Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Jag gillar idén med enbart mänskliga faktioner, Legos utomjordingar är så fula, och brickbyggda är ännu värre. Jag gillar dock CMF s6 Alien. Rymden är så pass stor att man lätt kan hitta på en ny liten faktion om man skulle vilja, så det kan vara lätt att hoppa på.

Jag gillar tanken på att hålla sig till Swebrick också, det blir lätt lite för många kockar om hela europa ska vara med.

Gideon

Ett klassiskt Sci-Fi-scenario som jag tror skulle fungera för detta är att ha en central federation med Jorden som "huvudstadsplanet" och ett ytterområde som brutit sig loss i någon form av uppror ("rebeller", "fria kolonierna" eller något liknande kanske lite mer nyskapande namn? Kallar dessa rebellerna nedan.). En osäker vapenvila eller ett lågintensivt krig mellan dessa skulle kunna ge en lagom konfliktnivå initialt. Man skulle kunna tänka sig att senare ha olika slags tävlingar där kontrollen av något visst system avgörs av vilken sida som vinner.
Lite lösryckta idéer kring respektive faktion:

Federationen:

• Generellt välbestyckade och välskötta militära skepp med genomtänkt färgschema på varje skepp (gärna också någon del av detta som går igen i alla skepp, t ex en viss accentfärg). Möjligt med stor variation i form och funktion mellan olika klasser.
  • Stark flotta men enormt område att bevaka, vilket leder till "blinda fläckar" där pirater huserar. Svagare flottnärvaro ju längre ut man kommer från det centrala området, förutom i konfliktzoner med rebellerna.
  • En stor mängd handelsskepp, varav vissa enormt stora (tänk rymdens supertankers).
  • Paradislika centrala planeter med ljus och luftig arkitektur. Extremt välutvecklad sjukvård förbehållet de rika. Väldigt restriktiva regler kring vem som får bo på och besöka dessa planeter.
  • Smutsiga och miljöförstörda gruvplaneter
  • Straffkolonier
  • Hemliga forskningsstationer

"Rebellerna":

• Väldigt blandad kompott av skepp, ledord: "man tager vad man haver". Funktion viktigare än estetik.
  • Vissa planeter tämligen laglösa, tänk Vilda Västern/yttre planeterna i Firefly.
  • Brist på vissa viktiga varor som betingar höga priser på svarta marknaden. Lönsamt att åka in i Federationens område och köpa/stjäla dessa för modiga handelsmän/pirater.
  • Någon/några råvaror som federationen saknar som ger vissa fördelar åt rebellerna?
  • Mystiska utomjordiska lämningar? (kanske inte magiska, men med rester av väldigt annorlunda högteknologi?)
  • Eventuellt icke-mänskliga varelser (utomjordingar eller muterade människor) inte välkomna i Federationen?
  • Enorma möjligheter för andra kreativa idéer... :)

Generellt tycker jag att man ska ge spelarna mycket fria händer att skapa t ex solsystem och lokala kulturer inom sin faktion. GoH's friformsstil där

En kul tävling man skulle kunna ha senare är att designa en utomjordisk civilisation med beskrivning av fysiologi, kultur, bakgrundshistoria etc där vinnarens förslag skulle bli en officiell del i spelet. (Möjligtvis också bli en spelbar tredje faktion.)

Har tyvärr inte själv tillräckligt med rymdlego för att själv vara med i något sånt här (just nu i alla fall, BL finns iofs eller i värsta fall gömmor med en del tidigt 90-talsrymdlego hemma hos mor och far...) men jag är gärna med på ett hörn och startar upp det ändå eftersom jag utanför legovärlden egentligen är mer sci-fi-nörd än fantasynörd :)
Kan också inledningsvis ställa upp med lite mer "lessons learned" från GoH om det är av intresse.

