Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 25 Maj 2014 kl. 21:38
Kan man inte säga "portal" eller "transportportal" om "jumpgate"? Eller "DTM" - "direkt-transfer-metod".

Transportal?

EpsilonEta

Citat från: AndersI skrivet 26 Maj 2014 kl. 00:07
Jag tänkte mig en "portal" som en slags sluss - du behöver köa upp, vänta på tidtabellen, "tjoff" - där gick några skepp igenom (fler om de är små). Tanken bakom det är att det ändå går åt en massa energi för själva transporten portal-portal, och de alltså inte kan vara kontinuerligt påslagna (gärna X timmars uppladdningstid mellan transfertillfällena). Det innebär också att det är omöjligt att komma ut ur en portal oannonserad - har mottagaränden inte slagit på energin, så händer helt enkelt ingenting.

Dvs. ska du kriga med portalhopp måste du släpa dit en egen portal, eller erövra portalen i fiendeland med hjälp av långsamma skepp.
Det där är en version. Om man startar upp den varje gång borde be inte behöva fraktas.  De kan fortfarande göras som "en till en",  "en till många" eller "en till alla". Själv föredrar jag "en till många", samma port går till alla destinationer inom ett område. Man måste alltså inte bara stå i kö utan även ta rätt avgång. (Antagligen lika många köer som destinationer.)
Porten måste ha ett område som teleporteras, det lättaste vore en "boj" (skulle kunna se ut lite hur som helst beroende på vilken koloni som byggt den. Lättare för oss och ingen behöver bygga en 100 m stor ring). Den teleporterar ett sfäriskt område runt sig (antagligen utmarkerat för att ingen ska kapas). Alternativt en stror ring som teleporterar allt innanför sig.

Om man inte kan resa snabbare än ljuset blir det svårt att anfalla någon som inte vill öppna sin port. Ett sätt att komma runt det vore att en "boj" och dess område byter plats med motsvarande boj och område på andra sidan. De som ockuperar en gate skulle inte själva kunna åka därifrån utan att få med sig eventuella andra tillbaka till sig.
Alternativt kan man inte slå av sin gate. Om någon laddar upp och siktar på dig kan du bara se att någon kommer men inte stoppa det.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Lews

Varför inte bra göra så att riktigt stora skepp (besättning 200+) har kapacitet för en egen warp/hyper/whatever-drive?
Invasionsstyrkor kan då ta sig till kolonier på ett par veckor medan mindre skepp fortfarande måste använda sig av portalerna för att ta sig längre sträckor.

EpsilonEta

Citat från: Lews skrivet 26 Maj 2014 kl. 01:23
Varför inte bra göra så att riktigt stora skepp (besättning 200+) har kapacitet för en egen warp/hyper/whatever-drive?
Invasionsstyrkor kan då ta sig till kolonier på ett par veckor medan mindre skepp fortfarande måste använda sig av portalerna för att ta sig längre sträckor.
Det var ju just därför jag "klagade" på jumpgate-konceptet från början men alla tyckte det var en så bra ide.

Man kan tänka sig att riktigt stora skepp har en inbyggd "boj" / "Jump Core" som efter upplandning kan teleportera hela skeppet (och lite saker runt omkring) var som helst inom sin räckvidd. Men all form av fri snabb rörelse motarbetar original iden att det tog tid att återta kontakten med de yttre kolonierna.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Lews

Citat från: EpsilonEta skrivet 26 Maj 2014 kl. 01:45
Det var ju just därför jag "klagade" på jumpgate-konceptet från början men alla tyckte det var en så bra ide.

Man kan tänka sig att riktigt stora skepp har en inbyggd "boj" / "Jump Core" som efter upplandning kan teleportera hela skeppet (och lite saker runt omkring) var som helst inom sin räckvidd. Men all form av fri snabb rörelse motarbetar original iden att det tog tid att återta kontakten med de yttre kolonierna.

De stora skeppen med egen jumpcore kan ju ha blivit förstörda eller övergivna och bortglömda under det stora kriget.
Att det sedan tog väldigt lång tid att återuppta kontakten kan bero på att det saknades resurser (material, arbetare, ekonomi) att bygga stora skepp igen. Eller så prioriterade man att återställa det viktigaste först, "lokal" infrastruktur, ekonomi, etc. Sådant tar ju redan lång tid att återställa i ett land här på jorden, tänk då hur lång tid det kan ta för en planet eller ett solsystem.

