70810 "MetalBeard's Sea Cow" (2741 delar!)

Startat av Limpfittz, 12 Februari 2014 kl. 10:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Eigenbrötler

en butik som nyligen blev avstängd från swebrick har detta set för 2799:- så chansen finns väl att S@H har det liiite billigare?
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Record

Jag kommer nog köpa detta set, men då får inte priset bli 2700, vilket jag inte tror, jag gissar på runt 2400 + annars lär det bli svårsålt.
Hursomhelst ett udda men trevligt set :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Limpfittz

Okej dagen är här, någon som har koll på vart i från legos hemsida jag kan köpa detta set i från? Hittar det inte :(

Hoppas inte dem har något sjukt överpris i SEK nu bara, någon som vet alternativa sätt att få tag i den? Importera?
-Time you enjoy wasting is not wasted time-
Instagram: instagram.com/kattstrumpa
Flickr: flic.kr/ps/2Gp9Ck
Reddit: reddit.com/user/Kattstrumpa/submitted/

Risgrynsgrot

AndersI

Strax över 1:- per bit är väl inte ovanligt för ett licensierat set? Räkna på SW-set:en så får du se.

Mycket pengar, men absolut inget rån. Jag tror det kallas 'marknadsekonomi' eller 'fri marknad'...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Risgrynsgrot

Detta räknas väl inte som något licens-set?

Tycker detta är ett rån då engelsmännen betalar 169 pund (~1800 SEK) och till och med danskarna betalar lite mindre.

Vi betalar dessutom nästan DUBBELT (!!) så mycket som amerikanarna, men att de har billigt LEGO vet vi redan. Tycker det är konstigt att detta kostar 500 spänn mer än Simpsons-huset när detta inte är något licensset och bara har runt 100 mer bitar.

Limpfittz

Citat från: Teabox skrivet 17 Februari 2014 kl. 11:09
http://shop.lego.com/en-SE/MetalBeard-s-Sea-Cow-70810?_requestid=4752418

2799,00 kr

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 17 Februari 2014 kl. 11:13
Rena rånet!  >:(

Citat från: AndersI skrivet 17 Februari 2014 kl. 11:51
Strax över 1:- per bit är väl inte ovanligt för ett licensierat set? Räkna på SW-set:en så får du se.

Mycket pengar, men absolut inget rån. Jag tror det kallas 'marknadsekonomi' eller 'fri marknad'...

Enligt mig är 2800:- för detta skepp ganska mycket... Hade hoppats på max 2500:-
Med tanke på att set som te.x  10214 kostar 3000:- SEK på legos hemsida och jag köpte den för 1700:- på pixmania för bara några månader sen tyder ju på att LEGO definitivt kryddar lite extra ibland.

Ingen som vet om det går att få tag i billigare nu på en gång på något annat sätt?

Mirandir

Måste säga att priset var ganska väntat.

Hur som hellst så verkar man nu ha plockat bort settet igen.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Limpfittz

Citat från: Mirandir skrivet 17 Februari 2014 kl. 13:42
Måste säga att priset var ganska väntat.

Hur som hellst så verkar man nu ha plockat bort settet igen.

Jag når det via http://shop.lego.com/en-SE/MetalBeard-s-Sea-Cow-70810?_requestid=4752418

men hittar lixom ingen köp-knapp ?
Är detta ens värt att köpa för detta pris?

Teabox

Citat från: Limpfittz skrivet 17 Februari 2014 kl. 14:18

Är du inloggad som VIP-medlem? Det är bara förhandssläppt till VIP-medlemmar om jag förstått det rätt.

AndersI

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 17 Februari 2014 kl. 12:07
Detta räknas väl inte som något licens-set?

Ingen som vet hur LEGO räknar - filmen innehåller ju licensierade figurer, så det kan väl tänkas att hela temat ska vara med och betala licensen?

Citat
Tycker detta är ett rån då engelsmännen betalar 169 pund (~1800 SEK) och till och med danskarna betalar lite mindre.
Vi betalar dessutom nästan DUBBELT (!!) så mycket som amerikanarna...

Det är just det som är marknadsekonomi - fri prissättning, inte planekonomiskt styrt, om än väldigt mycket "av var och en efter förmåga". Priserna bestäms av vad man kan få ut på en marknad, och vad andra likvärdiga produkter kostar. Prisläget i USA är betydligt lägre än Europa på väldigt många produkter (alla?), till en del kan det förklaras med att du på en enda marknad når väldigt många konsumenter, alltså inte samma kostnad som i Europa för flera språk, fler mindre transporter, varierande regler i olika land (trots EU), etc. etc.

Det kan aldrig kallas rån, eftersom ingen tvingar dig att köpa. Ditt val är att rösta med plånboken och inte köpa till det högre priset (varvid marknaden blir ännu mindre här). Det är inte en mänsklig rättighet att få köpa LEGO till lägsta världspris.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Limpfittz

Citat från: Teabox skrivet 17 Februari 2014 kl. 14:32
Är du inloggad som VIP-medlem? Det är bara förhandssläppt till VIP-medlemmar om jag förstått det rätt.
Vet i fan vad jag gjorde för fel, för nu kan jag köpa den..

Mirandir

Citat från: Teabox skrivet 17 Februari 2014 kl. 14:32
Citat från: Limpfittz skrivet 17 Februari 2014 kl. 14:18

Så måste det förstås vara för jag är inte inloggad som VIP och mig skickar länken till startsidan. Handlar ju aldrig från S@H.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Gray

Citat från: marpe skrivet 17 Februari 2014 kl. 15:43Gissning. Om svenska butiker får betydande konkurrensnackdelar mot andra europeiska butiker så kommer det att knorras. LEGO kommer på sikt att få svårt att motivera högre priser i Sverige.  :)

Jag handlar i stort sett aldrig LEGO från svenska butiker (inte ens online) såvida det inte handlar om mindre set eller kraftigt rabatterade set. Finns ingen anledning att göra det när det mesta går att handla från Amazon till så mycket bättre priser. Visst skulle jag vilja stödja svenska butiker och den svenska ekonomin, men när skillnaderna är så stora så är det priset som gäller och där kan svenska butiker aldrig konkurrera.

Dock tror jag inte att LEGO kommer ändra sin prisattityd i Sverige. Den allra största majoriteten är föräldrar som handlar LEGO åt sina barn, och dom sitter knappast och beställer från utlandet. Dom betalar gladeligen fullt svenskt pris, och dom flesta vet nog inte ens hur mycket billigare det går att få tag på i andra länder.

Hursomhelst, angående Sjökossan.. Alldeles spektakulär, men att betala 900:- mer än vad britterna gör skulle jag aldrig komma för mig att göra. Skulle hellre köpa en lågprisbiljett och flyga till England och köpa den där än att betala svenska priset. Lär ju bli billigare också.