En tanke jag fick för att hålla ihop detta (som GoH har försökt men misslyckats med) är att man startar en wiki för detta för att nya spelare ska kunna läsa in sig på det som gjorts hittills. För att få in mer material på denna skulle man kunna tänka sig att man inte får poäng för sin faktion/personliga erfarenhetspoäng utan att man först lägger in materialet på wikin. Inte så mycket jobb för varje bygge/story men ovärdeligt om "spelet" skulle fortsätta leva över lite längre tid.
När det gäller poängsättning tycker jag att det ska finnas både personliga erfarenhets poäng (för de som drivs av att samla sådana) och poäng för faktionen (som bestäms av bidrag till utmaningar etc). Man kan tänka sig att personliga erfarenhetspoäng låser upp vissa nya saker i spelet, men generellt tycker jag att det ska vara väldigt "friform" så att vem som helst får bygga vad som helst och hitta på historier väldigt fritt, inom rimliga gränser. Här kan man tänka sig att det finns någon spelledare som kan gå in och begränsa vissa saker om någon till exempel får för sig att hitta på en helt spelomvälvande teknik, hittar på för stora förändringar av det politiska läget på egen hand eller liknande. Vi har haft problem i GoH med vissa som haft lite storhetsvansinnes-tendenser, men generellt har det allra mesta folk byggt passat väl in i "kanon". Därför skulle det vara bra om någon kan stämpla vissa saker som "icke-kanon" och på så sätt antingen flagga det som "skrönor" eller ge byggaren möjlighet att anpassa sig till vad som är rimligt i spelvärlden.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Wow Gideon. Detta låter mycket bra.

Det är ett klassiskt tema som sagt men det är tillräckligt öppet och tillåtande för att man ska kunna hitta något man själv vill vara med och bygga.

Jag vet inte hur man påbörjar något sånt här och jag har definitivt tyvärr inte tid att driva det. Men man skulle ju kunna börja med en wiki för att kunna skissa upp de grova dragen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mordatre

Gideons idéer låter intressanta. Precis som o0ger säger så känns det onödigt begränsande att damma av gamla officiella faktioner, nytt och fräsch samt kreativt ska det vara. Jag är på.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 19 Maj 2014 kl. 21:25
Det är ett klassiskt tema som sagt men det är tillräckligt öppet och tillåtande för att man ska kunna hitta något man själv vill vara med och bygga.

Jag vet inte hur man påbörjar något sånt här och jag har definitivt tyvärr inte tid att driva det. Men man skulle ju kunna börja med en wiki för att kunna skissa upp de grova dragen.
Att ha ett relativt välkänt tema är ingen nackdel i ett sånt här sammanhang tror jag, i alla fall så är det ofta de etablerade fantasy-koncepten som lätt accepteras

Jag tror att bästa upplägget är att spåna fram huvuddragen för spelvärlden och reglerna här på forumet och sen låta världen växa fram genom deltagarnas bidrag (både via byggen och ren text).
Några viktiga grundpelare som påverkar designen av spelvärlden behöver nog fastställas, som t ex hur man färdas på längre avstånd?
Jump gates låter här som en variant, men man bör nog också kunna färdas utan sådana. Kanske jump gates är genvägar för att färdas mycket långa avstånd utan att skeppet själv behöver generera den enorma energin som krävs, medan vanliga "FTL-hopp" är mer krävande att utföra på långa avstånd?

Man bör också komma på ett bra namn för detta projekt/spel, förslag?

Finns det någon möjlighet att ha wikin under Swebrick? Annars tror jag att det är lätt att skapa en "[spelets namn] Wiki" på Wikia.
Flickr   Instagram

Anders67

Underbart Gideon, låter som en bra start, utmaningen oavsett om det är Swebrick eller Eurobricks  är att göra det enkelt att gå med och förstå!

Som GoH fast i framtiden och jag tror man kommer långt utan att blanda in utomjordingar!
Alla goda ting är tre, så förutom, Federationen och Rebellerna så har "Evangiliernarna", prästerna som tjänar stora pengar på alla godtrogna och i bakgrunden utövar stor makt över både federation och rebellerna! Prästeskapet har behållit en del från antiken och korsriddarna är deras främsta vapenmakt!

Gideon

Citat från: Anders67 skrivet 19 Maj 2014 kl. 21:51
Alla goda ting är tre, så förutom, Federationen och Rebellerna så har "Evangiliernarna", prästerna som tjänar stora pengar på alla godtrogna och i bakgrunden utövar stor makt över både federation och rebellerna! Prästeskapet har behållit en del från antiken och korsriddarna är deras främsta vapenmakt!
Intressant tanke! Jag tror dock spontant att det är lite svårt att ha dessa som en "spelbar faktion" utöver de två andra i spelmekaniken (tänker design av challenges etc) initialt? Tror också att man bör se till hur många aktiva deltagare man kan få med innan man öppnar upp en tredje faktion.
Detta prästerskap låter dock som en intressant komponent i hur spelvärlden är beskaffad? Det kan nog vara en mycket intressant karaktär att "spela" en sådan präst! När väl spelet har börjat rulla och man vill kasta om förutsättningarna kanske det dock är en idé att öppna upp detta också som en egen faktion?
Flickr   Instagram

AndersI

Tanken som slog mig direkt när jag läste om de här idéerna var en värld ungefär som i Ender-serien (om ni har läst/sett "Enders Game" och läst resten av serien av Orson Scott Card).

Det börjar på jorden, de första emigrantskeppen ger sig av till andra planetsystem (oftast en faktion i varje skepp), och sedan går århundradena, alla världar (och så småningom även deras invånare) utvecklas på sitt eget sätt, dock ingår de flesta i en lös federation.

I den världen finns inget sätt att transportera materia FTL (Faster Than Light), så det tar ett antal år i kryo-sömn på ett rymdskepp för att komma någonstans (eller importera/exportera varor).

Däremot finns en kommunikationsutrustning för omedelbar kommunikation (Ansible, för övrigt uppfunnen av Ursula Le Guin i boken Rocannon's World), så alla vet allt om alla, och federationen kan hållas samman - med ord i alla fall, ingen vet vilken handling som helt plötsligt sker...

Detta gör att rymdkrig är relativt ovanliga, men om/när de väl utspelas så är de oftast 'lokala', med mycket taktik, stora styrkor och lång förberedelsetid - den som kommer att bli utsatt för invasion får normalt flera [tiotal] år på sig att preparera försvaret. Och en vedergällning kan dyka upp en generation efter att kriget utspelades. Det är alltså inte så svårt att modellera ett rymdkrig utan att ha någon egentlig motpart bland övriga deltagare - det kan vara vedergällning för något som utspelades för länge sedan.

Var och en kan ju börja med sitt eget emigrantskepp och skapa sin egen värld...
Eller ingå koalition med någon annan på rimligt avstånd.
Etc. etc.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Gideon

Citat från: AndersI skrivet 19 Maj 2014 kl. 22:53
[...]
Gillar denna idén med hur federationen skapats! Ger stora möjligheter för stora kulturella och estetiska variationer inom federationen, och till och med möjligheter att göra flera "spelbara" faktioner inom federationen.
Om man vill ha fler än två "spelbara" faktioner (håller med Anders67 om att tre är ett bra tal, blir ju inte minst intressantare dynamik då) skulle man kunna tänka sig att man har två spelbara "subfaktioner" inom federationen + rebellerna eller tre spelbara faktioner inom federationen utan rebeller? I så fall skulle centralregeringen kanske vara styrd av en spelledare, men att denna har begränsad makt över de enskilda "delstaterna"?

Jag tror för att göra detta rimligt "spelbart" att man bör kunna förflytta sig med överljushastighet, men som jag skrev tidigare tror jag att relativt begränsad FTL kan vara en bra idé (inte så lyckat om man kan hoppa var som helst i galaxen utan att svettas). Detta är som sagt de fundamentala teknologiska faktum jag menade att man bör ha på plats för att kunna mejsla ut en gemensam "spelvärld".
Flickr   Instagram

Lews

Citat från: Gideon skrivet 19 Maj 2014 kl. 21:49
Man bör också komma på ett bra namn för detta projekt/spel, förslag?

Factions of Tucana? Tucana Dwarf är en av de mer isolerade galaxerna vilket kan göra hopp mellan olika galaxer omöjligt enligt den bestämda FTL-gränsen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tucana_Dwarf

Citat från: AndersI skrivet 19 Maj 2014 kl. 22:53
Var och en kan ju börja med sitt eget emigrantskepp och skapa sin egen värld...
Eller ingå koalition med någon annan på rimligt avstånd.
Etc. etc.

Gillar detta. Kan bli som presentationerna i GoH fast med "ättens" skepp och huvudpersoner istället.

[EDIT] Stavning

lingonfil

Det finns en del som skiljer medeltida bygande från rymd, som jag tror man måste ha stenkoll på för att det ska bli bra.

1. Mocs på rymdtema är ju näst intill alltid rymdskepp. Jämfört med medeltida byggen som oftast är dioraman.
2. I medeltidsbyggen finns det i princip bara en skala, minfigskala. I rymden så är det en annan femma.
3. Jag tror att det är betydligt svårare att få saker "att hända" i ett rymdbygge än i ett medeltida bygge. Så för att det hela inte ska bli en utställning av rymdskepp utan mer bli till en rymdsaga så kommer man behöva tänka till.

För att lösa dessa tre punkter så skulle jag föreslå att:
a) Bejaka det faktum att spacebyggare älskar att bygga rymdskepp!
b) Se till att man kan snylta på andras planetbyggande/rymdbasbyggande.
c) Se till att utmaningarna involverar olika skalor så att man får varierande detaljrikedom. Det är mer intressant att se en MOC med ett skepp i mikroskala navigera ett minfält om samma skepp finns byggt i större skala. Samma skepp kanske även förekommer i en minfigskala MOC från insidan av skeppet? Jag tror det blir lätt trist om en byggare bara bygger mikroflottor, och en annan bara bygger scener från kommandogryggan, och den tredje byggar enbart ett stort SHIP och inget annat. Jag tror det gäller att mixa upp det.

Mitt förslag: Varje deltagare deltar i storyn via sitt flaggskepp (tänk typ USS Enterprise i Star Trek). Flaggskeppet är ens "avatar" i storyn/spelet. Flaggskeppet måste inte vara ett mastodotnskepp, det kan lika gärna vara en en-manna-skepp. Man bör ha en minfig som "sin" karaktär, men det kommer säkert att vara ganska sparsamt med mocs i minifigskala - så den kommer inte att vara lika central som i GoH.

Flaggskeppet bör eksistera i flera skalor (kanske inte ett måste - men iaf ett bör)

Man kan uppdatera flaggskeppet till ett nyare/större om man vill - men namnet hänger med. Det är namnet som är ens "ID" i storyn.

För att få lite saker "att hända" i byggena så får man bygga byggen som kretsar kring sitt flaggskepp. Typ SS Lingonfil-passerar-genom-ett-asteoridfält, SS Lingonfil-dockar-med-handelskepp, SS Lingonfil-blir-eskorterad-av-ett-gäng-andra-coola-rymdskepp etc.... Byggare med storhetsvansinne kan få utöka sitt flaggskepp med andra skepp för att skapa en hel flotta.

Varje flaggskepp har en hemmabas/hammaplanet. Antingen byger man den själv eller så snyltar man på någon annans. Förslagsvis startar man hela storyn med att bygga en planet/hemmabas som folk kan börja ansluta till.

Vad storyn ska handla om och ramarna kring det låter jag andra tänka fram. Gideon m fl verkar ju vara på ganska god väg med det. Men glöm inte bort att få till "spelmekaniken"!

Teabox

Gillar idén med Federationen och "Rebeller". Fast jag skulle vilja kalla Rebellerna för Laglösa istället. Folk som lever utanför Federationen, men inte nödvändigtvis försöker störta dem.

En tredje fraktion skulle kunna vara ett stort företag med gruvskepp och egna säkerhetsstyrkor. Står officiellt under federationen men stora nog för att göra lite som de vill. Ingår och bryter allianser efterhand som det gynnar dem.

Idén med flaggskepp som krav vet jag inte om jag gillar. Jag vill ha en minifig som kan vara med i dioraman och byta rymdskepp lite när som helst.

Myko

Gillar den här diskussionen skarpt, har börjat fundera på sigfig och skeppdesign!

Diggar också upplägget med en Federation (men kanske med ett icke-Star Trek-namn?) och andra kolonier/planeter/människor som inte är anslutna. Tycker dock inte Laglösa är ett bra ord då det känns som att de är skurkar i så fall.

Det vore kul om ingen av faktionerna är god eller ond, utan det finns alla sorters människor överallt.

Gideon

Kanske "Konfederationen" skulle vara ett bättre namn (och mindre Star Trek-belastat)?
"En konfederation är en union med bibehållen suveränitet för de ingående parterna.
Statsrättsligt är en konfederation detsamma som statsförbund. De konstituerande staternas inbördes förhållande är oftast reglerat av ett fördrag istället för en konstitution. Beslut i gemensamma organ förutsätter ofta konsensus." (Wikipedia: Konfederation)

Skulle nog funka bra som en sammanslutning av kolonier som tidigare varit självständiga/avskurna ifrån varandra innan FTL uppfanns (om man förutsätter att koloniseringen ursprungligen gjordes enligt AndersI med långsamma emigrantskepp). Det skulle också ge en passande trög eller i praktiken förlamad politisk struktur som vissa solsystem kunnat bryta sig loss från.

Jag tycker att ett neutralt namn som t ex "De fria kolonierna" skulle kunna vara passande för den andra sidan. Namnet bör ha en klang av att man utropat självständighet och ge utrymme både för relativt välfungerande planeter/system och mer eller mindre laglösa planeter/områden.

Håller helt med Myko om att faktionerna bör vara "moraliskt gråa". Onda och goda ska snarare finnas inom respektive faktion.

Det blir en betydligt lägre tröskel att vara med om man bara kräver att en deltagare ska ha en sigfig (signaturfigur), men det bör såklart uppmuntras att man också bygger ett tillhörande skepp. (Kanske en lämplig första utmaning i spelet att bygga ett skepp med någon anknytning till sigfig:en?)

För oss som inte bygger rymdskepp (än i alla fall ;) ) så vore det bra om man också lägger viss tonvikt på byggande av scener i minifigskala, antingen på marken eller interiörer i t ex skepp/rymdstationer. Sådana scener lämpar sig också bra för interaktion mellan spelare och berättande i allmänhet.
När det gäller skeppsbyggande tycker jag att skalan ska få vara helt upp till byggaren.
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Citat från: Teabox skrivet 20 Maj 2014 kl. 09:27
Gillar idén med Federationen och "Rebeller". Fast jag skulle vilja kalla Rebellerna för Laglösa istället. Folk som lever utanför Federationen, men inte nödvändigtvis försöker störta dem.

En tredje fraktion skulle kunna vara ett stort företag med gruvskepp och egna säkerhetsstyrkor. Står officiellt under federationen men stora nog för att göra lite som de vill. Ingår och bryter allianser efterhand som det gynnar dem.

Idén med flaggskepp som krav vet jag inte om jag gillar. Jag vill ha en minifig som kan vara med i dioraman och byta rymdskepp lite när som helst.
Tycker som sagts att två fraktions skulle räcka till att börja med, däremot skulle varje spelare kunna ha ett eget "företag". Detta skulle kunna vara allt från en-mans flyttfirma/pirat-verksamhet till en flotta transportskepp/krigsskepp. Gemensamt vore att varje spelare har ett eget färgtema/flagga/logo.

Jag håller med om att man borde ha en minifig som avatar även om den för vissa spenderar all tid på ett skepp och sällan syns. man vill fortfarande kunna "träffas", om inte annat över bildskärm/anrop.

Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>