Vårens projekt - Slaget vid Poltava

Startat av Etzel, 12 Februari 2009 kl. 21:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Etzel

Den 28 juni 1709 stod slaget vid Poltava då den svenska karolinerarmén under Karl XII besegrades av ryssarna. I år är det 300 år sedan och det "jubileet" tänkte jag uppmärksamma genom att göra ett diorama över en del av slaget i LEGO.

Storleken planeras bli 4 st vanliga gröna basplattor och "arméerna" kommer bestå av 6-7 soldaterna på varje sida.

Mitt första steg i det här projektet var att införskaffa den ryska arméen. Min första bricklink-order någonsin gjorde att jag nu kan titulera mig ägare till denna styrka:

Karolinerna är ännu endast två till antalet, och saknar även officer. Men detta är saker som skall åtgärdas snarast. Tyvärr är torson som jag använder ganska dyr...

I min bricklink-order ingick även 200 st av dessa för att skapa rätt miljö till slagfältet.

Här är ett första litet utkast/smakprov som jag har gjort:

Jag kommer att uppdatera den här tråden allt eftersom projektet framskrider och ni får gärna komma med förslag, idéer och kommentarer  :)
Tack på förhand!
/Etzel

Nextuz

Åhhh.. de där ser inte dumt ut =)

De är Torso från kapten krok? eller?

CopMike

Spännande!! Jag ser också fram emot att få uppdaterade rapporter. Vilken torso kör du som svensk och vad är den/de begränsande bitarna, alltså vad gör främst att du tvingas ha den storleken du valt?

Kör hårt / Micke

Sirre

Oh, intressant projekt. Ser snyggt ut hittills. ;D

Jag minns att jag hade ett arbete om Karl XII i gymnasiet och skrev om bl.a. slaget vid Poltava.
Det vore häftigt om du kunde göra slaget vid Narva också. Där var ju resultatet betydligt mer lyckat för svenskarna. ;)

Ser fram emot fler uppdateringar!

Etzel

Tack alla uppmuntrande ord! :)
Har inte hunnit framskrida med projektet än förutom att jag skaffat en tredje karolinersoldat.
Men jag tänkte svara på era frågor ;)
Citat från: nextuz skrivet 12 Februari 2009 kl. 22:19
De är Torso från kapten krok? eller?
Det stämmer bra. 6 st beställde jag från den svenska bricklinkbutiken Local Shop.

Citat från: CopMike skrivet 13 Februari 2009 kl. 12:17
Vilken torso kör du som svensk och vad är den/de begränsande bitarna, alltså vad gör främst att du tvingas ha den storleken du valt?
Jag använder denna torson och här är en liten MOC jag gjorde för ett tag sedan med en karolin som lämnar sin familj.

Storleken är väl mest beroende på antalet soldaterna tror jag. Ett större slagfält hade sett öde ut tror jag. Jag funderar faktiskt på att minska ned det ytterligare till kanske 48x48 pluttar. Det beror på hur mycket tid och pengar jag har i vår :P Jag behöver också införskaffa en del blomsterstjälkar till för att få till den rätta miljön.

Citat från: Sirre skrivet 15 Februari 2009 kl. 01:30
Jag minns att jag hade ett arbete om Karl XII i gymnasiet och skrev om bl.a. slaget vid Poltava.
Det vore häftigt om du kunde göra slaget vid Narva också. Där var ju resultatet betydligt mer lyckat för svenskarna. ;)
Jo det hade ju varit kul. Fast slaget vid Narva var ett väldigt förvirrat slag i snöyra som jag tror skulle vara mycket svår att få till snygg i LEGO. ;) Men vi får väl se, det är en kul idé.

Ras 74

Hur går det med ditt projekt Etzel?
Är själv en Kalr XII fantast, och har varit det sedan jag gick i skolan
och vi läste om honom.
Det var lång innan massa konstiga människor höjde honom till skyarna
som något han aldrig var i mina ögon.
Kul att du gör en del svensk historia.

-Ras-
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Etzel

Mja, det råkade komma en uppsats och lite annat i vägen så det går lite trögt med detta projekt :S
Jag har införskaffat en lite större karolinerarmé i alla fall som finns att se här (om du inte redan sett den på EB).

Förmodligen blir detta inte bara vårens utan hela årets projekt :P

Just det, nu kom jag ihåg att jag för ett litet tag sedan gjorde en liten scen föreställande Armfeldts karoliner under deras återtåg från Norge till Jämtland under Karl XII sista krig. Jag hade just köpt 10192 Space Sculls när det var på rea och hade gott om vita bitar ;) Men nu när jag letar igenom mina foton kan jag inte hitta den  :( Jag lovar att återkomma om detta.

Ras 74

Länken till Karoliner armen verkar fungera dåligt  :-[
Ser fram emot att se bilden från "sista färden".
Har du sett tavlan som hänger i GBG på konstmuseet?
Den är så sjukt stor IRL.

-Ras-
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Etzel

Nu är länken fixad ;)

Jag är inte riktigt säker på vilken tavla du menar, den här kanske?
Den visar ju dock Karl XII likfärd, dvs. från Halden i södra Norge där han blev skjuten. Min scen föreställde den Norra Arméns återtåg över de jämtländska fjällen då de överraskades av en snöstorm och 3000 karoliner frös ihjäl.

Men Karl XII:s likfärd skulle vara otroligt kul att återskapa i lego också :D Vi hade en kopia hängades i min låg-mellanstadieskola (som faktiskt hette Karolinerskolan).

Etzel

Nu lyckades jag hitta bilderna från min lilla scen föreställande "Karolinernas dödsmarsch":

Jag hoppas få tid till projektet i höst, mycket att göra nu i sommar med jobb och annat.  ;)

CopMike

Snyggt, jag gillar din stil! Schysst att använda det vita huvudet, ser riktigt bra ut! Du har inspirerat mig nu, jag ska nog knåpa ihop något karoliner aktigt själv ;)!

Micke

Etzel

En liten uppdatering.
Denna MOC gjorde jag mest för att se hur långt mina gröna bitar räcker (inte så långt måste skaffa fler  ;) ) och så klart för att visa upp min utökade karolinerarmé:

Fler bilder här när galleriet är tillgängligt.

Ni som kommer på träffen i Fagersta får förmodligen chansen att se denna modellen live  ;)

Tommy_la

Ahhh.. nu har det blivit något ordentligt av det här!  :D

Är det en ukrainsk korp som sitter och väntar på att få käka stupade ryssar?  :-)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Sirre

Wow, nu börjar det ju likna något. ;D

Imponerande liten trupp det där. Snart har du väl tillräckligt för ett helt slag. ;)

Jag ser fortfarande fram emot en moc av slaget vid Narva. :D

Gordonblixt

WOW! Jag kan inte vänta tills MOCen är färdig.
Armeen är jätte cool.