Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Kan man inte säga "portal" eller "transportportal" om "jumpgate"? Eller "DTM" - "direkt-transfer-metod".
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

EpsilonEta

Citat från: AndersI skrivet 25 Maj 2014 kl. 21:38
Kan man inte säga "portal" eller "transportportal" om "jumpgate"? Eller "DTM" - "direkt-transfer-metod".
Ja, något svensk borde det finnas. Portal skulle funka bra de är som i stargate eller portal-spelen. I mass effect är det mer en slags katapult och då är portal lite konstigt.
"Hur långt är det till DTM:en vi blir ju skjutna i småbitar" kanske inte låter helt bra.

När vi ändå är inne på ämnet, hur blir det att resa genom en "gate"?
De skulle kunna vara som i spelet portal att så fort du tittar in i ena änden sticker du ut i den andra (Direct Gates). Du kan då försöka "speeda" igenom en blokad om du lyckas träffa rätt (ju fortare du kör ju svårare att träffa, lite lättare med små skepp)
Man kan också göra som en teleport. Du måste parkera, slå på och sedan är du någon annan stans. Det blir då svårare att smitta förbi och att skicka stora flottor (om inte "parkeringsplatsen" är mycket stor)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

ByggareDan

Citat från: AndersI skrivet 25 Maj 2014 kl. 21:38

Då det känns lite som en "tunnelbana" kanske man helt enkelt kan kalla det för hållplats som en tanke tillbaka till hur det var på jorden.

/ByggareDan

Lews

Jag tycker att portal låter bättre. Det kommer fungera fint vid en eventuell översättning längre fram också.

DTM används för övrigt som förkortning av Deutsche Tourenwagen Masters.

Myko

EpsilonEta

Citat från: Myko skrivet 25 Maj 2014 kl. 22:03
Rymdport.
"Hur många (rymd)portar måste vi pasera för att nå system X?"
"Tre om vi åker via System Y men de tar höga tullar."
Ja port eller portal är nog bra. (Formellt rymdport / transportportal)

"Port-skepp fraktar rymdportar till blivande port-världar"
"Portal-skepp fraktar transportportaler till blivande portal-världar"
Här är nog portal bättre.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Fantastiskt arbete du har lagt ner på det här EpsilonEta! Riktigt kul läsning.

Det kan finnas ett officiellt namn på Portarna, men sen kommer det såklart förekomma slang. Ingen kommer säga transportportal i en stressad situation. Port, dörr, grind eller liknande kan vara lämpligt. Jag tycker port är bra. Gate på engelska.

Det är en kul tanke att porten är en öppning i tidsrymden precis som i spelet Portal. Det kan dock ställa till problem om stora flottor eller stora skepp försöker använda den. Så porten behöver vara JÄTTESTOR så att även de största skeppen kommer igenom. (De riktigt stora skeppen, längre fram i spelet, kan ha egna jumpdrives)

När man färdas i rymden (inte igenom portar) så är det ju lämpligt om man har någon typ an "warp". NASA har ju forskat fram en teoretisk warp-drive som går ut på att man "viker ihop" eller "förstör" rymden precis framför skeppet och återställer den bakom. Man färdas på så sätt i en "bubbla". I spelet kan vi godtyckligt säga att man färdas i stort sett lika snabbt som ljuset i warp.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Kommer man frakta färdiga portaler? Kommer man inte använda resurserna som finns i mål-systemet och bygga portalen när man kommit fram? Det mest energieffektiva borde vara att bygga portalen på plats.

Portal låter bättre än port på svenska. Däremot gillar jag inte ordet portal-värld. Ett system väljs ut som lämpligt för konstruerande av en port. Det kallas då kandidat-system, under resan kallas det mål-system. När portalen är konstruerad heter det anslutet system. Typ.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Citat från: o0ger skrivet 25 Maj 2014 kl. 22:34
Kommer man frakta färdiga portaler? Kommer man inte använda resurserna som finns i mål-systemet och bygga portalen när man kommit fram? Det mest energieffektiva borde vara att bygga portalen på plats.
Som jag såg det skulle en portal alltid vara länkad till en annan och måste tillverkas i par (som kommunikations-boxarna). De måste sedan fraktas ut till slutdestination. Om portalerna kan slås på i efterhand och synka mot närliggande (alla) portaler kan man bara vakta sitt eget system. Om man tittar på min karta efter kriget så skulle förlusten av Jordens portaler knappt spela någon roll om alla portaler går till varandra. Båda varianterna har olika för- och nackdelar men sådana här detaljer borde vi bestämma innan vi börjar.

För övrigt har jag redan börjat planera och bygga, (någon mer?) Det svåraste har varit att hitta på namn på personer och liknande. Ska bli skönt att bygga lite modeller utan komplicerade funktioner.

o0ger

Aha, okej, jag fattar hur du menar. Det är en bra idé. Så då bygger man hela portalen som ett skepp.

o0ger

Jag har en massa planer. Så jag har redan börjat planera. Men bara mentalt än så länge. Måste sätta mig och börja skriva ner lite snart.

