[MOC] Volvo 240, 4 pluppar bred

Startat av jalex, 16 April 2014 kl. 12:34

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Citat från: Illuwatar skrivet 17 April 2014 kl. 07:36
Riktigt snyggt byggt - och man känner igen den direkt... :) Äldre Volvo borde vara tacksamma att avbildas i Lego då de är så fyrkantiga frå början...

+1

Det är som att Volvos designavdelning bara hade två legoklossar när de jobbade på den tiden.

AndersI

Citat från: Illuwatar skrivet 17 April 2014 kl. 07:36Äldre Volvo borde vara tacksamma att avbildas i Lego då de är så fyrkantiga frå början...

'Äldre'? Det där är ju en modern Volvo. Det här är äldre, och inte speciellt fyrkantigt...
;)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Illuwatar

Det handlar nog om referenser... :) För en yngling som mig är 140/240/740-serierna äldre (och framförallt fyrkantiga)...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Sollan

Oj, inte ofta jag går igång på en bil men den där blir jag sugen på att försöka bygga!

jalex

Citat från: Sollan skrivet 22 April 2014 kl. 14:51
Oj, inte ofta jag går igång på en bil men den där blir jag sugen på att försöka bygga!

Roligt att höra! :D
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Tobbe Arnesson

Riktigt bra klossat, det syns direkt vilken modell det är!

När jag tittade på något bredvid bilden, dvs. bara halvsåg den, vände den plötsligt fram och bak. Efter det kunde jag vända den rätt enkelt med tanken. Kanske du skulle skippa blinkersfärgen i framlyktorna och bara ha klarfärgade plattor där?
Blogg: Robotkampen

jalex

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 29 April 2014 kl. 14:26
Riktigt bra klossat, det syns direkt vilken modell det är!

När jag tittade på något bredvid bilden, dvs. bara halvsåg den, vände den plötsligt fram och bak. Efter det kunde jag vända den rätt enkelt med tanken. Kanske du skulle skippa blinkersfärgen i framlyktorna och bara ha klarfärgade plattor där?

Tack! Hmm ja en bra tanke, den oranga färgen är ganska dominerande där... Jag tyckte när jag byggde den att den orangefärgade delen av framlyktorna var symboliskt för denna Volvo-modellen, och stirrade mig nog blind på den detaljen, utan att prova att helt ta bort den. Testade att ersätta med klarfärgad bit nu, och det funkar ganska bra, men saknar ändå någon orange färg där.

AndersI

Varför inte gult? Även om det inte stämmer med verkligheten...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

jalex

Citat från: AndersI skrivet 29 April 2014 kl. 19:48
Varför inte gult? Även om det inte stämmer med verkligheten...

Ja det funkar bra det också! :)

Mikael Sol

Najs! Min familj hade också en vit 240. Många minnen kommer tillbaka nu. Ska försöka bygga en för en minifig att åka i.

Carl T

Vi hade en blå. Jag tror nästan den låg närmre sandblå än ljusblå. Fast i nederkant var den oftare snarast dark tan. Grusvägar...
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Funken

Najs! Kan man få klossförteckningen på denna? /A

jalex

Citat från: Funken skrivet 17 Mars 2015 kl. 22:31
Najs! Kan man få klossförteckningen på denna? /A

Tack! Tyvärr, finns inga instruktioner för den...

littlespleen

Vackert!
t.o.m. tjocka kofångare :)
Precis en sån här växte jag upp i, med en mor som rökte pipa utan att veva ner rutan så man mådde kass.