Cakeman

Roligt projekt, jag är med såklart :)

I novellerna om Honor Harrington finns iofs ftl-drives men även gates, som där är naturfenomen som kopplar vissa punkter samman, minskar transporttider och på så sätt är ekonomiskt värdefulla men hindrar inte övrig transport. Jag gillar gate-tanken som förts fram att de måste konstrueras tillsammans och sedan fraktas under lång tid till slutdestinationen. Vad jag skulle nämna om funktionen skulle kunna vara att en portal inte behöver slås på eller av, den är alltid öppen, men att den blir inaktiv efter en transport beroende på massan hos det överförda föremålet. Ett litet skepp ger en "downtime" på kanske bara sekunder, medan ett väldigt stort kan innebära att inga andra föremål kan överföras på timmar, dagar eller längre. Ska man vara aggressiv mot andra världar kan man använda portalen men får bestämma sig för om man ska börja skicka småfighters som varnar försvararna eller skicka ett stort skepp (med fighters i hangaren iofs) som sedan måste hålla ut ensamt tills nästa förstärkning kan skickas dit. Och de som väntar på att åka har ingen aning om hur det går på andra sidan om de inte får information via meddelandesystem eller annan gate. Att det inte finns jump cores eller liknande (ännu?) i skepp gör ju att försvarskonstruktioner som stationer vid en gate (förlåt, portal) fungerar bättre.

lingonfil

När vi ändå är inne på ämnet, hur blir det att resa genom en "gate"?
De skulle kunna vara som i spelet portal att så fort du tittar in i ena änden sticker du ut i den andra (Direct Gates). Du kan då försöka "speeda" igenom en blokad om du lyckas träffa rätt (ju fortare du kör ju svårare att träffa, lite lättare med små skepp)
Man kan också göra som en teleport. Du måste parkera, slå på och sedan är du någon annan stans. Det blir då svårare att smitta förbi och att skicka stora flottor (om inte "parkeringsplatsen" är mycket stor)

Jag tycker det vore bra för storyn om det tar lite tid att färdas genom en portal. Man kan likna det vid att man färdas i någon slags tunnel. På så sätt så kan det hända saker medan man färdas (typ upptäcka att man har en fripassagerare, eller för någon att förstöra/stänga av mottagarportalen i andra änden).

Porten måste ha ett område som teleporteras, det lättaste vore en "boj" (skulle kunna se ut lite hur som helst beroende på vilken koloni som byggt den. Lättare för oss och ingen behöver bygga en 100 m stor ring). Den teleporterar ett sfäriskt område runt sig (antagligen utmarkerat för att ingen ska kapas). Alternativt en stror ring som teleporterar allt innanför sig.

Kan vi inte göra designen av portalen till en första tävling/utmaning. Vinnande bidrag blir till en fastställd riktlinje för portaler i hela [saknar-ännu-namn]-universa. Riktlinjen gäller alltså enbart att fastställa den konceptuella designen, bitar och byggtekniker är fortfarande öppet för variationer hos varje enskild byggare.

Gideon

Jag gillar konceptet att FTL är att ett skepp likt i Battlestar Galactica (eller spelet FTL om någon testat det ;) ) kan förflytta sig mer eller mindre omedelbart, men att sträckan man kan "hoppa" är begränsad och att det krävs mer energi ju längre man ska "hoppa". Detta görs väl antagligen genom att man på något sätt viker rymden i en bubbla runt skeppet och skapar ett "hål" till destinationen. Ju kraftigare denna "FTL-generator" är desto större bubbla kan man ta med (dvs större skepp eller skepp intill det FTL-utrustade skeppet). Eftersom de nödvändiga "jump cores" (som bara vissa skepp är utrustade med) ändå är relativt begränsade pga sånt som energiåtgången/slitage/annan begränsande faktor så skulle detta ändå göra att sådan FTL-drift ändå gör det ganska tungt att förflytta sig långa sträckor.

