[MOC] Jag har byggt ett tåg.

Startat av Teabox, 18 Maj 2014 kl. 16:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Jag har gett mig på att bygga ett tåg. Började redan efter årsskiftet men som vanligt tog det tid att få ihop bitar, bygga och hitta tillfället att fota det.

The Royal Train by Teabox (henrik_zwomp), on Flickr

I och med att jag hade noll erfarenhet att bygga tåg så kände det säkrast att börja titta på LEGOs officiella set och bygga något utifrån det. Loket bygger på loket ifrån , som jag modifierade och modifierade till jag fick något jag var nöjd med. Om det passerade gränsen från MOD över till MOC vet jag inte.

Vagnarna ville jag bestämt göra i mörkblått, vilket innebar en utmaning. Inga färdiga fönster bitar att använda sig av. Jag var tvungen att hitta på något eget.

Anledningen till att vagnarna tvunget skulle vara mörkblå är samma anledning till varför de är 8-wide. De var tvungna att se kungliga ut. Det är nämligen Kungen med familj som är ute och åker :)

I första vagnen sitter kungen för sig själv i lugn och ro och blir serverad av en betjänt.

I den andra vagnen sitter drottningen, med barn och barnbarn samt en barnflicka

En ombyggd "caboose" tjänar som mobil vaktstuga för tåget. Bygger på vagnen som kommer med .

AndersI

Snyggt! Men loket ser ut som om det är i annan skala än resten - känns för litet...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Lews

Riktigt snyggt! Gillar speciellt inredningen i vagnarna.

Sockerbit

Riktigt fint, gillar också inredningen.

Anders67

Snyggt, och mörkblått med gulddekor var ju klockrent, kungligt! Loket ser litet ut jämfört med vagnarna, men det kan ju vara synvilla!

Teabox

Tack för komplimangerna.

Citat från: AndersI skrivet 18 Maj 2014 kl. 17:12
Men loket ser ut som om det är i annan skala än resten - känns för litet...
Citat från: Anders67 skrivet 18 Maj 2014 kl. 18:07
Loket ser litet ut jämfört med vagnarna, men det kan ju vara synvilla!

Tanken är att vagnarna ska se stora ut. Kungen kan ju inte ha normalstora vagnar (6-wide) som vanligt folk (+ att det blir lättare att få in inredningen om de är 8-wide) ;D

Nästa gång jag bygger ett tåg ska jag göra ett lok större. Och ha mer vagnar och inkludera motor :P

swestar

Färgskalan överlag är riktigt snygg, bra klossat  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

jalex

Riktigt snyggt! Gillar verkligen sista vagnen.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Eva

Snyggt bygge

Pekblom

Jag fick en liten tår i ögat när jag tänkte tillbaka på när jag servade S3L 2904 (kungens vagn) i slutet på 70-talet. Efteråt fick jag reda på att den oftast gick tom fram och tillbaka till Åre för att säkerheten var för låg enligt personskyddet.. men någon åkte i den det syntes.. ;-)

o0ger

Jättefint tåg. Guld och mörkblått passar verkligen bra ihop och ger ett kungligt intryck.

Jag gillar många av detaljerna. Kungens bord tex, och ljus-lampetten (eller vad det heter).
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Sollan

Snyggt! Bordet och fotöljen är favoriterna.

J. Israelsson

LEGO Ideas: My Neighbour Totoro

Record

Du är sanerligen en god tågbyggare med detta har du bevisat det, jag önskar att jag hade varit hjärnan bakom dessa vagnar, super snygga, gillar färg kombon och inredningarna är i toppklass, det är bara att du tuffar på.
En liten grej att tänka på om man vill få bra skala är 8 wide lok och 7 wide vagnar, men det är väl ingen nyhet för dig.
Friskt satsat, hälften vunnet..

robban

Riktigt läckert, snygga färger och elegant inredning och perfekta figs. Världsklass!
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk