Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Jag har läst lite om GoH på forumet idag. Jag tycker att det är en fantastisk idé, om man gillar fantasy (eller medeltid). Tyvärr gör inte jag det.

Är det nån som vet om det finns något motsvarande för sci-fi?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Inte vad jag vet.

Dags att starta en? :D

o0ger

Jag blev inte så sugen när jag läste det här:

Citat från: mechamikeSom kuriosa kan jag berätta att jag hade en lång intressant konversation i bilen på vägen till Billund med Josh som var med och startade upp GoH (och brände ut sig totalt i processen) om hur det hela började och tankarna bakom.

Men kanske kan vi tillsammans på Swebrick starta en?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

För Starwars-fans finns Shadows of Nar Eurbrikka på Eurobricks, som vad jag förstår ska vara ett GoH-likt rollspel som utspelar sig i glappen mellan filmerna i den ursprungliga trilogin.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Hmm, tack, men allting i Starwars är redan gjort. Jag skulle vilja ha en helt ny fräsch idé.

swestar

Citat från: o0ger skrivet 16 Maj 2014 kl. 11:22
Hmm, tack, men allting i Starwars är redan gjort. Jag skulle vilja ha en helt ny fräsch idé.
+1
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Roger Brickjet

Citat från: swestar skrivet 16 Maj 2014 kl. 11:30
Citat från: o0ger skrivet 16 Maj 2014 kl. 11:22
+1
+1 ;)
Blev också lite avskräckt av utbränd-kommentaren men gillar tanken på att hitta på något eget. Vi knske kan börja inom föreningen?

Teabox

Kan tänka mig hänga på den här idén. Gillat tanken bakom GoH men har inte gått med för att jag vill köra med min egna fantasy/medeltida värld. Men när det kommer till Sci-fi så kan jag tänka mig jobba inom en satt struktur :)

mechamike

Jag skulle nog råda Swebrick att vänta ett tag.. utan att säja för mycket ::)

Edit.. men vi man ha en Svensk satsning så go ahead.. vore kul!
Host..
?

Vibora

Det låter som ett uppslag till ny CB. Nu är inte sci-fi min grej, men för dem som gillar sånt...  ;)

o0ger

Jag vet inte om det funkar som CB. Det är möjligt, men tanken är väl att man ska ha ett gemensamt ramverk att bygga runt. Olika faktioner, en gemensam historia, konflikter, osv.

Det går nog att forma ett CB runt det, men jag tror inte att CB ska vara målet.

Hur skulle ni vilja utforma ett sådant ramverk? (jag kanske ska läsa på lite om GoH först)

o0ger

Citat från: mechamike skrivet 16 Maj 2014 kl. 12:27
Edit.. men vi man ha en Svensk satsning så go ahead.. vore kul!

Om det kommer en internationell motsvarighet så ser jag ingen anledning till att vi skulle ha en svensk också. Hela grejen med sådana här idéer är ju att man ska ha många deltagare.

prah

Har läst på Eurobricks om förslag om en sci-fi-motsvarighet till GoH där förslag gavs att använda sig utav "factions" från space-teman (classic space, blacktron, M-tron, etc.)
Prah

Gideon

Jag tycker att idén med ett svenskspråkigt "Sci-Fi-GoH" inte är så dum, det finns riktigt många duktiga rymdbyggare i Swebrick som garanterat har mycket mer potential som inte blommat ut ännu. Min erfarenhet av GoH är att man kan förbättra sina förmågor att bygga och presentera sina MOCs otroligt mycket genom att vara med i något sånt.

Några spontana tankar och tips från en som varit med i GoH och även lite i LCC/LoR nu kring hur ett bra "MOC-friformsrollspel" (eller vad man ska kalla det) kan organiseras:

• Se till att spelet är "självgående", dvs inte lägger en onödig administrativ börda på faktionsledare eller andra eldsjälar så att dessa bränns ut. Ett bra sätt där är att låta spelarna själva hålla reda på sina poäng/erfarenhetspoäng/liknande (givetvis på ett transparent sätt så att man kan granska det om diskussioner uppstår) och betygsätta varandras byggen. Enklast är att ha en tråd för detta där varje spelare har ett inlägg som spelaren själv redigerar allt eftersom och lägger in länkar till sina byggen och vilka poäng dessa byggen gett.
  • Blanda stora och små utmaningar och se till att de för att inte bränna ut spelare och för att se till att alltid ha en extra morot för dem som drivs att utmana sig själva av utmaningar/tävlingar.
  • Ha gott om tid för varje utmaning, inte en kort deadline då man ska stressa fram byggen och sen en lång paus innan nästa utmaning drar igång. På så sätt kan även folk som av olika orsaker har dåligt med tid att vara med också vara med.
  • Ha olika kategorier av utmaningar så att även folk med små samlingar/generellt dåligt med tid också kan vara med (t ex begränsa vissa byggen till max 16x16 studs eller liknande)
  • Tillräckligt få faktioner så att man får en kritisk massa av byggare i varje faktion. Jag tror att bara två skulle räcka till en början, med möjlighet att t ex uppfinna en tredje faktion genom en tävling om man vill omdana politiken vid ett senare tillfälle. (Till och med GoH har haft svårt att få bra drag i fyra faktioner och har ännu inte öppnat upp den femte, som uppfanns genom en tävling, för medlemsskap.)
  • Ha någon form av "open ended" byggutmaning i spelet så att man kan bygga på sitt eget hörn i lugn och ro men ändå knyta in det till spelets kontext.
    Exempel på dessa i GoH är Age of Mitgardia, Historican Settlements och University of Petraea's Doctorate of Historica program.
    Detta är perfekt för folk som i lugn och ro vill bygga på sitt hörn Idéer för sådant skulle kunna vara en flottutmaning där man ska bygga olika sorters skepp, en rymdbasutmaning där man kan bygga olika byggnader/funktioner samt nåt likt UoP DoH så att man kan få en extra morot att testa nya tekniker/motiv och få konstruktiv feedback på detta.
  • Om detta blir på allvar skulle jag rekommendera att man skapar ett separat underforum för sådant som är rent spelrelaterat. MOC-trådar kan också läggas där, eller i det vanliga MOC-forumet om detta inte blir för rörigt.
  • Slutligen: Det viktigaste är att spelet uppmuntrar till byggande och vänskaplig konkurrens, målet måste ju vara att det ska vara roligt för alla inblandade!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Du kommer med många bra idéer Gideon. Jag är inte så påläst om GoH men det du beskriver låter som en jättekul grej.

Det skulle vara kul att höra vad ni andra skulle vilja se i en sån här idé.

Här är några av mina tankar runt detta:

Jag för min del skulle INTE vilja se att man återanvänder gamla teman, som classic space, blacktron osv. Det har också redan gjorts tusen gånger. Jag skulle heller inte vilja att man använder sig av Star Wars eller Star Trek. Det känns roligare att bygga upp något eget. Folk som tycker om att skriva historier och hitta på intriger får då "fria" händer. Inom vissa ramar såklart. Ingen magi tack.

Jag skulle hellre vilja se något som utspelar sig i en avlägsen framtid i vår galax. Man kan tänka sig att man använder sig av jump gates för att färdas mellan olika kända stjärnsystem (ungefär som EVE Online eller Mass Effect), Antingen så har människorna helt befolkat galaxen själva och delat upp sig i olika faktioner, eller så är det människor och några andra raser som försöker samexistera.

Det kan finnas historiska stora slag som man kan återskapa eller hänvisa till. Jag tänker att det inte bara ska handla om att kriga hela tiden utan även forskning, handel, osv.

De olika faktionerna skulle ha olika färgscheman. (och kanske lite olika stil)

Man kan bygga i vilken skala man vill. (om inte en viss utmaning dikterar en viss skala)