Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad väger LEGO?

Startat av Merkurius, 01 April 2010 kl. 11:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Merkurius

Jag har googlat och letat, men inte hittat densiteten på LEGO? Är det någon som på rak arm vet vad en liter LEGO väger?
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Superkalle

I min gamla lärobok "Plaster - materialval och materialdata" hittade jag följande:
Akrylnitrit-butadien-styren (ABS)
Densitet: 1.01-1.08 kg/dm3 (vilket betyder att Lego sjunker i vatten - nätt o jämnt).

Där stod också:
Fördelar - hög slagseghet, ythårdhet och ytfinish. Låg formkrympning, kan elektropleteras och förkromas
Nackdelar - Gulnar, åldras o blir spröd.

Saker som ett Lego-fan av erfarenhet förstås redan känner till :)

Merkurius

Problemet är väl att om jag köper en liter LEGO så är det inte en massiv klump. Jag vann nämligen en Tradera-auktion på 40-50 liter LEGO och undrar vad kilopriset blev.. Nå, jag får vänta till jag hämtat det och väga det..
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Nextuz

Citat från: superkalle10 skrivet 01 April 2010 kl. 12:11
I min gamla lärobok "Plaster - materialval och materialdata" hittade jag följande:
Akrylnitrit-butadien-styren (ABS)
Densitet: 1.01-1.08 kg/dm3 (vilket betyder att Lego sjunker i vatten - nätt o jämnt).

Där stod också:
Fördelar - hög slagseghet, ythårdhet och ytfinish. Låg formkrympning, kan elektropleteras och förkromas
Nackdelar - Gulnar, åldras o blir spröd.

Saker som ett Lego-fan av erfarenhet förstås redan känner till :)

Ska tilläggas att transparenta delar görs i polycarbonat =)

lassebaja

Citat från: Nextuz skrivet 01 April 2010 kl. 13:29

Ska tilläggas att transparenta delar görs i polycarbonat =)

Jag upplever att (gamla) transparenta delar har problem med att sitta ihop - jag antar att förklaringen ligger i tillverkningsmaterialet?