Diskussion om LEGOs prissättning

Startat av marpe, 17 Februari 2014 kl. 15:43

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Varumärket Apple väcker starka känslor.  :) Hoppas och tror att båda lägren avstår från att fördjupa diskussionen just här, om inte kopplingen till rubriken är tydlig.  :)

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 22 Februari 2014 kl. 13:22
Varumärket Apple väcker starka känslor.  :) Hoppas och tror att båda lägren avstår från att fördjupa diskussionen just här, om inte kopplingen till rubriken är tydlig.  :)

Nee.. Nu kör vi flamewar... Vart är veden o tändvätskan? :P

Stigge72

Citat från: mechamike skrivet 19 Februari 2014 kl. 11:29
För Lego är det egalt varifrån vi köper våra grejer .
En sanning med modifikation.
För TLG är det troligtvis egalt, men inte troligen inte lika egalt för Lego Sverige.

mechamike

Finns inget Lego Sverige längre... Lego dk, sv, no och fi är ett.. Vi AFOLs var aldrig intressanta ur dåvarande Lego Sveriges perspektiv som målgrupp, Den summan vi spenderar kunde vi likväl lägga utomlands och vi är/var som sagt otrogna kunder ur butik o land perspektiven vilket de väl kände till. AFOL s står för en rejäl bit men Svenska Afols är ur Lego Worldwide syn en liten prick när vi pratar pengar.
?

mssm

Citat från: marpe skrivet 17 Februari 2014 kl. 15:43
Tillägg: Ämnet är utbrutet ur http://www.swebrick.se/index.php?topic=6629.0
---------------
Ang prisdiskussionen. Jag har fått intrycket att parallellimporten av LEGO ökat pga internationella nätbutiker. Ex När man handlar från Pixmania är det inte svensksålt utan fransksålt LEGO som kan vara köpt till andra villkor än för svenska butiker.  :)

Gissning. Om svenska butiker får betydande konkurrensnackdelar mot andra europeiska butiker så kommer det att knorras. LEGO kommer på sikt att få svårt att motivera högre priser i Sverige.  :)

Ett litet tillägg bara. Prishöjningen är inte Sverigeunik, den är gjord för hela Europa från 1 januari.

marpe

Citat från: mssm skrivet 22 Februari 2014 kl. 23:37
Ett litet tillägg bara. Prishöjningen är inte Sverigeunik, den är gjord för hela Europa från 1 januari.
Mitt resonemang är inte kopplat till prishöjningen 1 januari, utan istället den relativt högre prisnivån på LEGO i Sverige jämfört med andra EU-länder.  :)

Utveckla gärna, så att vi inte pratar förbi varandra. :)

boba johan

Jag tycker att det är skumt hur man prissätter olika set i olika länder. Jämför t.ex Palace Cinema och Parisian Restaurant. Då ser priserna ut enl följande i Sverige, Danmark och Tyskland
PC: 1299, 1099 (1320), 139 (1250)
PR: 1699, 1299 (1560),149 (1340)
Varför skiljer det 400 kr på setten i Sverige men 100 kr i Tyskland och 200 i Danmark? Ur mitt perspektiv borde setten i samma land iallafall har någorlunda samma prissättning i förhållande till varandra.

Risgrynsgrot

Kanske inte helt rätt ämne, men någon som har någon aning om varför Pet shop och Grand Emporium kostar 1849 på S@H medans Parisian Restaurant som har 300 bitar mer kostar 1699?

BeardedNerd

Har inte Pet Shop, men Parisian Restaurant har väldigt många tiles och andra små bitar. Grand Emporium väger 300 g mer så det är helt enkelt mer plast i lådan. Pet Shop väger 200 g mer, men det kan ju också ha att göra med hur komplexa bitar det är.

andli

http://cache.lego.com/r/aboutus/-/media/about%20us/media%20assets%20library/annual%20reports/the%20lego%20group%20annual%20report%202013.pdf?l.r=922568647
Kanske kan ge en hint om vilka marginaler och tänket hos lego...
De har vuxit ganska mycket de sista åren sett till omsättning.. (vinsten verkar inte tagit stryk under tiden)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

carlmagnuso

Med en bruttovinst på 33 procent kan man klart fundera över deras prissättning. Men, eftersom fanboyzen (och girlzen) vill ha deras produkter så kan de ta betalt också. Well played! :)

marpe

Citat från: andli skrivet 27 Februari 2014 kl. 13:11
http://cache.lego.com/r/aboutus/-/media/about%20us/media%20assets%20library/annual%20reports/the%20lego%20group%20annual%20report%202013.pdf?l.r=922568647
Kanske kan ge en hint om vilka marginaler och tänket hos lego...
De har vuxit ganska mycket de sista åren sett till omsättning.. (vinsten verkar inte tagit stryk under tiden)
Legos årsredovisningar är en av mina främsta källor. Rekommenderas varmt. :)

Sid 6-7 innehåller mycket matnyttigt även för de som inte brukar läsa årsredovisningar.

Om någon tror att det är strålande tider för LEGO så titta gärna på sidan 8. Där står det om måttlig tillväxt. Para det med LEGOs tunga investeringar i nya produktionsanläggningar...

Jag har inte gjort någon ordentlig analys av ÅR 2013, så jag är lite försiktig än så länge. Rent allmänt bör man nog kolla mer på nyckeltal än omsättning och vinstmått.
Hursomhelst. Det är bra att LEGO har vänt efter de tunga åren och det ska bli intressant att följa hur det går med den nya produktionsstrategin. En snabbtitt på ROIC antyder att de nya anläggningarna har belastat 2013 ordentligt.   :-X

Risgrynsgrot

Är det bara jag eller är de senaste The Hobbit dyra även för att vara LEGO? De verkar ha blivit ett snäpp värre, hoppas detta inte är någon ny trend. Jag brukar nämligen räkna att 1 kr per bit är ett ganska bra pris, mer eller mindre.

Men kollar man på senaste Hobbit så blir man ganska chockad:
79015 Striden mot Häxmästaren - 199 kr 102 bitar
79016 Attacken mot Sjöstaden - 449 kr 373 bitar
79017 Femhärarslaget - 799 kr 472 bitar
79018 Ensliga berget - 1499 kr 866 bitar

Som ni ser är det ganska så dyrt, särskilt de minsta och största seten där bitarna går på runt 2 kr st. Tacka vet nätbutikerna som har dessa satta lägre, men det är fortfarande ett frågetecken varför LEGO prissatt dem som de gjort.

För skojs skull så jämnförde jag även de svenska priserna med Danmark, Tyskland och England, skriver  ner priserna omvandlade till SEK i den ordningen:

SE           DK          DE           UK
79015 199 kr / 187 kr / 139 kr / 141 kr
79016 449 kr / 435 kr / 371 kr / 413 kr
79017 799 kr / 747 kr / 650 kr / 708 kr
79018 1499 kr / 1497 kr / 1208 kr / 1181 kr

ByggareDan

Tyckte redan förra omgången Hobbit hade börjat blivit lite smådyra, men nu känns det som man mjölkar ut sista dödsrycket eftersom man vet att man kommer att sälja hyfsat av dom seten då många AFOLs har dom andra och vill ha alla.

Just LoTR och Hobbit känns väldigt vuxenorienterat vilket gör att priset inte kanske har riktigt lika stor betydelse som citys prissättning som handlas av en kundgrupp som är mer priskänsliga.(ensamstående föräldrar, barnens veckopeng osv. )

/ByggareDan

BeardedNerd

Ensliga berget är inte helt rättvisande, eftersom det är oproportioneligt dyrt pga Smaug, som är en troligen för alltid exklusiv jättemodell där bara enstaka bitar kommer att gå att återanvända i andra sammanhang. Det kostar också ovanligt mycket per bit i USA. De andra seten lider som vanligt av licensinflation, som Lone Ranger där våra priser mer eller mindre var dollar * 15.

Ironiskt nog är de "riktiga" vuxenseten som exklusiviteterna som nu finns i många butiker (Sea Cow, Horizon Express osv) faktiskt mer prisvärda.