Detta motsäger inte att det finns portaler som kan göra mycket kraftfullare sådana hopp (på ett sätt som kanske är enklare att realisera så att det uppfanns mycket tidigare, det kanske är lättare att skapa en bubbla innesluten av en FTL-generator snarare än att skapa en bubbla centrerad på en "jump core"?). På så sätt så behöver man vid en portal vänta på sin tur att åka in i området som förflyttas, så att man kan tänka sig att ett stort eller många små skepp kan fraktas på en gång (jämförelsen med slussarna i t ex Panamakanalen ligger nära till hands...de största handelsskeppen lär väl vara "Portalmax"-designade ;) ). Portalerna skulle antingen kunna vara tvungna att förflytta skepp till en annan portal, eller helt enkelt vara kapabla till mycket längre förflyttningar oavsett om det finns en portal i mottagande ände. Oavsett hur mottagande ände ser ut så ger detta såklart intressanta möjligheter för sådant som att smugglare och pirater smiter in i området just innan man skickar iväg skeppen ;)

Jag gillar för övrigt konceptet med "nära ljushastigheten-drift" så att man kan förflytta sig genom hela solsystem på storleksordningen timmar och att man på några år kan ta sig mellan stjärnorna. Jag utgår i så fall från att sådan drift uppfanns först och användes vid koloniseringen av de närliggande solsystemen.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Hur går det till när man skapar en karaktär? Gör gör man i GoH? Kanske kan Gideon hjälpa till lite?

Jag antar att man ska välja vilken av de två falangerna man sympatiserar med. De två falangerna är Samfundet och De fria kolonierna? ok?

Vad ska man mer välja? Ska man ha ett vapen? Ska man ha några speciella färger? Har de olika falangerna speciella färger?

Ska alla karaktärer vara ledare för en viss värld, eller kan man vara vem som helst? Tex så verkar AndersI vara ledaren för Hyperion IV men jag vill inte att min karaktär ska vara ledare för en hel värld. Kan vi dra upp riktlinjerna här lite? (kanske ska vänta på wikin? samtidigt vill jag inte att det ska stanna av nu när vi har börjat rulla)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 26 Maj 2014 kl. 11:02
Hur går det till när man skapar en karaktär? Gör gör man i GoH? Kanske kan Gideon hjälpa till lite?

Jag antar att man ska välja vilken av de två falangerna man sympatiserar med. De två falangerna är Samfundet och De fria kolonierna? ok?

Vad ska man mer välja? Ska man ha ett vapen? Ska man ha några speciella färger? Har de olika falangerna speciella färger?

Ska alla karaktärer vara ledare för en viss värld, eller kan man vara vem som helst? Tex så verkar AndersI vara ledaren för Hyperion IV men jag vill inte att min karaktär ska vara ledare för en hel värld. Kan vi dra upp riktlinjerna här lite? (kanske ska vänta på wikin? samtidigt vill jag inte att det ska stanna av nu när vi har börjat rulla)
Jag tycker att man skapar en huvudtråd för respektive falang (alternativt en speciell "signup-tråd" för respektive falang) där varje deltagare lägger in en bild på sin sigfig och skriver lite om denna. Har man en mer omfattande bakgrundshistoria (starkt uppmuntrat!) med mycket text och/eller fler bilder så skapar man en egen tråd för sin introduktion och länkar till denna från falangens huvudtråd/signup-tråd med en bild på sin sigfig och en kort sammanfattning av karaktären.

Jag tycker att det enda krav man ska ställa på en deltagares sigfig är att det ska vara en minifig och att denna ska ha ett namn och någon form av beskrivning och kontext. Om man sedan väljer att denna ska ha vapen, ett eget skepp/flotta/solsystem etc är upp till deltagaren. Jag tycker att man bör kunna spela en ljusskygg smugglare (självklart bör man ändå få hitta på ett solsystem som smugglaren verkar inom) likaväl som diktator över ett solsystem. Det är såklart dock lämpligt för "spelbarheten" att karaktären passar in i det övergripande, så att man t ex inte skapar en "galaktisk kejsare som styr över halva Vintergatan" eller något annat utsvävande.
Man får såklart också skapa sidokaraktärer. Om man har en omfattande uppsättning av sådana kan det vara en idé att ha någon form av sammanfattning av dessa i sin sigfig-introduktion (uppdatera gärna med dessa allt eftersom) så att någon som inte känner igen ett namn kan hitta tillbaka och kolla upp vad det var för sidokaraktär. Det bör också vara möjligt att byta sigfig till någon av sina sidokaraktärer eller introducera en ny om man tröttnar på sin sigfig eller inser att man tänkt fel från början. Det kan dock vara en idé att ha vissa restriktioner kring detta och kring om man får byta falang.

Det kan vara en bra idé att Samfundet respektive De fria kolonierna ska ha vissa färger, men jag tycker att man ska vara väldigt tillåtande med vad som får ingå i byggen så att det inte är vad respektive byggare har i sin samling som ska styra var man kan vara med.

Med lite inspiration från både GoH och LoR skulle en grundstruktur för underforumet för [Swebricks-rymdepos] kunna vara något likt detta:

• Infotråd (klistrad och låst)
    Grundläggande information och instruktioner, uppdaterad med aktuella uppdrag, resultat från tidigare uppdrag etc.
  • Anmälningstråd för sigfigs (klistrad)
    Ett inlägg per deltagare med en bild och lite text (eventuell diskussion/glada tillrop förs i respektive falangs huvudtråd eller specifika trådar för varje sigfig)
    Eventuellt en anmälningstråd per falang om det blir många deltagare, annars räcker det nog att skriva falangstillhörighet i sitt inlägg.
  • Huvudtråd för Samfundet (klistrad)
    Generell diskussion (och allmänt struntprat) kring sådant som inte är nog att starta en egen tråd för kan föras här. Länka gärna in byggen här också så att de är lätta att hitta (dock max en bild och en mindre sådan så att tråden blir lättläst).
    Första inlägget är en beskrivning av falangen, uppdaterat med aktuella lokala uppdrag för falangens medlemmar, lista på medlemmar etc.
  • Huvudtråd för De fria kolonierna (klistrad)
    Generell diskussion (och allmänt struntprat) kring sådant som inte är nog att starta en egen tråd för kan föras här. Länka gärna in byggen här också så att de är lätta att hitta (dock max en bild och en mindre sådan så att tråden blir lättläst).
    Första inlägget är en beskrivning av falangen, uppdaterat med aktuella lokala uppdrag för falangens medlemmar, lista på medlemmar etc.
  • Tråd för det aktuella "huvuduppdraget (klistrad tills nästa uppdrag presenteras då en ny sådan tråd skapas och den gamla får "falla ner")
    Diskussion kring uppdraget och anmälan av bidrag till uppdraget.
  • Registreringstråd för byggen (klistrad)
    Ett inlägg per byggare (med länkar till respektive bygge) som man själv uppdaterar när nya byggen gjorts. På så sätt skapas ett MOC-index utan att någon administratör behöver lägga tid på det.
  • Plats för trådar för sådant som: (icke klistrade)
    En tråd per bygge/historia (obegränsat med bilder på bygget, plats för diskussion/glada tillrop/förbättringsförslag kring bygget etc)
    Sigfig-introduktioner av mer omfattande slag
    Diskussionstrådar för specifika saker
    Trådar för inofficiella sammanslutningar såsom handelskarteller eller annat som uppkommer
    mm...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Myko

Jag tycker att Samfundet ska ha fasta färger och design, men att de fria kolonierna ska vara helt fritt att varje koloni eller individ kan vara helt unik. På så sätt kan man välja falang beroende på vilken typ av byggare man är. Samfundet bör vara indelat i underkategorier: militär, utforskning, forskning, handel, medicin. Varje underkategori får ett eget färgschema (och symbol?). Det finns förstås också civila skepp på samfundets planeter som kan se ut hur som helst.

För sigfigs tycker jag att för Samfundet så är den högsta positionen man kan välha befälhavare på ett skepp eller en rymdbas/station. Positioner högre än så bör begränsas så att handlingen inte spårar ut.

Jag gillar det som skrivits i tråden om bakgrundshistoria, men jag tycker det kan vara dags att bromsa lite och låta mer historia komma fram när vi väl börjat. På tal om att börja så vore det väl kul att komma igång? Och hur kommer vi igång? Ska vi utse några individer som styrande, så att de formellt kan utlysa en första tävling?

EpsilonEta

På tal om att komma igång, det viktigaste nu borde vara att bestämma hur transportsystemet fungerar.

Citat från: lingonfil skrivet 26 Maj 2014 kl. 10:09
Jag tycker det vore bra för storyn om det tar lite tid att färdas genom en portal. Man kan likna det vid att man färdas i någon slags tunnel. På så sätt så kan det hända saker medan man färdas (typ upptäcka att man har en fripassagerare, eller för någon att förstöra/stänga av mottagarportalen i andra änden).
Man måste fortfarande resa mellan portaler (vid 1-1) och mellan planeter och portaler. Med "slower then light" kan det ta flera timmar

Citat från: lingonfil skrivet 26 Maj 2014 kl. 10:09
Kan vi inte göra designen av portalen till en första tävling/utmaning. Vinnande bidrag blir till en fastställd riktlinje för portaler i hela [saknar-ännu-namn]-universa. Riktlinjen gäller alltså enbart att fastställa den konceptuella designen, bitar och byggtekniker är fortfarande öppet för variationer hos varje enskild byggare.
Jag skulle föredra en diskussion.  Det är inte så mycket som ska bestämmas och man kan välja varje individuellt
* Jump eller gate? Är det teleport eller en portal
* 1-1 (en-till-en), 1-m (en-till-många) eller 1-a (en-till-alla)
* Tar det tid att resa? Måste systemet laddas upp (vilket ger en kö och begränsade avgångar)?

o0ger

Citat från: EpsilonEta skrivet 26 Maj 2014 kl. 12:19
Jag skulle föredra en diskussion.  Det är inte så mycket som ska bestämmas och man kan välja varje individuellt
* Jump eller gate? Är det teleport eller en portal
* 1-1 (en-till-en), 1-m (en-till-många) eller 1-a (en-till-alla)
* Tar det tid att resa? Måste systemet laddas upp (vilket ger en kö och begränsade avgångar)?
Jag håller med. Jag tycker:

* Portal - Det är ett "hål" i rymden.
* 1-1, varje portal har endast en sammanlänkad målportal.
* Transporten är omedelbar, som att gå igenom en dörr. Men materien måste kodas om i information som skickas och sedan byggs upp igen. Det går nästan omedelbart, men det tar längre tid ju större skepp. Det krävs också en närtid i systemet efter varje hopp. Större skepp tar längre tid för portalen att ladda upp.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Jag tycker:

* Port eller tunnel. Det är en korridor som man färdas mycket snabbare i. Fördel: Man kan bli avbryten halvvägs igenom av pirater.
* Varje port går endast till en annan port.
* Transporten tar tid. Ingen materia bryts ner och byggs upp, för mycket metafysiska och filosofiska aspekter.

EpsilonEta

Citat från: Myko skrivet 26 Maj 2014 kl. 13:14
Ingen materia bryts ner och byggs upp, för mycket metafysiska och filosofiska aspekter.
+1

Citat från: o0ger skrivet 26 Maj 2014 kl. 13:08
* Transporten är omedelbar, som att gå igenom en dörr. Men materien måste kodas om i information som skickas och sedan byggs upp igen. Det går nästan omedelbart, men det tar längre tid ju större skepp. Det krävs också en närtid i systemet efter varje hopp. Större skepp tar längre tid för portalen att ladda upp.
Det tar ju viss tid för ett stort skepp att navigera till portalen (tänk fartyg och sluss). Även om transporten är omedelbar kommer stora skepp med viss fördröjning.

Jag kanske gav för många alternativ
Portal = öppen snabb transport
Teleport  = uppladningstid och köer

Citat från: Myko skrivet 26 Maj 2014 kl. 13:14
* Port eller tunnel. Det är en korridor som man färdas mycket snabbare i. Fördel: Man kan bli avbryten halvvägs igenom av pirater.
Det stora problemet här är hur piraterna tar sig ut till "halvvägs" mellan portaler. Det är nog lättare för pirater att anfalla på väg till en port. Framför allt de längst ut är nog inte vaktade. Dessutom, någon som har resurser att slita ut någon ur tunneln kan nog lika gärna kontrollera ena änden och ta ut skatt. Det känns allmänt lättare att styra undan ett teleport "hopp" än en tunnel/hål i rymden.

Jag ursäktar att jag är så gnällig/petig men det som bestäms kommer troligen att styra under lång tid och jag vill att det blir logiskt genomtänkt från början så vi slipper någon "quickfix" mitt i spelet.