Lews

Citat från: EpsilonEta skrivet 25 Maj 2014 kl. 23:00
För övrigt har jag redan börjat planera och bygga, (någon mer?) Det svåraste har varit att hitta på namn på personer och liknande. Ska bli skönt att bygga lite modeller utan komplicerade funktioner.

Jag har ett moderskepp och ett jaktplan/skepp färdigt i LDD. Fysiska bitar, sigfig och namn saknas.

EpsilonEta

Citat från: o0ger skrivet 25 Maj 2014 kl. 23:10
Aha, okej, jag fattar hur du menar. Det är en bra idé. Så då bygger man hela portalen som ett skepp.
Jag tänkte mig ett koloniskepp (eller ett krigskepp) som "drar" porten. Skeppet kan sedan användas vid målet eller åka tillbaka (de har ju hemplaneten ett stenkast bakom sig hela resan).
Ett alternativ är att kolonierna bygger "ramen" och man behöver ett "frö" som länkar till den andra. Kanske en komunikationsbox skulle kunna öppnas och användas för att tjuvkoppla en portal så att de yttersta kan åka till varandra utan att släpa portaler. Det blir lite som i stargate men det är mycket krångligare att ringa, specielt om det måste göras på båda sidor. (Två kolonier kapar varsin port och använder samma box, på varsin sida, för att bilda en portal emellan sig.)

EpsilonEta

Här kommer vad jag höll på att skriva innan jag blev "avbruten" (jättekul att det finns intresse, det här kommer bli kul, kommer vi få en egen del i "egna byggen"? eller får vi börja alla MOCs med ["det-där-namnet-vi-inte-har-än"])

Citat från: o0ger skrivet 25 Maj 2014 kl. 22:28
Fantastiskt arbete du har lagt ner på det här EpsilonEta! Riktigt kul läsning.
Tack

Citat
Det är en kul tanke att porten är en öppning i tidsrymden precis som i spelet Portal. Det kan dock ställa till problem om stora flottor eller stora skepp försöker använda den. Så porten behöver vara JÄTTESTOR så att även de största skeppen kommer igenom. (De riktigt stora skeppen, längre fram i spelet, kan ha egna jumpdrives)
Jag tänkte mig en tunn ring några hundra meter i diameter, borde ta de flesta skeppen.

Citat
När man färdas i rymden (inte igenom portar) så är det ju lämpligt om man har någon typ an "warp". NASA har ju forskat fram en teoretisk warp-drive som går ut på att man "viker ihop" eller "förstör" rymden precis framför skeppet och återställer den bakom. Man färdas på så sätt i en "bubbla". I spelet kan vi godtyckligt säga att man färdas i stort sett lika snabbt som ljuset i warp.
Jag har spånat på detta också (kunde inte låta bli).
Tekniken är ungefär lika trolig som warp eller annan FTL. Jag gillar den för att man kan räkna på fysiken. (Fast nu har jag väll skrämt bort alla)

Snabbt-som-ljuset-drift FaL (Fast as Light)
Man skulle kunna installerar en "sköld" som håller bort higgspartiklar och därmed nästan eliminerar tröghet (en supertanker skulle kunna accelerera som en sportbil). Det gör att skeppen kan uppnå ljusfart med minimal ansträngning. Att resa inom ett solsystem skulle ta från minuter till timmar (ex. 8 - 25 min från Jorden till Mars beroende på relativ position, 40 minuter mellan solen och Jupiter, 4 timmar från Solen till Neptunus. )

Om trögheten bara reduceras (istället för att elimineras) skulle man kunna jaga någon som flyr om man har ett skepp med högre acceleration och långdistans scan som ser ljuset/värmen från den andres motorer. En sekunds försprång skulle kunna ge flera kilometers avståndsskillnad så du kan inte se dem med ögat. ( ja, rymden är mörk och tråkig ).

Higgsskölden (likt warp) ger i sig själv ingen framdrift så skepp behöver någon slaggs raketmotor. Troligen en mycket mer avancerad än dagens men fortfarande måste något skjuta ut bakåt för att raketen ska gå framåt. Alltså, bygg stora motorer bak om ni vill att raketen ska gå fort.

Antagligen finns "hastighets begränsningar" runt planeter för att hindra kollisioner. "Skölden" hjälper inte mot att krocka med något.
Det skulle fortfarande vara svårt att landa på en planet, men säg att "skölden" skulle skydda mot gravitation, då skulle man bara behöva övervinna luftmotståndet. Alltså, man kan lämna en planet med atmosfär på runt 5 minuter (ljudets hastighet rakt upp).

AndersI

Jag tänkte mig en "portal" som en slags sluss - du behöver köa upp, vänta på tidtabellen, "tjoff" - där gick några skepp igenom (fler om de är små). Tanken bakom det är att det ändå går åt en massa energi för själva transporten portal-portal, och de alltså inte kan vara kontinuerligt påslagna (gärna X timmars uppladdningstid mellan transfertillfällena). Det innebär också att det är omöjligt att komma ut ur en portal oannonserad - har mottagaränden inte slagit på energin, så händer helt enkelt ingenting.

Dvs. ska du kriga med portalhopp måste du släpa dit en egen portal, eller erövra portalen i fiendeland med hjälp av långsamma skepp.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD