man väl titta igenom andra företags utbud för att använda i sina byggen?

kanske rent av printa ut helt unika bitar för just det man själv behöver dem till?

Jag tror jag har blivit mer purist än vad jag tidigare var.

men jag gillar sbrick, men jag tycker ändå att det är "fusk", på samma vis som att skriva ut egna bitar för att komma dit man vill med sitt byggande, det skulle jag aldrig göra.

Om lego bara hade gjort sbrick... för det är ju en bra grej... men inte lego...  :-\
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Manne

Citat från: Eigenbrötler skrivet 26 December 2014 kl. 12:57
En liten fråga bara:

Skulle ni använda Megabloks eller Kreo i era byggen? Eller brickarms? brickforge?

Jag tänker att Sbrick, denna inofficiella "kloss" hjälper byggare att uppnå något som byggaren tidigare inte kunnat göra.

Om man då tycker att det är "ok" att använda den för att uppnå sitt "mål"

Då bör man väl titta igenom andra företags utbud för att använda i sina byggen?

kanske rent av printa ut helt unika bitar för just det man själv behöver dem till?

Jag tror jag har blivit mer purist än vad jag tidigare var.

men jag gillar sbrick, men jag tycker ändå att det är "fusk", på samma vis som att skriva ut egna bitar för att komma dit man vill med sitt byggande, det skulle jag aldrig göra.

Om lego bara hade gjort sbrick... för det är ju en bra grej... men inte lego...  :-\

Tycker det är en genial grej att implementera ett styrdon där man sen använder sina Media grunkor.. lego borde bara köpt hela conceptet rakt av o forskat vidare på fler funktioner.. Men det är min åsikt..

Vart o varannat hem har surfplattor av olika slag så det borde inte vara ett problem för Lego att utnyttja detta på något sätt..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Skafte

Det finns ju grader i helvetet för purister... Den stora skillnaden är väl att sbrick, Brickarms etc är tillverkade med det uttalade syftet att komplettera Legos produkter - de tillverkar pryttlar som Lego inte gör. Kreo, Megablocks och de andra tillverkas för att konkurrera med Lego. Därmed är de förra mer OK på puristskalan än de andra.

Anders67

Jag tror att för Lego så räcker den billigare varianten med infrarött tillräckligt för att ge BARN i hemma miljön tillräcklig räckvidd och enkelhet.
SBrick ger oss AFOLs säkrare kommunikation, störningfritt ifrån ljusrörsljus och fler kanaler, något som jag tror just nu inte behövs för BARN, men "internet of things" och WiFi kontrollerat är nog framtiden för hemmamiljö och för oss också. Tills dess så får väl Sbrick ge oss lite roligt att leka med!

Peter

Citat från: Eigenbrötler skrivet 26 December 2014 kl. 12:57
En liten fråga bara:

Megabloks...  Menar du tändkuberna för braskaminen?  ::)

andli

Nu är det ju inte IR(infrarött) som ger de problem som Anders67 raddar upp, utan LEGO val av implementation av IR.
RF ger iof ett skydd från ljusrörsljus, men i dagens samhälle är ISM banden allt annat än störningsfria..

RF är också extremt mycket mer strömslukande än vettiga IR implementationer.

Och vill lego sälja sitt system world wide utan att bränna otaliga miljoner på radiocertifieringar i oändligt antal länder gör de klokt i att hålla sig till IR.

(Ja, jag jobbar på ett företag som använder IR kommunikation för professionella användare, skulle man välja den plattformen till ett legostyrsystem skulle man klara att hantera 4 miljarder enheter och 100 000 förändringar per timme. Räcker det? Skulle även funka när mottagarna är i tågtunnlar(behöver alltså inte vara line of sight). Och infrastrukturen kan skalas från en USB sticka, upp till gigantiska hangarer)

Försöker få till support för legos IR protokoll på vår infrastruktur, fast legos låga modulationsfrekvens ställer till det lite..
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Nextuz

Citat från: andli skrivet 26 December 2014 kl. 21:10
Nu är det ju inte IR(infrarött) som ger de problem som Anders67 raddar upp, utan LEGO val av implementation av IR.
RF ger iof ett skydd från ljusrörsljus, men i dagens samhälle är ISM banden allt annat än störningsfria..

RF är också extremt mycket mer strömslukande än vettiga IR implementationer.

Och vill lego sälja sitt system world wide utan att bränna otaliga miljoner på radiocertifieringar i oändligt antal länder gör de klokt i att hålla sig till IR.

(Ja, jag jobbar på ett företag som använder IR kommunikation för professionella användare, skulle man välja den plattformen till ett legostyrsystem skulle man klara att hantera 4 miljarder enheter och 100 000 förändringar per timme. Räcker det? Skulle även funka när mottagarna är i tågtunnlar(behöver alltså inte vara line of sight). Och infrastrukturen kan skalas från en USB sticka, upp till gigantiska hangarer)

Försöker få till support för legos IR protokoll på vår infrastruktur, fast legos låga modulationsfrekvens ställer till det lite..

DET DÄR låter mycket intressant :D

Manne

Dagens post..

Ska bli intressant o bara se vad denna kan göra när Appen kommit ett steg till..

Mannesalt, on Flickr

Ozp

Även jag fick mina idag, men jag har inga kablar så jag kan inte testa dem. Ir-mottagaren har ju kabel inbyggd.

Manne

Citat från: Ozp skrivet 29 December 2014 kl. 22:35
Även jag fick mina idag, men jag har inga kablar så jag kan inte testa dem. Ir-mottagaren har ju kabel inbyggd.

Om jag tänker rätt.. Är det kablen mellan batterilåda och Sbrick som behövs.. Hur många trådar är det i den sladden/eller vad krävs för test ? Har inte tänkt på detta ang sladden..

Mannesalt, on Flickr

Manne

Vad drygt... Precis fått hem en sladd för mottagare till motor.. Batteri - sbrick är det värre med..

Mannesalt, on Flickr

Manne

Någon som seriös testat Sbrick - växlar.. Jag har trixat en del nu o det vill inte riktigt.. Har gjort två växlar enligt dokumentet som peter lagt upp.. Men mina växlar vill inte riktigt , ena hållet är det felfritt medans andra hållet så vill det inte riktigt..

Mannesalt, on Flickr

littlespleen

Wow nu blev jag sugen.
Också kikat på denna innan och satt med fingret på beställa knappen, men vågade inte riktigt.
Var för sent ute på kickstarter :(

Ni som fått denna..

Hur känns den i plasten?
gjuten eller 3Dprintad?

Manne

Skulle säga gjuten.. Känns helt ok.. Trevligt o kunna blanda in paddan i hobbyn som kontrollcenter..

Mannesalt, on Flickr