Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego skulpturer

Startat av Anna, 10 April 2010 kl. 21:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Anna

Är det någon/några av er som bygger skulpturer i Lego? Nu har det legat nere det byggandet ett tag, vill ha lite inspiration.

Ett tips från mig är 3723, minifiguren som man kan bygga som den är eller modifiera själv. Har själv byggt en klassisk riddargubbe samt en Mario genom att modifera det setet. 3724 är också en söt drake, byggde en svart med röda vingar efter instruktionerna.

/Anna

SuperMario

Hej.

Jag håller inte på med skulpturer i LEGO, men du hittar en hel del inspiration på www.brickshelf.com, Flickr, MOCpages osv (sök på "lego sculptures" och "lego+sculptures").

Den här blev jag verkligen imponerad av:
http://lego.bldesign.org/sculpture/leopard/
Mycket välgjort och bra med detajler för att vara så liten.

Lycka till och posta gärna ett gäng bilder på dina skapelser.

/SuperMario

Tobbe Arnesson

Förra gången jag var i LEGO-svängen var Eric Harshbarger och Henry Lim da shit när det kom till skulpturer.

Jag har 10018 Darth Maul-bysten som är rätt häftig.
Blogg: Robotkampen

AndersI

De flesta skulpturer är bara en massa LEGO-bitar och hårt arbete - ibland även datorprogram bakom. Var är kreativiteten i det? Inte i själva LEGO-byggandet i alla fall :-(

Jag uppskattar mest de skulpturer som med ett fåtal bitar fångar något väsentligt, och får oss att nicka igenkännande, som CubeDudes t.ex.

(Just kommen till jobbet efter att ha varit hos tandläkaren, grrr)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tobbe Arnesson

Du har rätt AndersI, hela LEGOLAND är totalt oinspirerande.  :P
Blogg: Robotkampen

Etzel

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 13 April 2010 kl. 13:46
Kanske skulpturerna men det finns ju Miniland också som enligt mig är väl värt att tillbringa många timmar vid  ;)

Anna

Det finns mycket kreativitet i skulpturer tycker jag. Om man modifierar skulpturerna så är det en hel del tänka och pysslande samt försök till kreativa lösningar. Ett exempel är armen på minifigurerna som är kass i ihopsättningen med kroppen (armarna och händerna blir för tunga för att bäras av en liten grå pin), där fick jag tänka till för att få till en bättre lösning, fast ännu inte helt nöjd.

/Anna

AndersI

Citat från: Tobbe Arnesson
På ett sätt: Ja.

Nu är ju inte byggnader, bilar, tåg, båtar, flygplan etc. riktigt samma sak som skulpturer, men 'djurparken' på LEGOLand lämnar mig helt oberörd, t.ex.

Ta Brams 'Leopard' t.ex. - den lockar mig inte alls att sätta mig ner och bygga nåt själv, medan CubeDudes får det att klia i fingrarna.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anna

Vi har olika uppfattning Anders I ang skulpturer, men de där CubeDudes som du länkade var riktigt roliga att se.

/Anna